TRYB JASNY/CIEMNY

Jak powinien wyglądać brief copywritera?

Dobrze przygotowany brief pozwala na satysfakcjonującą współpracę z copywriterem. Klient przekazuje w nim informacje niezbędne do przygotowania tekstów reklamowych. To dokument zawierający zestaw pytań, które mają za zadanie ułatwić współpracę obydwu stronom. 

Jak przygotować swój brief?

Pamiętaj, że idealny brief wypracujesz sobie z czasem. Tak naprawdę na to, jak powinien wyglądać, składają się Twoje doświadczenia. Pracując jako copywriter sam zauważysz, które kwestie najczęściej wymagają dodatkowego doprecyzowania, o których należy pomyśleć przed rozpoczęciem pracy nad zleceniem. Zastanów się nad tym, jak wyglądała Twoja praca do tej pory. Pomyśl, o co warto zapytać ewentualnego Klienta przed rozpoczęciem zlecenia.

Czy muszę się wysilać i pisać brief?

Nie musisz. Jest cała masa copywriterów, którzy pracują bez briefu. Ale dobry brief pozwala uniknąć wielu problemów, które mogą się pojawić, gdy z niego nie korzystasz. Brief to konkret, który nadaje kształtu całemu przedsięwzięciu. Warto włożyć swój wysiłek nie tylko w przygotowanie go, ale również w udoskonalanie, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Podstawowe informacje zawarte w briefie

Są takie rzeczy, o które warto pytać niezależnie od wielkości i charakteru zlecenia. Im lepszy wywiad przed rozpoczętą pracą, tym lepszy efekt końcowy. Jesteś copywriterem, a nie Duchem Świętym. Twoim zadaniem jest zbudowanie treści w oparciu o wytyczne Klienta, a nie domyślanie się ich z powietrza. Chociaż... Jeśli jesteś długo w zawodzie, już pewnie potrafisz się w jakimś stopniu domyślać. 

Co powinno znaleźć się w briefie? 

  • Profil działalności i branża. Dla kogo piszesz tekst?
  • Rodzaj zamawianych tekstów. Czy mają to być opisy produktów, wpisy na bloga, teksty specjalistyczne, a może jeszcze coś innego?
  • Przewidywana wielkość zamówienia. Ile tekstów? Ile znaków?
  • Cel zamawianych tekstów. Czy mają wzbudzić zainteresowanie marką? Czy mają zwiększyć lojalność klientów? A może mają cel edukacyjny lub informacyjny? Czy mają być dostosowane do wymagań SEO? 
  • Charakterystyka odbiorców. Do kogo tekst ma być skierowany? Kim jest idealny odbiorca?
  • Docelowe miejsce tekstu. W sieci? Na ulotce? Na blogu? A może na branżowej stronie internetowej?
  • Emocje zawarte w tekście. Jakie emocje ma wywoływać tekst, jakie zachowania?
  • Słowa kluczowe najlepiej opisujące działalność Klienta. W dużej mierze to na ich mocy będzie się opierała widoczność tekstu dla wyszukiwarek. 
  • Oczekiwany termin realizacji. Na tej podstawie copywriter może stwierdzić, czy jest w stanie w ogóle podjąć się danego zlecenia. 

Określenie tych kwestii w briefie pozwala zaoszczędzić czas i niemal natychmiastowo przejść do pracy. Wprowadza również porządek w skrzynce mailowej i pozwala uniknąć wielu błędów, oraz wynikających z nich poprawek.

Trzymaj się dzielnie, 
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie