Jak powinien wyglądać brief copywritera?
Dobrze przygotowany brief pozwala na satysfakcjonującą współpracę z copywriterem. Klient przekazuje w nim informacje niezbędne do przygotowania tekstów reklamowych. To dokument zawierający zestaw pytań, które mają za zadanie ułatwić współpracę obydwu stronom.
Trzymaj się dzielnie,
Jak przygotować swój brief?
Pamiętaj, że idealny brief wypracujesz sobie z czasem. Tak naprawdę na to, jak powinien wyglądać, składają się Twoje doświadczenia. Pracując jako copywriter sam zauważysz, które kwestie najczęściej wymagają dodatkowego doprecyzowania, o których należy pomyśleć przed rozpoczęciem pracy nad zleceniem. Zastanów się nad tym, jak wyglądała Twoja praca do tej pory. Pomyśl, o co warto zapytać ewentualnego Klienta przed rozpoczęciem zlecenia.
Czy muszę się wysilać i pisać brief?
Nie musisz. Jest cała masa copywriterów, którzy pracują bez briefu. Ale dobry brief pozwala uniknąć wielu problemów, które mogą się pojawić, gdy z niego nie korzystasz. Brief to konkret, który nadaje kształtu całemu przedsięwzięciu. Warto włożyć swój wysiłek nie tylko w przygotowanie go, ale również w udoskonalanie, jeśli zachodzi taka potrzeba.
Podstawowe informacje zawarte w briefie
Są takie rzeczy, o które warto pytać niezależnie od wielkości i charakteru zlecenia. Im lepszy wywiad przed rozpoczętą pracą, tym lepszy efekt końcowy. Jesteś copywriterem, a nie Duchem Świętym. Twoim zadaniem jest zbudowanie treści w oparciu o wytyczne Klienta, a nie domyślanie się ich z powietrza. Chociaż... Jeśli jesteś długo w zawodzie, już pewnie potrafisz się w jakimś stopniu domyślać.
Co powinno znaleźć się w briefie?
- Profil działalności i branża. Dla kogo piszesz tekst?
- Rodzaj zamawianych tekstów. Czy mają to być opisy produktów, wpisy na bloga, teksty specjalistyczne, a może jeszcze coś innego?
- Przewidywana wielkość zamówienia. Ile tekstów? Ile znaków?
- Cel zamawianych tekstów. Czy mają wzbudzić zainteresowanie marką? Czy mają zwiększyć lojalność klientów? A może mają cel edukacyjny lub informacyjny? Czy mają być dostosowane do wymagań SEO?
- Charakterystyka odbiorców. Do kogo tekst ma być skierowany? Kim jest idealny odbiorca?
- Docelowe miejsce tekstu. W sieci? Na ulotce? Na blogu? A może na branżowej stronie internetowej?
- Emocje zawarte w tekście. Jakie emocje ma wywoływać tekst, jakie zachowania?
- Słowa kluczowe najlepiej opisujące działalność Klienta. W dużej mierze to na ich mocy będzie się opierała widoczność tekstu dla wyszukiwarek.
- Oczekiwany termin realizacji. Na tej podstawie copywriter może stwierdzić, czy jest w stanie w ogóle podjąć się danego zlecenia.
Określenie tych kwestii w briefie pozwala zaoszczędzić czas i niemal natychmiastowo przejść do pracy. Wprowadza również porządek w skrzynce mailowej i pozwala uniknąć wielu błędów, oraz wynikających z nich poprawek.