TRYB JASNY/CIEMNY

Brief Copywritera. Jak ułatwiać sobie pracę?

Brief pozwala copywriterom dostarczyć dobrej jakości produkt, który nie tylko będzie skuteczny, ale również spełni oczekiwania Klienta. Stanowi podstawę do pisania lepszych tekstów i wydajniejszej pracy. Jak pracować z briefem i ułatwiać sobie pracę? 


Po co Ci brief?

Już kilka tygodni aktywnego copywritingu pozwoli Ci zauważyć, jak bardzo różnorodne mogą być oczekiwania Klientów, oraz jak wiele może zależeć od charakteru osób, z którymi będziesz współpracować. Nie każdy potrafi wypowiedzieć swoje oczekiwania w sposób klarowny. 

Brief to narzędzie, które ma za zadanie ułatwić pracę obydwu stronom. Klient udzielając odpowiedzi na Twoje pytania i wypełniając rubryki dotyczące jego oczekiwań, będzie precyzował własne potrzeby. Dzięki temu będzie Ci łatwiej je spełnić.

Dlaczego warto mieć brief?

Posiadanie briefu to nawigacja dla copywritera i poczucie bezpieczeństwa dla Klienta. Jeśli masz brief, wiesz, w którą stronę mają płynąć Twoje myśli podczas pisania tekstu. Zalety dobrego briefu można mnożyć i mnożyć, oto niektóre z nich:

  • Pozwala zrozumieć wzajemne potrzeby i określić możliwości. Brief daje Ci wyraźny wgląd w potrzeby i oczekiwania Klienta, pozwala również klarownie określić granice wzajemnych możliwości (finansowych, czasowych, przerobowych).
  • Usprawnia komunikację między stronami. Zleceniodawca od razu przekazuje Ci najważniejsze informacje dotyczące firmy i zamawianej usługi. 
  • Oszczędza czas. Nie musisz wymieniać biliona przedwstępnych maili, po których współpraca zostanie nawiązana lub nie.
  • Ogranicza ilość poprawek. Posiadając brief od razu wiesz, czego oczekuje Twój Klient. Nie narażasz się na rosnącą liczbę uwag, ponieważ pracujesz zgodnie z przekazanymi informacjami.
  • Zabezpieczenie dla copywritera. Rzeczywistość freelancerska bywa brutalna, a Klienci różni. Jeżeli posiadasz brief, jest to Twoim zabezpieczeniem na wypadek nieuzasadnionych reklamacji.
  • Podnosi wiarygodność copywritera i pozwala opracować lepsze teksty. W briefie pyta się o wszystko, co umożliwia przygotowanie lepszego contentu (pytania o markę, Klientów, konkurencję, preferowany styl itp.). Copywriter pracujący na briefie jest z założenia bardziej wiarygodny. Wie, o co zapytać, ponieważ zna się na swojej pracy.

Zanim zaczniesz pisać brief

Jeżeli jesteś początkującym copywriterem i masz już za sobą swoje pierwsze zlecenia, zastanów się nad tym, co mogło pójść lepiej. Jakie pytania powinieneś wówczas zadać zleceniodawcy, żeby lepiej wykonać swoją pracę? 

Pamiętaj, że narzędzia pracy warto regularnie udoskonalać. Mają Ci one pomagać, a nie przeszkadzać. Metodologia pracy jest równie ważna, co sposób jej wykonywania. Dobry sposób usprawnia pracę i niweluje rozmaite frustracje. Pozytywna atmosfera podczas pracy, ma ogromne przełożenie na jakość treści - choć oczywiście warto wykonywać swoją pracę jak najlepiej, niezależnie od panujących warunków, czy okoliczności.

A jeśli jesteś ciekaw jak napisać dobry brief, wpadnij na mojego bloga w przyszłą środę. Rozbierzemy temat na części pierwsze.

Trzymaj się celów, 
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie