TRYB JASNY/CIEMNY

5 kroków do LEPSZEGO copywritingu 😎 Jak PISAĆ skuteczne treści?

Czy masz problemy ze znalezieniem właściwych słów, jeśli chodzi o pisanie tekstów marketingowych? Copywriting wymaga praktyki i cierpliwości. Copywriterzy, którzy dzisiaj żonglują słowami, potrafią to robić dzięki posiadanemu doświadczeniu, a nie dlatego, że dzisiaj rano obudzili się z takim darem. Jak pisać lepsze teksty? Mam dla Ciebie 5 kroków...


Copywriting w Twoim biznesie

Copywriting wpływa na to, jak inni postrzegają Twoją markę. Jeśli jest kiepski, to tak — przełoży się to na wizerunek Twojej firmy. Brak autentyczności, pisanie encyklopedyczne, czy przesadne okraszanie treści pieśniami pochwalnymi — to wszystko może bardzo źle wpłynąć na Twój wizerunek. Co robić, żeby tego uniknąć?


#01 Naucz się storytellingu

Dobrze napisany tekst to opowieść, która ma swoją dynamikę. Może być krótka, może być długa, ale musi coś wywoływać w odbiorcach i... To nie może być niechęć, jeśli nie chcesz stracić, a chcesz zyskać. Nawet krótka opowieść tworzy specyficzny świat dla Twoich odbiorców. Mogą w niego wejść, mogą się w nim zanurzyć i co najważniejsze... STAĆ SIĘ jego częścią!

Historie pomagają Twoim czytelnikom zwizualizować korzyści płynące z Twojego produktu lub usługi. Tworzysz swoją przestrzeń, w której odbiorcy mają czuć się na tyle dobrze, aby chętnie do niej wracać. Pisząc tekst do następnej kampanii, pomyśl o historii, którą chcesz opowiedzieć i odpowiedz sobie na te pytania:

  • Jacy są Twoi klienci?
  • Jakie mają pragnienia?
  • Czy jest jakiś konflikt lub problem, z którym się mierzą? 
  • Jakie jest rozwiązanie ich problemu?
  • Jak wchodzą w interakcję z Twoim produktem lub usługą?
  • Jak z niego korzystają? Jakie są niebezpośrednie korzyści, które z tego wynikają?
  • Co zrobią w następnej kolejności?

Tworząc historię, która łączy się z odbiorcami na głębszym poziomie, będziesz w stanie przekształcić swoją sprzedaż w treść, która będzie rezonowała z Twoim rynkiem przez wiele lat. A tym samym, będzie zapewniała Ci klientów. Dobra historia może stać się Twoim evergreenem. Sprawdź, jak je pisać.


#02 Rozwiń empatię

Pisząc teksty do następnej kampanii, pamiętaj o empatii. Wejdź w buty swoich odbiorców, zastanów się, co czują i z czym się zmagają. Na chwilę wyobraź sobie, że to Ty jesteś swoim czytelnikiem — czego szukasz w produkcie, albo w usłudze? Co powstrzymuje Cię przed zakupem? Jakie mogą być bolączki, frustracje, marzenia, pragnienia i obawy Twojego czytelnika? Jak najlepiej odnieść się do nich w swojej treści?

Rozwijając empatię dla swoich czytelników, będziesz w stanie tworzyć treści, które przemawiają bezpośrednio do ich potrzeb i pragnień. A tym samym, tworzyć więzi. Rozumiejąc swoich odbiorców na głębszym poziomie, będziesz mógł/mogła napisać tekst, który będzie współgrał z nimi na poziomie emocjonalnym.


#03 Daj sobie czas na pisanie

Są takie dni, w których czujesz się kreatywny/a, zainspirowany/a i gotowy/a do zdobywania świata. A są i takie, w których nie masz pojęcia, co powiedzieć i wolałbyś/wolałabyś nie robić nic. Lepiej zostawić wtedy pisanie i dać sobie czas, zamiast robić coś na siłę. To jest jedna z mocnych stron freelancerów, bo pracujemy w modelu, który po prostu nam na to pozwala.

Robiąc sobie wolne od pisania, przekonasz się, że jesteś w stanie stworzyć znacznie lepsze teksty. Nie ma nic gorszego niż zmęczenie materiału. Tworząc harmonogram dla swojego czasu twórczego, możesz dać sobie czas na prawdziwe przemyślenie treści i wypracowanie najlepszego sposobu podejścia do kampanii.


Raz na górze, raz na dole

Nie da się być ciągle na tym samym poziomie entuzjazmu i wymaganie tego od siebie samego, może być bardzo krzywdzące. Będą dni, w których będziesz szybował na skrzydłach kreatywności i takie, w których będziesz się zastanawiać, czy to już czas, aby wykopać sobie dół i się w nim położyć. Jednak... Mając to na względzie, możesz sobie wypracować harmonogram, który pozwoli Ci pracować efektywnie i skutecznie zarówno w dni wzrostu, jak i w dni spadkowe.


#04 Nie bój się prosić o pomoc

Ale unikaj forów i grup na Facebooku. Dlaczego? Ponieważ zwykle są to skupiska różnych frustracji, w których ktoś po prostu Cię zjedzie za samo zadanie pytania. Oczywiście, że możesz dać sobie radę samemu. Dzisiaj wszyscy mamy łatwy dostęp do wiedzy, więc nawet samodzielne wyspecjalizowanie się w jakimś obszarze wiedzy, wcale nie jest trudne. 

Jednak czasami... Zwykłe pytanie o pomoc rodzi nowe spostrzeżenia i świeże spojrzenie. Jeśli są copywriterzy, których szanujesz i w jakiś sposób liczysz się z ich zdaniem, spojrzeniem — znajdź do nich dojście. Napisz i zapytaj. To naprawdę takie proste. Przeważnie są to osoby, które po prostu Ci odpiszą i potraktują Cię jak człowieka — w przeciwieństwie do zachowań, z którymi możesz spotkać się na forach. Na moją skrzynkę, czy na moich mediach społecznościowych też otrzymuję różne pytania i staram się na nie odpowiedzieć najlepiej, jak mogę. 

Proszenie o pomoc to nie jest ujma na honorze. Co więcej, wchodząc w interakcje z ludźmi bardziej doświadczonymi od Ciebie, z większą wiedzą — po prostu uczysz się. Jeśli ktoś Ci nie odpowie, trudno. Ale jeśli zaczniesz być w tym środowisku, aktywnie zadawać pytania, wymieniać się spostrzeżeniami, to na pewno nożyce się odezwą. Nie ważne ile masz lat i jakie masz doświadczenie, jeśli trafisz na mądrego człowieka po drugiej stronie, to wyniesiesz coś dobrego z tej rozmowy.


#05 Nie poprawiaj się w nieksończoność

Wprowadzanie poprawek może zabić copywriterską pasję, jeśli będziesz to robić na okrągło i bez limitu. Każdy tekst da się poprawić, ale trzeba znać umiar. W pewnym momencie musisz powiedzieć STOP, bo inaczej będziesz stale poprawiać, zamiast publikować. Im więcej piszesz, tym lepsze będą z czasem Twoje publikacje. 

Warto jednak pamiętać o tym, aby oprócz publikowania — analizować również wyniki. Co Twoich odbiorców ciekawi, dlaczego, co wywołuje największe poruszenie, z czym lepiej się wstrzymać, a czego publikować więcej. Tu nie ma miejsca na przypadek. Te wszystkie drobne elementy wpływają na Twoją skuteczność. 

Po prostu... Pisz!

Nie oczekuj natychmiastowych wyników. Złoty strzał zabija. Poprawa umiejętności w copywritingu i dostosowywanie się do trendów panujących na rynku — to jest proces. To nie jest kwestia jednego wpisu, czy tekstu, po którym będziesz olśniewać wszystkich blaskiem swej chwały. Rozwój w copywritingu, tak samo, jak w każdej innej dziedzinie wiedzy, powinien być ciągły. 

Inaczej 20 lat minie, a Ty nadal będziesz na etapie telemarketerów sprzedających odkurzacze w latach 90tych. W samych odkurzaczach nie ma oczywiście nic złego, w telemarketingu też, ale jeśli w XXI wieku stosujesz metody z początku lat 90tych, to coś tu nie gra. 

Trzymaj się zdrowo,🍀

Cześć!


Psssyt! Jeśli spodobał Ci się ten tekst, możesz docenić autorkę, stawiając jej napój bogów (zielony przycisk👇). Powiem Ci w tajemnicy, że ona naprawdę lubi kawę. Lubi też jak skrzynka zapełnia się ofertami współpracy: kontakt@monikapawelec.pl. 😉 Pracując z nią, wspierasz jej nieoczywistą codzienność ze stwardnieniem rozsianym. 

Wybrane dla Ciebie

Copyright © Monika Pawelec