Copywriting: jak wygląda czas pracy copywritera?

Mogłoby się wydawać, że czas pracy w copywritingu nie jest taki ważny. W Internecie nie znajdziecie wielu tekstów na ten temat. Wszystkie skupiają się na kwestiach warsztatowych i innego typu praktycznych poradach. Czy to znaczy, że czas pracy w pisaniu tekstów nie ma większego znaczenia? 

Pisanie tekstów - każda relacja ma dwie strony

Początkujący copywriterzy zapominają często, że relacja z Klientami ma dwie strony. Niestety z tego powodu nierzadko dają się wykorzystywać. Niemały wpływ na tę sytuację ma brak doświadczenia zawodowego i zrozumienia dla własnego zawodu. Copywriting, choć staje się coraz bardziej popularny, wciąż owiany jest wieloma tajemnicami. Początkujący copywriterzy nie wiedzą w jaki sposób prowadzić negocjacje z Klientami, a jeśli na dodatek właśnie wyszli z etatu, bardzo często wchodzą w rolę: zleceniodawca - podwładny. 

To daje takie wrażenie, że zleceniodawca jest górą i należy się mu bezwarunkowo podporządkować. To z kolei sprawia, że copywriterzy rezygnują z szacunku do własnej pracy, czasu poświęconego na nią i nie raz zgadzają się na warunki, które są poniżej ich możliwości, ale także poniżej godności. Jak łatwo  się domyślić, ta strategia w dłuższej perspektywie, nie przyniesie ani satysfakcji, ani dobrych pieniędzy. Jeśli jesteś copywriterem musisz mieć swoją główną linię biznesową, strategię, która będzie wspierała Twoje działania w dążeniu do celu.

Czas to pieniądz, wątpisz?

To powiedzenie jest pewną prawdą uniwersalną. Czas zawsze przekłada się na pieniądze, ale też na inne wartości. Jeśli w ramach pracy poświęcasz czemuś czas, który mógłbyś przeznaczyć na spacer z rodziną, czy rozwijanie innej pasji - ktoś musi Ci za ten czas zapłacić. Zawsze płacisz jakąś cenę za poświęcony czas. Jeśli np. robisz research przez dwie godziny, zamiast zrobić w tym czasie coś innego, co też musi zostać wykonane - ponosisz cenę. 

Jasne, że są takie zlecenia, których wzięcie przewyższa korzyścią kwestie finansowe i warto brać w nich udział, nawet jeżeli są gorzej płatne, niż inne zlecenia. Jednak jest to kwestia indywidualnej oceny. Zdobywanie informacji do tekstu to także praca, która odbywa się przed rozpoczęciem pisania, ale jest niemniej ważna, niż samo pisanie. Podobnie jak proces, który odbywa się w Twojej głowie przed napisaniem tekstu. 

Organizacja pracy - terminy i inne takie

Terminowe oddawanie tekstów to bardzo ważna sprawa, jednak ogromną wartość ma w tej pracy dobre zarządzanie kalendarzem. Z jednej strony, trzeba balansować między potrzebami wielu różnych Klientów. Z drugiej, działać tak, aby móc nacieszyć się tą pracą i możliwościami, jakie ona daje.  Świat marketingu to ogromna przygoda, która nieustannie podlega różnym zmianom. A jeśli jesteś copywriterem, to Twoja praca to marketing. Niezależnie od tego, dla jakiej branży piszesz teksty. Cele copywritingu są zawsze marketingowe, nawet jeśli nie widać tego gołym okiem.

Dlatego w tej pracy warto kształtować takie umiejętności jak:

  • elastyczne i kreatywne, ale też analityczne myślenie
  • sprawny research, czyli znajdowanie tego, co chcesz znaleźć w bardzo krótkim czasie
  • sprawne syntetyzowanie zdobytej wiedzy
  • myślenie operatywne - przyswoić wiedzę to jedno, ale jako copywtiter musisz umieć sprawnie się nią posługiwać
  • szybkie czytanie ze zrozumieniem
  • szybkie uczenie się - istnieje bardzo wiele metod szybkiego uczenia się, osobiście polecam Wam spróbować wszystkich
  • dobra organizacja pracy
  • negocjacje i kultura wypowiedzi

Szukaj własnych metod

To prawda, że na początku podpatruje się pracę innych copywriterów. Jednak od samego początku warto poszukiwać własnych metod, własnych strategii, uzależnionych od celów, jakie chcemy osiągać. Jeśli tak, jak ja, jesteś mamą - inne będą Twoje priorytety, niż copywriterki-singielki. Jeśli jeszcze pracujesz na etat, ale już robisz copywriting - też inne będą Twoje priorytety. Dopasuj się do wiedzy, którą masz na swój własny temat.

Uwielbiam tworzyć treści, a moja praca to pasja - jedna z wielu. Można ją pięknie łączyć z macierzyństwem i wielością zainteresowań. Jeśli chcesz, żebym napisała tekst dla Ciebie zapraszam: kontakt@monikapawelec.pl

Znajdziesz mnie też na LinkedIn, gdzie chętnie dzielę się wiedzą i wchodzę w dyskusje. 

Trzymaj się zdrowo, 

Cześć!

PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Komentarze

Copyright © Daję Słowo