TRYB JASNY/CIEMNY

5 krok贸w do LEPSZEGO copywritingu 馃槑 Jak PISA膯 skuteczne tre艣ci?

Czy masz problemy ze znalezieniem w艂a艣ciwych s艂贸w, je艣li chodzi o pisanie tekst贸w marketingowych? Copywriting wymaga praktyki i cierpliwo艣ci. Copywriterzy, kt贸rzy dzisiaj 偶ongluj膮 s艂owami, potrafi膮 to robi膰 dzi臋ki posiadanemu do艣wiadczeniu, a nie dlatego, 偶e dzisiaj rano obudzili si臋 z takim darem. Jak pisa膰 lepsze teksty? Mam dla Ciebie 5 krok贸w...


Copywriting w Twoim biznesie

Copywriting wp艂ywa na to, jak inni postrzegaj膮 Twoj膮 mark臋. Je艣li jest kiepski, to tak — prze艂o偶y si臋 to na wizerunek Twojej firmy. Brak autentyczno艣ci, pisanie encyklopedyczne, czy przesadne okraszanie tre艣ci pie艣niami pochwalnymi — to wszystko mo偶e bardzo 藕le wp艂yn膮膰 na Tw贸j wizerunek. Co robi膰, 偶eby tego unikn膮膰?


#01 Naucz si臋 storytellingu

Dobrze napisany tekst to opowie艣膰, kt贸ra ma swoj膮 dynamik臋. Mo偶e by膰 kr贸tka, mo偶e by膰 d艂uga, ale musi co艣 wywo艂ywa膰 w odbiorcach i... To nie mo偶e by膰 niech臋膰, je艣li nie chcesz straci膰, a chcesz zyska膰. Nawet kr贸tka opowie艣膰 tworzy specyficzny 艣wiat dla Twoich odbiorc贸w. Mog膮 w niego wej艣膰, mog膮 si臋 w nim zanurzy膰 i co najwa偶niejsze... STA膯 SI臉 jego cz臋艣ci膮!

Historie pomagaj膮 Twoim czytelnikom zwizualizowa膰 korzy艣ci p艂yn膮ce z Twojego produktu lub us艂ugi. Tworzysz swoj膮 przestrze艅, w kt贸rej odbiorcy maj膮 czu膰 si臋 na tyle dobrze, aby ch臋tnie do niej wraca膰. Pisz膮c tekst do nast臋pnej kampanii, pomy艣l o historii, kt贸r膮 chcesz opowiedzie膰 i odpowiedz sobie na te pytania:

  • Jacy s膮 Twoi klienci?
  • Jakie maj膮 pragnienia?
  • Czy jest jaki艣 konflikt lub problem, z kt贸rym si臋 mierz膮? 
  • Jakie jest rozwi膮zanie ich problemu?
  • Jak wchodz膮 w interakcj臋 z Twoim produktem lub us艂ug膮?
  • Jak z niego korzystaj膮? Jakie s膮 niebezpo艣rednie korzy艣ci, kt贸re z tego wynikaj膮?
  • Co zrobi膮 w nast臋pnej kolejno艣ci?

Tworz膮c histori臋, kt贸ra 艂膮czy si臋 z odbiorcami na g艂臋bszym poziomie, b臋dziesz w stanie przekszta艂ci膰 swoj膮 sprzeda偶 w tre艣膰, kt贸ra b臋dzie rezonowa艂a z Twoim rynkiem przez wiele lat. A tym samym, b臋dzie zapewnia艂a Ci klient贸w. Dobra historia mo偶e sta膰 si臋 Twoim evergreenem. Sprawd藕, jak je pisa膰.


#02 Rozwi艅 empati臋

Pisz膮c teksty do nast臋pnej kampanii, pami臋taj o empatii. Wejd藕 w buty swoich odbiorc贸w, zastan贸w si臋, co czuj膮 i z czym si臋 zmagaj膮. Na chwil臋 wyobra藕 sobie, 偶e to Ty jeste艣 swoim czytelnikiem — czego szukasz w produkcie, albo w us艂udze? Co powstrzymuje Ci臋 przed zakupem? Jakie mog膮 by膰 bol膮czki, frustracje, marzenia, pragnienia i obawy Twojego czytelnika? Jak najlepiej odnie艣膰 si臋 do nich w swojej tre艣ci?

Rozwijaj膮c empati臋 dla swoich czytelnik贸w, b臋dziesz w stanie tworzy膰 tre艣ci, kt贸re przemawiaj膮 bezpo艣rednio do ich potrzeb i pragnie艅. A tym samym, tworzy膰 wi臋zi. Rozumiej膮c swoich odbiorc贸w na g艂臋bszym poziomie, b臋dziesz m贸g艂/mog艂a napisa膰 tekst, kt贸ry b臋dzie wsp贸艂gra艂 z nimi na poziomie emocjonalnym.


#03 Daj sobie czas na pisanie

S膮 takie dni, w kt贸rych czujesz si臋 kreatywny/a, zainspirowany/a i gotowy/a do zdobywania 艣wiata. A s膮 i takie, w kt贸rych nie masz poj臋cia, co powiedzie膰 i wola艂by艣/wola艂aby艣 nie robi膰 nic. Lepiej zostawi膰 wtedy pisanie i da膰 sobie czas, zamiast robi膰 co艣 na si艂臋. To jest jedna z mocnych stron freelancer贸w, bo pracujemy w modelu, kt贸ry po prostu nam na to pozwala.

Robi膮c sobie wolne od pisania, przekonasz si臋, 偶e jeste艣 w stanie stworzy膰 znacznie lepsze teksty. Nie ma nic gorszego ni偶 zm臋czenie materia艂u. Tworz膮c harmonogram dla swojego czasu tw贸rczego, mo偶esz da膰 sobie czas na prawdziwe przemy艣lenie tre艣ci i wypracowanie najlepszego sposobu podej艣cia do kampanii.


Raz na g贸rze, raz na dole

Nie da si臋 by膰 ci膮gle na tym samym poziomie entuzjazmu i wymaganie tego od siebie samego, mo偶e by膰 bardzo krzywdz膮ce. B臋d膮 dni, w kt贸rych b臋dziesz szybowa艂 na skrzyd艂ach kreatywno艣ci i takie, w kt贸rych b臋dziesz si臋 zastanawia膰, czy to ju偶 czas, aby wykopa膰 sobie d贸艂 i si臋 w nim po艂o偶y膰. Jednak... Maj膮c to na wzgl臋dzie, mo偶esz sobie wypracowa膰 harmonogram, kt贸ry pozwoli Ci pracowa膰 efektywnie i skutecznie zar贸wno w dni wzrostu, jak i w dni spadkowe.


#04 Nie b贸j si臋 prosi膰 o pomoc

Ale unikaj for贸w i grup na Facebooku. Dlaczego? Poniewa偶 zwykle s膮 to skupiska r贸偶nych frustracji, w kt贸rych kto艣 po prostu Ci臋 zjedzie za samo zadanie pytania. Oczywi艣cie, 偶e mo偶esz da膰 sobie rad臋 samemu. Dzisiaj wszyscy mamy 艂atwy dost臋p do wiedzy, wi臋c nawet samodzielne wyspecjalizowanie si臋 w jakim艣 obszarze wiedzy, wcale nie jest trudne. 

Jednak czasami... Zwyk艂e pytanie o pomoc rodzi nowe spostrze偶enia i 艣wie偶e spojrzenie. Je艣li s膮 copywriterzy, kt贸rych szanujesz i w jaki艣 spos贸b liczysz si臋 z ich zdaniem, spojrzeniem — znajd藕 do nich doj艣cie. Napisz i zapytaj. To naprawd臋 takie proste. Przewa偶nie s膮 to osoby, kt贸re po prostu Ci odpisz膮 i potraktuj膮 Ci臋 jak cz艂owieka — w przeciwie艅stwie do zachowa艅, z kt贸rymi mo偶esz spotka膰 si臋 na forach. Na moj膮 skrzynk臋, czy na moich mediach spo艂eczno艣ciowych te偶 otrzymuj臋 r贸偶ne pytania i staram si臋 na nie odpowiedzie膰 najlepiej, jak mog臋. 

Proszenie o pomoc to nie jest ujma na honorze. Co wi臋cej, wchodz膮c w interakcje z lud藕mi bardziej do艣wiadczonymi od Ciebie, z wi臋ksz膮 wiedz膮 — po prostu uczysz si臋. Je艣li kto艣 Ci nie odpowie, trudno. Ale je艣li zaczniesz by膰 w tym 艣rodowisku, aktywnie zadawa膰 pytania, wymienia膰 si臋 spostrze偶eniami, to na pewno no偶yce si臋 odezw膮. Nie wa偶ne ile masz lat i jakie masz do艣wiadczenie, je艣li trafisz na m膮drego cz艂owieka po drugiej stronie, to wyniesiesz co艣 dobrego z tej rozmowy.


#05 Nie poprawiaj si臋 w niekso艅czono艣膰

Wprowadzanie poprawek mo偶e zabi膰 copywritersk膮 pasj臋, je艣li b臋dziesz to robi膰 na okr膮g艂o i bez limitu. Ka偶dy tekst da si臋 poprawi膰, ale trzeba zna膰 umiar. W pewnym momencie musisz powiedzie膰 STOP, bo inaczej b臋dziesz stale poprawia膰, zamiast publikowa膰. Im wi臋cej piszesz, tym lepsze b臋d膮 z czasem Twoje publikacje. 

Warto jednak pami臋ta膰 o tym, aby opr贸cz publikowania — analizowa膰 r贸wnie偶 wyniki. Co Twoich odbiorc贸w ciekawi, dlaczego, co wywo艂uje najwi臋ksze poruszenie, z czym lepiej si臋 wstrzyma膰, a czego publikowa膰 wi臋cej. Tu nie ma miejsca na przypadek. Te wszystkie drobne elementy wp艂ywaj膮 na Twoj膮 skuteczno艣膰. 

Po prostu... Pisz!

Nie oczekuj natychmiastowych wynik贸w. Z艂oty strza艂 zabija. Poprawa umiej臋tno艣ci w copywritingu i dostosowywanie si臋 do trend贸w panuj膮cych na rynku — to jest proces. To nie jest kwestia jednego wpisu, czy tekstu, po kt贸rym b臋dziesz ol艣niewa膰 wszystkich blaskiem swej chwa艂y. Rozw贸j w copywritingu, tak samo, jak w ka偶dej innej dziedzinie wiedzy, powinien by膰 ci膮g艂y. 

Inaczej 20 lat minie, a Ty nadal b臋dziesz na etapie telemarketer贸w sprzedaj膮cych odkurzacze w latach 90tych. W samych odkurzaczach nie ma oczywi艣cie nic z艂ego, w telemarketingu te偶, ale je艣li w XXI wieku stosujesz metody z pocz膮tku lat 90tych, to co艣 tu nie gra. 

Trzymaj si臋 zdrowo,馃崁

Cze艣膰!


Psssyt! Je艣li spodoba艂 Ci si臋 ten tekst, mo偶esz doceni膰 autork臋, stawiaj膮c jej nap贸j bog贸w (zielony przycisk馃憞). Powiem Ci w tajemnicy, 偶e ona naprawd臋 lubi kaw臋. Lubi te偶 jak skrzynka zape艂nia si臋 ofertami wsp贸艂pracy: kontakt@monikapawelec.pl. 馃槈 Pracuj膮c z ni膮, wspierasz jej nieoczywist膮 codzienno艣膰 ze stwardnieniem rozsianym. 

Wybrane dla Ciebie