Evergreen content: jak pisać teksty, które się nie starzeją?

Są takie utwory muzyczne, które odsłuchiwane wiele razy nigdy się nie starzeją. Brzmią dobrze, mają swój przekaz, a ludzie wracają do nich nawet po upływie wielu lat. Jak to jest z tekstami? Czy istnieją treści wiecznie zielone, jak piosenki?

Evergreeny: co to jest?

Piosenki, które zawsze brzmią dobrze i do których wraca się nawet po upływie wielu lat, to właśnie evergreeny. Jednak to określenie nie jest zarezerwowane tylko i wyłącznie dla utworów muzycznych. Tym mianem możemy określić również różnego rodzaju teksty.

Evergreen content: czyli co?

Czyli treści, które są ponadczasowe, a tym samym... Nieśmiertelne. Takie mogą być artykuły lub opisy, które nigdy nie tracą na aktualności. Treści wiecznie zielone, to takie, które nigdy się nie starzeją. Tego typu treści wykorzystuje się regularnie w inbound marketingu.
Strategia inbound marketingu zakłada, że publikowanie wartościowych, zoptymalizowanych treści i rozpowszechnianie ich przy pomocy kanałów marketingowych (blogi branżowe, portale społecznościowe) pozwala przyciągnąć bardziej sprecyzowaną grupę odbiorców.


Evergreen na przykładach

Jeśli prowadzisz bloga i chcesz zwiększać ruch na swojej stronie, a przy tym dawać ludziom merytoryczną i wartościową treść, evergeeny powinny Cię zainteresować. Teksty, które mają szansę odgrywać rolę evergreen content to:
  • Poradniki dotyczące ogólnych spraw (jak wyczyścić pralkę, jak zmienić koło w samochodzie, jak samodzielnie naoliwić zawiasy)
  • Tradycyjne przepisy kulinarne (jak zrobić gołąbki, jak ugotować rosół)
  • Słowniki pojęć (branżowych lub naukowych)
  • Checklisty (co zabrać na porodówkę, jak przygotować mieszkanie na narodziny dziecka, co zabrać na wyjazd w góry)
  • Rankingi TOP, ale nie wszystkie! Szczególnie sprawdzą się te dotyczące podróży lub uprawiania sportu (TOP 5 najlepszych sportów na lato)
Evergreenem ma szansę stać się wszystko to, co jest niezmienne lub zmienia się bardzo rzadko. Przykład? Niezależnie od tego, jakim modelem samochodu jeździsz, wymiana koła zawsze będzie wyglądała podobnie.

Umarlaki, przeciwieństwo evergreenów

Istnieją takie treści, które są aktualne tylko przez jakiś czas. Może to być dzień, miesiąc, czasami godzina, czy pół. Oddziałują na odbiorców znacznie krócej, niż treści wiecznie zielone i szybko odchodzą w zapomnienie. Które treści umierają najszybciej?
  • newsy i aktualności, reportaże dotyczące bieżących spraw - informacje mają to do siebie, że są ulotne, opierają się na momentach. Nic dziwnego, że żyją tylko przez jakiś czas.
  • recenzje niektórych produktów - zwłaszcza takich, które wymienia się często. Niemałe znaczenie ma tutaj także rozwój technologiczny. Telewizor sprzed pięciu lat, nie jest dziś tak atrackyjny, jak telewizor, który swoją premierę miał przedwczoraj.
  • trendy w modzie - moda zmienia się przez cały czas, kolejny sezon może być zaprzeczeniem poprzedniego i w ten sposób treści z poprzedniego sezonu stracą na aktualności.
  • teksty dla branż związanych z projektowaniem - podobnie jak z modą i tutaj można zauważyć sezonowość rozwiązań. Wnętrza w odcieniach szarości z intensywnymi, kolorowymi dodatkami jutro zostaną zastąpione nordycką surowością. 

Jak tworzyć treści wiecznie zielone?

Pisanie evergreenu to trochę talentu, bardzo dużo wiedzy i znajomość zagadnień związanych z pozycjonowaniem. Ogromną rolę odgrywa tutaj znalezienie ponadczasowego tematu (pamiętaj, że "ponadczasowy" niekoniecznie oznacza "wybitny"). Dla większości użytkowników Internetu ponadczasowym tematem nie będzie kot Schrödingera, lecz wymiana koła w samochodzie. Choć kot moim zdaniem jest znacznie bardziej interesujący ;)  

Kolejną ważną rzeczą w tworzeniu treści wiecznie zielonych, jest odpowiedni dobór słów kluczowych. To właśnie one mają ogromne znaczenie dla pozycjonowania tekstu przez wyszukiwarki. Jeśli Twój tekst będzie długi, wartościowy i wyczerpujący temat, ma ogromną szansę stać się poczytnym evergreenem. 

Czy warto pisać evergreeny?

Internet aż kipi od informacji, bardzo wiele z nich dezaktualizuje się już po kilku minutach. Tracą ważność, już nikt ich nie wygoogla, a nawet jeśli, to bardzo szybko przejdzie na inną stronę, widząc "przestarzały news".

Dobry i ponadczasowy tekst, to gwarancja nowych odbiorców, który widząc w nim wartość merytoryczną, prędzej lub później zaczną się nim dzielić z innymi. Mądry i wartościowy tekst, a dodatkowo dobrze zoptymalizowany pod SEO, pozwala na stały przypływ odbiorców.

Pamiętaj jednak, że nie piszesz takiego tekstu dla siebie. Wejdź w buty odbiorcy i pomyśl, czego będzie szukał i jaki problem pomoże mu rozwiązać Twój tekst. Poczytaj również o języku korzyści i o tym, jak go mądrze wykorzystać.

Trzymaj się zdrowo, 
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!
Copyright © Daję Słowo