TRYB JASNY/CIEMNY

Na co zwraca膰 uwag臋 przy wsp贸艂pracy z Klientami? 馃尲 3 rzeczy

Jako copywriter freelancer pewnie kontaktujesz si臋 ze swoimi Klientami bez po艣rednik贸w. Je艣li jeste艣 dopiero na pocz膮tku, pewnie czujesz si臋 troch臋 jak we mgle. Z czasem wyrobisz sobie w艂asne techniki. A teraz mam dla Ciebie kilka wskaz贸wek...

#1 Klient co艣 powie, a CZEGO艢 nie powie

Jeste艣 copywriterem, wi臋c s艂owa s膮 po Twojej stronie. Klient, nawet je艣li wype艂ni skrupulatnie brief, nie o wszystkim Ci powie. Niekoniecznie dlatego, 偶e nie chce, czy jest leniwy (chocia偶 i to si臋 pewnie zdarza), ale z prostego powodu... Skoro potrzebuje copywritera, to prawdopodobnie dlatego, 偶e sam nie jest mistrzem s艂owa. Mo偶e si臋 te偶 okaza膰, 偶e RZECZYWI艢CIE Tw贸j Klient jest mistrzem s艂owa, ale potrzebuje kogo艣, kto m贸g艂by go odci膮偶y膰 w pracy.

Nawet je艣li brief wype艂niony przez Klienta jest pe艂en informacji, zajrzyj g艂臋biej. Poszukaj dodatkowych informacji. Przejrzyj strony konkurencji, zapoznaj si臋 z trendami w danej bran偶y. Zwr贸膰 uwag臋 na podobie艅stwa i r贸偶nice, poszukaj dziur. Czego konkurencja nie robi, a co mo偶na by by艂o zrobi膰? To pomo偶e Ci znale藕膰 now膮 jako艣膰.

#2 Niewypowiedziane oczekiwania

Niewypowiedziane oczekiwania to najgorsza rzecz, jaka mo偶e spotka膰 cz艂owieka. Aby rzeczywi艣cie im sprosta膰, trzeba by by艂o by膰 Duchem 艢wi臋tym. Od czasu do czasu zdarzy Ci si臋 Klient, kt贸ry nie wyrazi swoich potrzeb, nie zostawi 偶adnych trop贸w, do ich znalezienia, ale b臋dzie mia艂 jak膮艣 wizj臋 - kt贸rej nie spe艂nisz, bo zgaduj zgadula nie dzia艂a, ani w zwi膮zkach, ani w 偶yciu codziennym. Zanim podejmiesz si臋 takiej wsp贸艂pracy, spr贸buj wyczu膰 z jakim Klientem masz do czynienia.

Je艣li sam nie zostawi Ci 偶adnych wytycznych, nie powie o swoich oczekiwaniach, nie wyrazi 偶adnych inspiracji - nie podejmuj tej wsp贸艂pracy. Bycie pocz膮tkuj膮cym copywriterem rodzi czasami takie wra偶enie, 偶e musisz bra膰 ka偶de zlecenie i za wszelk膮 cen臋. Tymczasem, ZW艁ASZCZA wtedy, kiedy jeste艣 na pocz膮tku, musisz ceni膰 sw贸j czas i prac臋. Nie mo偶esz pozwoli膰 sobie na Klienta, kt贸ry Ci nie zap艂aci, albo b臋dzie mia艂 pretensje, 偶e nie zgad艂e艣, co on mia艂 na my艣li, pozostawiaj膮c puste miejsca w briefie. Je艣li ju偶 co艣 takiego si臋 zdarzy, daj szans臋. Dopytaj i wtedy oce艅 sytuacj臋.

#3 Medium, na kt贸re piszesz

Zawsze zwracaj uwag臋 na medium, na kt贸re maj膮 trafi膰 napisane przez Ciebie tre艣ci. Praca copywritera to nie tylko klepanie w klawiatur臋 i 偶onglerka s艂owem. To r贸wnie偶 艣wiadomo艣膰 medi贸w i no艣nika tre艣ci. Artyku艂 specjalistyczny to co艣 innego, ni偶 wpis na bloga. Z kolei wpis na bloga nie jest tym samym, co tre艣膰 na social media. 

Brzmi jak oczywista oczywisto艣膰, a jednak nie musi to by膰 jasne dla os贸b, kt贸re dopiero zaczynaj膮 swoj膮 przygod臋 z copywritingiem. R贸偶ne media, maj膮 r贸偶nych odbiorc贸w, aby trafia膰 do nich z przekazem, trzeba m贸wi膰 ich j臋zykiem. Niezale偶nie od medium i typu tre艣ci, unikaj suchych encyklopedycznych tekst贸w, kt贸re nudz膮. Chyba 偶e Klient wymaga od Ciebie stworzenia opis贸w lek贸w - te musz膮 spe艂nia膰 wymogi formalne, bo w przeciwnym razie m贸g艂by艣 komu艣 zaszkodzi膰. 

Je艣li potrzebujesz wsparcia w copywritingu...

Zapraszam Ci臋 do #CopifyMe. Mo偶esz mnie doda膰 do kontakt贸w na LinkedIn i zadawa膰 pytania. Pami臋taj, 偶e nie ma g艂upich pyta艅 i je艣li chcesz dowiedzie膰 si臋 czego艣 nowego, po prostu napisz. A je艣li szukasz osoby, kt贸ra wesprze tre艣ci膮 Twoj膮 firm臋, zapraszam: kontakt@monikapawelec.pl

Trzymaj si臋 zdrowo, 
Cze艣膰!

Wybrane dla Ciebie

Copyright © Daj臋 S艂owo