TRYB JASNY/CIEMNY

COPYWRITING 馃槑 Wasze pytania - moje ODPOWIEDZI馃崁

Cz臋sto dostaj臋 pytania na temat copywritingu i pracy w tej bran偶y. Na wi臋kszo艣膰 z nich nie da si臋 艂atwo odpowiedzie膰. Copywriting ma wiele barw i wiele zmiennych, kt贸re nale偶a艂oby bra膰 pod uwag臋. Dzisiaj dziel臋 si臋 z Tob膮 pytaniami, kt贸re dosta艂am w ostatnim czasie.


#1 Czy da si臋 na tym zarobi膰? Czy utrzymam rodzin臋?

Ka偶dy z nas chcia艂by mie膰 poczucie stabilizacji i pewno艣ci, kt贸rego (moim zdaniem) w 艣wiecie organicznie nie ma. Chcesz przyk艂adu? Stabilizacj膮 wielu biznes贸w gastronomicznych, czy turystycznych zachwia艂a pandemia. Czy da艂oby si臋 to przewidzie膰 w momencie, kiedy nikt z nas nie s艂ysza艂 jeszcze o wirusie? 

Je艣li ci膮偶y na Tobie du偶a odpowiedzialno艣膰, zawsze szukasz takich rozwi膮za艅, kt贸re b臋d膮 najbardziej efektywne. To ca艂kowicie zrozumia艂e! - ale nie zawsze da si臋 to przewidzie膰 na pocz膮tku. Szczeg贸lnie je艣li dopiero zaczynasz zajmowa膰 si臋 pisaniem na wi臋ksz膮 skal臋. W internecie spotkasz copywriter贸w, kt贸rzy uwielbiaj膮 swoj膮 prac臋 i czerpi膮 z tego du偶e korzy艣ci, ale spotkasz te偶 tych, kt贸rzy po wielu latach pracy 偶a艂uj膮, 偶e nie zdecydowali si臋 na inny zaw贸d. Obydwie historie s膮 prawdziwe, ale to od Ciebie i Twojego zaanga偶owania zale偶y, kt贸ra z nich b臋dzie Twoj膮. 

#2 Jak i czy wyspecjalizowa膰 si臋 w copywritingu?

Jako odpowied藕, chc臋 Ci z ca艂ego serca poleci膰 artyku艂 Mateusza Winklera. Bardzo zgadzam si臋 z przedstawionym punktem widzenia. Od siebie dodam jeszcze, 偶e bardzo cz臋sto zleceniodawcy, kt贸rzy w og艂oszeniach szukaj膮 copywriter贸w wyspecjalizowanych w dziedzine x, nie rozumiej膮 specyfiki pracy copywritera. S膮 r贸偶ne style w copywritingu. Niekt贸rzy rzeczywi艣cie skupiaj膮 si臋 na 2-3 bran偶ach i to w zasadzie tyle — OK, tak te偶 mo偶na.

Sama jestem copywriterem multidyscyplinarnym i nie ograniczam si臋 do jednego tematu/dziedziny. Opr贸cz lu藕nych lifestyle'owych tekst贸w na blogi, czy social-media, dostarczam te偶 artyku艂贸w specjalistycznych z dziedzin takich, jak prawo, psychologia czy medycyna. Jak 艂atwo si臋 domy艣li膰 u偶ywam tam zupe艂nie innego j臋zyka ni偶 na moim blogu. Pisa艂am te偶 artyku艂y na temat wstawiania okien w rozmaitych warunkach budowlanych — wi臋c moja rozpi臋to艣膰 tematyczna jest bardzo szeroka. Dobry research i sprawne operowanie wiedz膮 to podstawa. 

#3 Jak wygl膮da czas pracy copywritera?

Wygl膮da r贸偶nie. Jest to chyba najlepsza odpowied藕. M贸j styl pracy jest daleki od hurtowego podej艣cia, pracuj臋 maksymalnie 3-4 godziny dziennie. Z kolei weekendy i 艣wi臋ta to ca艂kowicie m贸j czas. Co ciekawe, cz臋sto jestem wtedy totalnie offline i 艂aduj臋 baterie gdzie艣 w lesie, s艂uchaj膮c 艣piewu ptak贸w i gapi膮c si臋 na drzewa. Czasami te偶 uciekam przed dzikiem.

Nie wyobra偶am sobie rozlicza膰 si臋 za godzin臋 mojej pracy, poniewa偶 by艂oby to bardzo niesprawiedliwe. Dlaczego? Jestem bardzo sprawna w tym, co robi臋. Potrafi臋 wej艣膰 na bardzo wysoki poziom pomys艂owo艣ci i skupienia. A je艣li chodzi o research... Wiem, jak znale藕膰 to, czego szukam. Nie b艂膮dz臋 we mgle. Jednak kosztuje mnie to bardzo du偶o energii, a w ci膮gu godziny jestem w stanie da膰 z siebie bardzo, bardzo du偶o. Dlatego nigdy nie pracowa艂am w stawce godzinowej za us艂ugi copywriterskie. Nawet u艣miecham si臋 troch臋, kiedy o tym my艣l臋, bo oznacza艂oby to po prostu rozdawnictwo i pracowanie za darmo. Wi臋cej na temat mojej organizacji pracy i podej艣cia znajdziesz tutaj.

#4 Nie wierz臋 w siebie, co mam robi膰?

Uwierzy膰. Nikt nie zrobi tego za Ciebie. Nie chc臋 by膰 niedelikatna, ale rzeczywi艣cie nasze najwi臋ksze ograniczenia nie tkwi膮 wcale we Wszech艣wiecie, ale w naszych g艂owach. Zainwestowanie w prac臋 nad sob膮 i w zdrow膮 wiar臋 we w艂asne si艂y (nie myli膰 z napompowanym ego, dla kt贸rego wsz臋dzie jest za ciasno), naprawd臋 ZAWSZE si臋 zwr贸ci.

To nie jest czas stracony, bo to w艂a艣nie wtedy dokonuj膮 si臋 najwi臋ksze zmiany. A potencja艂, kt贸ry jest w nas, mo偶e si臋 realizowa膰 najpi臋kniej, poniewa偶 realizuje si臋 PO NASZEMU, a nie wed艂ug przepisu, kt贸ry podyktowa艂 kto艣 inny. W copywritingu, jak w ka偶dej innej dziedzinie, warto wypracowywa膰 swoje metody, swoje podej艣cie i sw贸j styl pracy.

Trzymajcie si臋 zdrowo.馃崁
Cze艣膰!

Wybrane dla Ciebie