TRYB JASNY/CIEMNY

S艂odycze raz w tygodniu! 馃槻 Co si臋 sta艂o po wprowadzeniu tej zasady?

Cukier jest wsz臋dzie - to nie obsesja, ale fakt. Rozejrzyjcie si臋 po produktach, kt贸re macie w domu, a oka偶e si臋, 偶e wi臋kszo艣膰 z nich zawiera cukier albo jak膮艣 jego pochodn膮. Znajdziecie go w p艂atkach 艣niadaniowych, waflach ry偶owych i w wielu innych produktach, w kt贸rych nie podejrzewaliby艣cie go znale藕膰. Co oznacza nadmiar cukru w dzieci臋cej diecie?

Jakie s膮 skutki nadmiaru cukru w dzieci臋cej diecie?

Cukier jest wszechobecny w diecie Twojego dziecka, nawet je艣li dbasz o to, aby tak si臋 nie dzia艂o. Niezale偶nie od tego, czy m贸wimy o bia艂ym cukrze, czy o jakim艣 innym - nie dostarcza on organizmowi 偶adnych sk艂adnik贸w od偶ywczych. 

Na d艂u偶sz膮 met臋 skutkuje: oty艂o艣ci膮, pr贸chnic膮, cukrzyc膮 i wieloma innymi chorobami. Ale to nie wszystko, nadmiar cukru powoduje nadpobudliwo艣膰 ruchow膮 i obni偶ony iloraz inteligencji (badania naukowc贸w z University of Adelaide). Spo偶ywanie nadmiaru cukru powoduje problemy w nauce poprzez obni偶enie koncentracji i ospa艂o艣膰. 

Ile cukru mo偶e zje艣膰 dziecko?

Wed艂ug wytycznych WHO jest to oko艂o 25 g cukru na dob臋. To w praktyce oznacza 5 艂y偶eczek cukru. Pewnie 艂apiecie si臋 teraz za g艂ow臋 i nic dziwnego. Ci臋偶ko wyobrazi膰 sobie, 偶e karmimy swoje w艂asne dziecko 5 艂y偶eczkami cukru - przecie偶 wiemy, jak negatywne skutki to za sob膮 niesie.

Cukier w takich i wi臋kszych ilo艣ciach wchodzi 艂atwo. P艂atki 艣niadaniowe, soczek w kartoniku, mas艂o orzechowe na drugie 艣niadanie, dro偶d偶贸wka na podwieczorek - brzmi niewinnie, ale chocia偶 rozk艂ada si臋 na ca艂y dzie艅...  艁atwo jest przekroczy膰 poziom 6 艂y偶eczek cukru. Bardzo cz臋sto nawet pozornie s艂one przek膮ski maj膮 w swoim sk艂adzie cukier na drugim miejscu. 

Sama pad艂am ofiar膮 nieuwagi...

Na pocz膮tku pomy艣la艂am sobie: pewnie kolacja by艂a zbyt du偶a. Jednak kiedy problemy ze snem, zacz臋艂y si臋 pojawia膰 u mojego Syna co noc - postanowi艂am poszuka膰 rozwi膮zania. Z pomoc膮 przysz艂a mi moja Mama, kt贸ra zasugerowa艂a, 偶e mo偶e musimy zmniejszy膰 ilo艣膰 cukru.

Na pocz膮tku pomy艣la艂am sobie, 偶e Mama przesadza. Przecie偶 m贸j Syn nie nale偶y do dzieci objadaj膮cych si臋 s艂odyczami (wielu klasycznych s艂odyczy nie lubi), nie je czekolady, ani 偶adnych turbo przetworzonych przek膮sek. Ale zacz臋艂am si臋 przygl膮da膰 i postanowi艂am, w ramach eksperymentu ograniczy膰 s艂odycze do weekend贸w. W ci膮gu tygodnia, opr贸cz owoc贸w - r贸偶ne zbo偶owe przek膮ski, ale te偶 jak najmniej przetworzone.

Co si臋 sta艂o po wprowadzeniu tej zasady?

Nasz Syn zacz膮艂 zn贸w przesypia膰 ca艂e noce, a koszmarki rzeczywi艣cie nie by艂y spowodowane zbyt du偶膮 kolacj膮. Sta艂 si臋 spokojniejszy, a przy tym bardziej skoncentrowany na codziennych zadaniach i zabawach. Co wi臋cej, nie robimy z tego czego艣, co by艂oby wyczekiwane przez ca艂y tydzie艅, a potem kultywowane bez umiaru. 

W tygodniu przygotowuj臋 r贸偶ne smaczne i s艂odkie przek膮ski, ale zdrowe. Z owoc贸w i warzyw. Po ciastka si臋gamy dopiero w sobot臋 i niedziel臋. Nie oznacza to jednak, 偶e w tygodniu nie serwujemy sobie 偶adnych przyjemno艣ci. 

Nawyk zamiast zakazu

Jestem mi艂o艣niczk膮 tworzenia nowych nawyk贸w. Zar贸wno w swoim codziennym funkcjonowaniu, jak i w wychowaniu. Zakazy jako takie s膮 o tyle bez sensu, 偶e s膮 jednorazowe i nios膮 za sob膮 element kary, a przecie偶 nie chcemy dziecka kara膰, tylko chcemy, 偶eby jad艂o zdrowo i zdrowo si臋 rozwija艂o.

呕eby to osi膮gn膮膰, lepiej postawi膰 na zmian臋. Nowe nawyki nios膮 za sob膮 d艂ugofalowe skutki, w przeciwie艅stwie do nakaz贸w/zakaz贸w - kt贸rych skutek jest jednorazowy, a na dodatek mo偶e nie艣膰 za sob膮 emocjonalne trudy. Warto by膰 czujnym te偶 na to, aby nie robi膰 ze s艂odyczy nagrody. Powstaje wtedy taki dziwny dysonans i ukazujemy co艣, co szkodzi zdrowiu, jako wielk膮 warto艣膰. 

Trzymajcie si臋 zdrowo馃崁
Cze艣膰!

Wybrane dla Ciebie

instagram @_daje.slowo_monika.pawelec

Copyright © Daj臋 S艂owo