TRYB JASNY/CIEMNY

Co AIDA ma wsp贸lnego z copywritingiem? 馃挕 A ma ca艂kiem du偶o...

AIDA to inaczej attention, desire, interest i action. To bardzo intryguj膮ca i ciekawa kombinacja. Co oznaczaj膮 poszczeg贸lne elementy tego skr贸tu, czym jest AIDA i co ma wsp贸lnego z copywritingiem?

AIDA, nie myli膰 z Aisha

AIDA brzmi jak ca艂kiem 艂adne imi臋, ale w tym wypadku chodzi o technik臋 marketingow膮. W tym modelu opisujemy produkty lub us艂ugi w taki spos贸b, aby klient przechodzi艂 drog臋 wszystkich 4 etap贸w. W rozbudowanym modelu przechodzi drog臋 sk艂adaj膮c膮 si臋 z 5 etap贸w. AIDA to te偶 troch臋 sztuka uwodzenia, kt贸ra polega na stopniowym zaanga偶owaniu odbiorcy.

Attention! Attention! - czyli jak zdoby膰 uwag臋

Je艣li chocia偶 troch臋 zajmujesz si臋 sprzeda偶膮 albo marketingiem, wiesz, 偶e samo wypuszczenie produktu na rynek nie przyci膮gnie biliona klient贸w. To samo tyczy si臋 oferowanych us艂ug, czy produkt贸w, kt贸re nie maj膮 materialnej postaci - ale s膮 dost臋pne w formie cyfrowej. Pierwszy etap w AIDA to dopilnowanie, 偶eby Tw贸j odbiorca w og贸le dowiedzia艂 si臋, 偶e jeste艣. Zdobycie uwagi jest bardzo wa偶ne, zw艂aszcza w niesko艅czonej paj臋czynie tre艣ci, jak膮 jest Internet.

Interest - kolejny etap relacji

Skoro ju偶 odbiorca wie, kim jeste艣 i co robisz. Teraz musi si臋 przekona膰, 偶e jeste艣 dla niego najlepszy do danego zadania, us艂ugi, czy oferujesz najlepszy produkt. Je艣li chcesz go przekona膰, unikaj m贸wienia, 偶e jeste艣 najlepszy lub jedyny - bo nie jeste艣. Z takich og贸lnikach najlepiej zrezygnowa膰 na chwil臋 przed tym, zanim wpadniesz na pomys艂 ich u偶ycia.

Desire - 偶eby inni chcieli chcie膰

S膮 r贸偶ne pogl膮dy na temat modelu AIDA. Niekt贸rzy powiedz膮 Ci, 偶e najwa偶niejszy jest etap pierwszy, niekt贸rzy, 偶e drugi, a jeszcze inni, 偶e to w艂a艣nie trzeci jest najwa偶niejszy. Moim zdaniem AIDA to pi臋kne imi臋 i najlepiej sprawdza si臋 w ca艂o艣ci, bez wydzielania najpi臋kniejszych liter. To system naczy艅 po艂膮czonych, kiedy tak go traktujesz - osi膮gasz najlepsze wyniki.

Action - dzia艂anie

Action oznacza, 偶e za Twoimi dzia艂aniami (poprzednie sk艂adniki modelu AIDA), id膮 konkretne dzia艂ania odbiorcy. Mo偶e to by膰 np. zakup szkolenia, ale te偶 zapisanie si臋 na newsletter, udzia艂 w Twoim webinarze, czy zakup jakiegokolwiek produktu lub us艂ugi, kt贸r膮 oferujesz. Nie zawsze chodzi o sprzeda偶 w dos艂ownym sensie, czasem na  Action sk艂ada si臋 zebranie ludzi w jednym miejscu. Mo偶e to by膰 grupa mailingowa albo grupa na Facebooku. 

L jak loyalty - d艂ugoterminowe wsp贸艂prace

W podej艣ciu AIDAL sprzeda偶 nie ko艅czy si臋 na jednorazowym zakupie produktu lub us艂ugi. Zmierza do relacji, co w praktyce oznacza, 偶e koncentruje si臋 na regularno艣ci sprzeda偶y i powtarzalno艣ci. Lojalno艣膰 jest warto艣ci膮, kt贸ra sprawia, 偶e klienci ch臋tnie wracaj膮, a nowi pojawiaj膮 si臋 cz臋sto z polecenia. 

AIDAS i AIDAR, to nie bajka o tych co lecieli na skrzyd艂ach

AIDA ma swoje rozmaite wariacje, np. AIDAS, AIDAR, czy AIDAE. Nie b臋d臋 jednak wszystkich opisywa膰, bo macie od tego Wujka Google, a ja bardzo si臋 z nim lubi臋 - wi臋c polecam. Warto zapozna膰 si臋 przede wszystkim z g艂贸wn膮 specyfikacj膮 tego modelu. Tak naprawd臋 jest to 艣wietny przepis do jakiejkolwiek dzia艂alno艣ci w Internecie. 

Jak AIDA ma si臋 do pracy copywritera?

Ja i AIDA bardzo si臋 lubimy. Wydaje mi si臋, 偶e ka偶dy copywriter mo偶e powiedzie膰 to samo. Przecie偶 pisz膮c tre艣ci: zdobywamy uwag臋, wzbudzamy zainteresowanie, nazywamy pragnienia i wzywamy do akcji (call to action). AIDA mo偶e okre艣la膰 zesp贸艂 dzia艂a艅 sprzeda偶owych, ale mo偶e te偶 okre艣la膰 struktur臋 tekstu pisanego przez copywritera.

Sama najch臋tniej pracuj臋 w formule AIDAL. Loyalty to moim zdaniem warto艣膰, kt贸ra nie wygasa. Z tego powodu, bardzo ceni臋 sobie d艂ugotrwa艂e relacje z Klientami i za ka偶dym razem ciesz臋 si臋, kiedy do mnie wracacie po urlopach czy wakacjach.馃挋

Chcesz sprawdzi膰? Zapraszam do kontaktu: kontakt@monikapawelec.pl. A je艣li jeste艣 nowy w copy i potrzebujesz wsparcia, zapraszam do projektu #CopifyMe.

Trzymaj si臋 zdrowo, 
Cze艣膰!

Wybrane dla Ciebie