TRYB JASNY/CIEMNY

Na co zwracać uwagę przy współpracy z Klientami? 🌼 3 rzeczy

Jako copywriter freelancer pewnie kontaktujesz się ze swoimi Klientami bez pośredników. Jeśli jesteś dopiero na początku, pewnie czujesz się trochę jak we mgle. Z czasem wyrobisz sobie własne techniki. A teraz mam dla Ciebie kilka wskazówek...

#1 Klient coś powie, a CZEGOŚ nie powie

Jesteś copywriterem, więc słowa są po Twojej stronie. Klient, nawet jeśli wypełni skrupulatnie brief, nie o wszystkim Ci powie. Niekoniecznie dlatego, że nie chce, czy jest leniwy (chociaż i to się pewnie zdarza), ale z prostego powodu... Skoro potrzebuje copywritera, to prawdopodobnie dlatego, że sam nie jest mistrzem słowa. Może się też okazać, że RZECZYWIŚCIE Twój Klient jest mistrzem słowa, ale potrzebuje kogoś, kto mógłby go odciążyć w pracy.

Nawet jeśli brief wypełniony przez Klienta jest pełen informacji, zajrzyj głębiej. Poszukaj dodatkowych informacji. Przejrzyj strony konkurencji, zapoznaj się z trendami w danej branży. Zwróć uwagę na podobieństwa i różnice, poszukaj dziur. Czego konkurencja nie robi, a co można by było zrobić? To pomoże Ci znaleźć nową jakość.

#2 Niewypowiedziane oczekiwania

Niewypowiedziane oczekiwania to najgorsza rzecz, jaka może spotkać człowieka. Aby rzeczywiście im sprostać, trzeba by było być Duchem Świętym. Od czasu do czasu zdarzy Ci się Klient, który nie wyrazi swoich potrzeb, nie zostawi żadnych tropów, do ich znalezienia, ale będzie miał jakąś wizję - której nie spełnisz, bo zgaduj zgadula nie działa, ani w związkach, ani w życiu codziennym. Zanim podejmiesz się takiej współpracy, spróbuj wyczuć z jakim Klientem masz do czynienia.

Jeśli sam nie zostawi Ci żadnych wytycznych, nie powie o swoich oczekiwaniach, nie wyrazi żadnych inspiracji - nie podejmuj tej współpracy. Bycie początkującym copywriterem rodzi czasami takie wrażenie, że musisz brać każde zlecenie i za wszelką cenę. Tymczasem, ZWŁASZCZA wtedy, kiedy jesteś na początku, musisz cenić swój czas i pracę. Nie możesz pozwolić sobie na Klienta, który Ci nie zapłaci, albo będzie miał pretensje, że nie zgadłeś, co on miał na myśli, pozostawiając puste miejsca w briefie. Jeśli już coś takiego się zdarzy, daj szansę. Dopytaj i wtedy oceń sytuację.

#3 Medium, na które piszesz

Zawsze zwracaj uwagę na medium, na które mają trafić napisane przez Ciebie treści. Praca copywritera to nie tylko klepanie w klawiaturę i żonglerka słowem. To również świadomość mediów i nośnika treści. Artykuł specjalistyczny to coś innego, niż wpis na bloga. Z kolei wpis na bloga nie jest tym samym, co treść na social media. 

Brzmi jak oczywista oczywistość, a jednak nie musi to być jasne dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z copywritingiem. Różne media, mają różnych odbiorców, aby trafiać do nich z przekazem, trzeba mówić ich językiem. Niezależnie od medium i typu treści, unikaj suchych encyklopedycznych tekstów, które nudzą. Chyba że Klient wymaga od Ciebie stworzenia opisów leków - te muszą spełniać wymogi formalne, bo w przeciwnym razie mógłbyś komuś zaszkodzić. 

Jeśli potrzebujesz wsparcia w copywritingu...

Zapraszam Cię do #CopifyMe. Możesz mnie dodać do kontaktów na LinkedIn i zadawać pytania. Pamiętaj, że nie ma głupich pytań i jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś nowego, po prostu napisz. A jeśli szukasz osoby, która wesprze treścią Twoją firmę, zapraszam: kontakt@monikapawelec.pl

Trzymaj się zdrowo, 
Cześć!

Wybrane dla Ciebie