TRYB JASNY/CIEMNY

Kiedy piszesz dla wszystkich, piszesz dla nikogo... 😲

Jeśli chcesz być copywriterem, musisz wyjść z myślenia, że Twoje teksty są zawsze dla wszystkich. Z takim podejściem szybko się zniechęcisz i nie znajdziesz satysfakcji w pracy, która jest fascynująca, kiedy trafia się na odpowiednich ludzi...

ludzie copywriting tłum

Proszę Pani, chcę zmienić grupę!

Pamiętacie te sytuacje ze szkoły, w których nauczycielka dobierała osoby w grupy i kazała im pracować razem? Jak często zdarzało się Wam trafić do grupy absurdalnie dobranej, której praca szła topornie i nieefektywnie? Każdy, kto chodził do szkoły ma przynajmniej jedno takie doświadczenie na swoim koncie. 

Czy to znaczy, że osoby z grupy były złe? Nie. Czy to znaczy, że nauczycielka była zła? Też nie. Czy to znaczy, że osoby były źle dobrane do tego konkretnego zadania? Tak! W pracy copywritera chodzi nie tylko o wspaniałe treści, ale również o to, aby trafić w odpowiednie miejsce w odpowiednim czasie.

Nie wszystko, dla wszystkich...

Jeśli nawet działasz na własny rachunek, a klienci sami do Ciebie przychodzą, współpracowanie ze wszystkimi i za wszelką cenę, nie jest dobrym pomysłem. Czasami już po pierwszej wymianie wiadomości widać, kto "poczuje flow" w Twoim stylu pisania, a kto zupełnie go nie doceni. 

Przy pierwszych wiadomościach da się też wyczuć, kiedy ktoś rzeczywiście jest zainteresowany skorzystaniem z Twoich usług, a kiedy próbuje wyszarpać za darmo tę szynkę dla siebie jak diaboliczne alter ego uroczego pieska Reksia.

Wszyscy, wszystkim, wszystkiego i na zawsze

Nie musisz trafiać ze swoim przekazem do wszystkich. Trafianie do wszystkich w praktyce oznacza trafianie do nikogo. To recepta na przezroczyste treści, które mają pasować każdemu, ale nikt ich nie zapamięta, bo niczym nie będą się wyróżniały. Prawdopodobnie nie zachęcą też do żadnej interakcji, bo nie będą miały w sobie pull the trigger baby!

Jeżeli jesteś na początku drogi w copy, Twoim zadaniem nie jest trafianie do wszystkich, pisanie o wszystkim i za wszelką cenę. Celem jest znalezienie swojej drogi w copywritingu, swoich sposobów na pracę, ale także swojego sposobu wybierania klientów, z którymi RZECZYWIŚCIE CHCESZ współpracować. Takie współprace będą najbardziej owocne i będą dawały satysfakcję obydwu stronom tej relacji. 

It's OK not to be OK

To dotyczy zarówno Ciebie, jak i Twoich klientów. Nie każde zlecenie, które do Ciebie trafi, rzeczywiście poczujesz i nie każdy klient poczuje Twoje teksty. To jest OK i nie ma co sobie, albo komuś tego wyrzucać. Nie podchodź panicznie ani do swojej pracy, ani do swoich klientów.

Da się zmniejszyć prawdopodobieństwo takich sytuacji, pracując na briefach. O czym pisałam, np. TUTAJ, ale też TUTAJ. Jeśli masz brief, Ty i klient możecie łatwo określić wzajemne oczekiwania i możliwości. Zdarza się, że klientom nie chce się wypełniać briefu, jeśli tak - dlaczego Tobie chciałoby się chcieć wykonać pracę? Jeśli ktoś, nie wyrazi swoich oczekiwań, skąd pomysł, że spełnisz je z powietrza?

Jeśli chcesz ze mną współpracować, napisz: kontakt@monikapawelec.pl
Prześlę Ci brief do wypełnienia.  😉

Trzymaj się zdrowo, 
Cześć!

Wybrane dla Ciebie