TRYB JASNY/CIEMNY

Szybkie tipy dla copywritera. Jak pisać lepiej i rozwijać swoje umiejętności? 🎈

Copywritingu nie można nauczyć się z książek. Wprawy w pisaniu tekstów nabywa się poprzez aktywność i pisanie. W tym artykule opiszę Ci kilka rzeczy, które możesz i powinieneś robić, aby poprawić swoje umiejętności. Jak pisać lepiej?


Czytaj jak najwięcej i oswajaj się ze słowem

W czasach swojej największej produktywności w czytaniu, czytałam około 60 książek miesięcznie. Prowadziłam wtedy blog recenzencki, na którym pisałam o swoich rekomendacjach. Dzisiaj więcej piszę, niż czytam - ale i tak jest nieźle, ponieważ regularna praktyka sprawiła, że czytam bardzo szybko i pochłaniam książki. Obecnie jest to około 700 słów na minutę. 

Czytając, nie tylko oswajasz się ze słowem, z poprawnym pisaniem i stosowaniem określonych środków literackich, czy stylistycznych, ale również czytasz coraz sprawniej. Ta umiejętność jest bardzo przydatna w pracy copywritera, kiedy musisz szybko przyswoić informacje na temat danej firmy i przetworzyć je dobierając odpowiednie słowa. Jeśli czytasz szybko i ze zrozumieniem, research pójdzie Ci sprawnie.

Pisz codziennie i jak najwięcej

W copywritingu nie istnieje coś takiego jak czekanie na wenę. W większości przypadków nie ma czasu na czekanie. Trzeba wziąć tego byka za rogi i wytargać, aby zatańczył według odpowiedniego klucza. Regularne i systematyczne pisanie sprawia, że słowa łatwiej przyjdą Ci do głowy, podobnie jak środki ich wyrazu. 

Copywriter z definicji pisze, a to znaczy, że nie warto się w tym pisaniu ograniczać. Pisz różne formy, często i w różnych celach. Zobaczysz, jak codzienne ćwiczenia zmienią Twoje podejście pisania. A wspierając się takimi programami jak np. Ortograf, oduczysz się popełniania pewnych błędów. 

Nie bój się list i wypunktowań

Tekst, który zawiera listę lub wypunktowanie, jest żywy i dynamiczny. Łatwiej się go czyta, a treści wypunktowane z łatwością zapadają w pamięć. Są przyjazne dla świadomości czytelnika, z uwagi na to, jak bardzo odróżniają się od pozostałej treści.

Dlaczego wypunktowanie nie gryzie?

  • Pozwala uwydatnić niektóre treści.
  • Wiedza dzięki niemu jest bardziej skondensowana i syntetyczna.
  • Jest łatwe w odbiorze i czytelne.
  • Zwiększa estetykę tekstu.
  • Tekst dzięki niemu staje się bardziej przyjazny.

Skupiaj się na korzyściach i pozytywach

Język korzyści jest bardzo ważny. Pisałam o nim np. tutaj. Jeśli ktoś chce czytać Twój tekst, zasługuje na to, aby dostarczyć mu czegoś w zamian. Czytelnik oczekuje korzyści, to może być sama przyjemność wynikająca z lektury, ale częściej chodzi o merytoryczną wiedzę, którą można zastosować w praktyce.

Dlatego, jeśli Twoje teksty mają być puste lub nasycone negatywnością, to daj spokój - odpocznij i nie zabieraj się za nie w negatywnym stanie ducha. Cokolwiek piszesz, niech przyświeca temu jakiś dobry i konkretny cel.

Pisz evergreeny i nie bój się tego

Ponadczasowe treści i wartości zawsze mają branie, w przeciwieństwie do newsów jednego dnia. Sztuką jest tworzenie treści, które będą aktualne możliwie jak najdłużej. Żeby takie tworzyć, należy unikać ograniczników czasowych, takich jak:
  • w dzisiejszych czasach, 
  • w lutym zeszłego roku, 
  • w zeszłym miesiącu.
To prawda, że niektóre teksty muszą dotyczyć wydarzeń bieżących, ale dobrą metodą jest skupianie się na wartościach ponadczasowych. Uniwersalnych, które będą miały wartość za miesiąc, za rok, a nawet za kilka, czy kilkadziesiąt lat. Więcej o evergreenach pisałam tutaj.

Słuchaj Czytelników i analizuj statystyki

Twoi Czytelnicy sami będą Ci podpowiadali obszary, które są dla nich interesujące. Warto ich słuchać, odpowiadać na pytania i wchodzić w dyskusję - to sprawia, że z pierwszej ręki dostajesz informację o tym, o czym warto by było napisać. Chociaż świat to nie tylko numerki, w statystyki również warto spojrzeć. Pozwalają one zrozumieć, które treści budzą większe zainteresowanie, a które można uznać za mniej atrakcyjne. 

Trzymam kciuki za Twoją przygodę, a jeśli chcesz skorzystać z moich usług, zapraszam: kontakt@monikapawelec.pl.

Trzymaj się zdrowo, 
Cześć!

Wybrane dla Ciebie