TRYB JASNY/CIEMNY

COPYWRITING 😎 Wasze pytania - moje ODPOWIEDZI🍀

Często dostaję pytania na temat copywritingu i pracy w tej branży. Na większość z nich nie da się łatwo odpowiedzieć. Copywriting ma wiele barw i wiele zmiennych, które należałoby brać pod uwagę. Dzisiaj dzielę się z Tobą pytaniami, które dostałam w ostatnim czasie.


#1 Czy da się na tym zarobić? Czy utrzymam rodzinę?

Każdy z nas chciałby mieć poczucie stabilizacji i pewności, którego (moim zdaniem) w świecie organicznie nie ma. Chcesz przykładu? Stabilizacją wielu biznesów gastronomicznych, czy turystycznych zachwiała pandemia. Czy dałoby się to przewidzieć w momencie, kiedy nikt z nas nie słyszał jeszcze o wirusie? 

Jeśli ciąży na Tobie duża odpowiedzialność, zawsze szukasz takich rozwiązań, które będą najbardziej efektywne. To całkowicie zrozumiałe! - ale nie zawsze da się to przewidzieć na początku. Szczególnie jeśli dopiero zaczynasz zajmować się pisaniem na większą skalę. W internecie spotkasz copywriterów, którzy uwielbiają swoją pracę i czerpią z tego duże korzyści, ale spotkasz też tych, którzy po wielu latach pracy żałują, że nie zdecydowali się na inny zawód. Obydwie historie są prawdziwe, ale to od Ciebie i Twojego zaangażowania zależy, która z nich będzie Twoją. 

#2 Jak i czy wyspecjalizować się w copywritingu?

Jako odpowiedź, chcę Ci z całego serca polecić artykuł Mateusza Winklera. Bardzo zgadzam się z przedstawionym punktem widzenia. Od siebie dodam jeszcze, że bardzo często zleceniodawcy, którzy w ogłoszeniach szukają copywriterów wyspecjalizowanych w dziedzine x, nie rozumieją specyfiki pracy copywritera. Są różne style w copywritingu. Niektórzy rzeczywiście skupiają się na 2-3 branżach i to w zasadzie tyle — OK, tak też można.

Sama jestem copywriterem multidyscyplinarnym i nie ograniczam się do jednego tematu/dziedziny. Oprócz luźnych lifestyle'owych tekstów na blogi, czy social-media, dostarczam też artykułów specjalistycznych z dziedzin takich, jak prawo, psychologia czy medycyna. Jak łatwo się domyślić używam tam zupełnie innego języka niż na moim blogu. Pisałam też artykuły na temat wstawiania okien w rozmaitych warunkach budowlanych — więc moja rozpiętość tematyczna jest bardzo szeroka. Dobry research i sprawne operowanie wiedzą to podstawa. 

#3 Jak wygląda czas pracy copywritera?

Wygląda różnie. Jest to chyba najlepsza odpowiedź. Mój styl pracy jest daleki od hurtowego podejścia, pracuję maksymalnie 3-4 godziny dziennie. Z kolei weekendy i święta to całkowicie mój czas. Co ciekawe, często jestem wtedy totalnie offline i ładuję baterie gdzieś w lesie, słuchając śpiewu ptaków i gapiąc się na drzewa. Czasami też uciekam przed dzikiem.

Nie wyobrażam sobie rozliczać się za godzinę mojej pracy, ponieważ byłoby to bardzo niesprawiedliwe. Dlaczego? Jestem bardzo sprawna w tym, co robię. Potrafię wejść na bardzo wysoki poziom pomysłowości i skupienia. A jeśli chodzi o research... Wiem, jak znaleźć to, czego szukam. Nie błądzę we mgle. Jednak kosztuje mnie to bardzo dużo energii, a w ciągu godziny jestem w stanie dać z siebie bardzo, bardzo dużo. Dlatego nigdy nie pracowałam w stawce godzinowej za usługi copywriterskie. Nawet uśmiecham się trochę, kiedy o tym myślę, bo oznaczałoby to po prostu rozdawnictwo i pracowanie za darmo. Więcej na temat mojej organizacji pracy i podejścia znajdziesz tutaj.

#4 Nie wierzę w siebie, co mam robić?

Uwierzyć. Nikt nie zrobi tego za Ciebie. Nie chcę być niedelikatna, ale rzeczywiście nasze największe ograniczenia nie tkwią wcale we Wszechświecie, ale w naszych głowach. Zainwestowanie w pracę nad sobą i w zdrową wiarę we własne siły (nie mylić z napompowanym ego, dla którego wszędzie jest za ciasno), naprawdę ZAWSZE się zwróci.

To nie jest czas stracony, bo to właśnie wtedy dokonują się największe zmiany. A potencjał, który jest w nas, może się realizować najpiękniej, ponieważ realizuje się PO NASZEMU, a nie według przepisu, który podyktował ktoś inny. W copywritingu, jak w każdej innej dziedzinie, warto wypracowywać swoje metody, swoje podejście i swój styl pracy.

Trzymajcie się zdrowo.🍀
Cześć!

Wybrane dla Ciebie