TRYB JASNY/CIEMNY

Jak dobierać słowa kluczowe pod SEO?

Słowa lub frazy kluczowe jednych kręcą, innych odstręczają. Czy rzeczywiście ma to sens, by się przed nimi wzbraniać? Czy wiesz, które z nich ważą odpowiednio dużo, aby wesprzeć Twój biznes?

Jedni piszą o kalorycznych słowach kluczowych, ja wolę mówić o mięsie

Dobrze dobrane frazy moim zdaniem mięsem copywritingu. Dobrze się klikają, generują określone efekty i pomagają osiągać mierzalne korzyści płynące z ich użycia. Wśród tych korzyści można wymienić np. wartościowy i organiczny ruch pochodzący z wyszukiwarki, podejmowanie aktywności, czy dokonywanie zakupów.

Słowa kluczowe mają za zadanie nie tylko nabijać kliki i zwiększać ilość czasu spędzanego na stronie, ale przede wszystkim ich rolą jest pozytywny wpływ na konwersję. Wyrażający się we wzroście sprzedaży, leadów i osób subskrybujących daną osobę, czy kanał.

Używanie słów kluczowych - czego boją się Klienci?

Niektórym Klientom słowa kluczowe kojarzą się z nienaturalnie brzmiącym tekstem, który jest pisany dla lepszego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania a niekoniecznie dla realnego czytelnika. Błąd takiego myślenia, najczęściej polega na tym, że te osoby już zetknęły się z copywritingiem. Jednak był to copywriting w złym wydaniu, który z pełnym i dobrze dopasowanym SEO nie miał wiele wspólnego.

Zamawiane treści muszą być adekwatne do miejsca, w którym będą publikowane i do celu, który mają osiągnąć. Istnieje cała masa giełd oferujących copywriting w baaardzo niskiej cenie, niestety ale w zdecydowanej większości, jakość usług jest równie niska, co ich cena. Przy czym nie chodzi mi tutaj o ewentualne poprawki, które mogą zdarzyć się każdemu, ale poziom tekstu i np. brak odpowiedniego rytmu. Powstawianie fraz kluczowych w określone miejsca to jedno, ale całość musi mieć swój vibe. Przede wszystkim musi być spójna i wiążąca się w swego rodzaju reakcję łańcuchową.

Jeżeli Klient był we wcześniejszym kontakcie z tego rodzaju "copywritingiem", trudno się dziwić, że frazy kluczowe budzą w nim skrajnie negatywne odczucia. W praktyce oznacza to, że osoby poważnie traktujące copywriting mają często za zadanie odwracać negatywny trend, który rozpoczął ktoś inny. Czemu takie ważne jest to, gdzie w wynikach wyszukiwania wyświetla się Twoja strona? Jak odpowiednio dobierać słowa kluczowe?

Frazy kluczowe z użyciem długiego ogona

Mięso stanowiącą dobrą pożywkę dla Czytelników i wyszukiwarek to najczęściej frazy typu long tail. Składają się przynajmniej z kilku słów, a ich długi ogon charakteryzuje się wysokim stopniem sprecyzowania. Jak to wygląda w praktyce?

Wpisz w Google frazę "wysypka u dziecka" a zobaczysz wszystkie możliwe scenariusze, z czego co drugi będzie bardziej stresujący. Znajdziesz w ten sposób: ospę, odrę, alergię po szczepieniu, Covid, czy AZS. Jednym słowem wszystko i nic. A teraz spróbuj sprecyzować wpisując frazę long tail: "wysypka u dziecka wysoka temperatura trzy dni co to". Wujek Google od razu pospieszy Ci z odpowiedzią wyrzucając wynik z Medonetu:

"Rumień nagły (gorączka trzydniowa) jest często pierwszą chorobą zakaźną niemowląt i małych dzieci w wieku od 6 miesięcy do 3 lat. Wywoływana jest przez wirusa HHV. Charakterystycznym objawem jest gorączka, która utrzymuje się przez kilka dni, a następnie wysypka podobna do różyczki."

Chwytasz różnicę? Pierwsza fraza kluczowa jest na tyle ogólna, że obejmuje całe spektrum chorób i możliwości. Druga fraza jest rozbudowana i tak silnie doprecyzowana, że Google w zasadzie nie ma żadnych wątpliwości. Miejcie jednak na względzie, że posłużyłam się tym tylko dla przykładu. Nawet jeśli sprawdzacie wyniki Google w takich przypadkach, zawsze warto skonsultować je z lekarzem i osobą wykwalifikowaną do tego, aby stawiać diagnozy.

Long tail w wynikach wyszukiwania

Słowa kluczowe zbite w całe frazy stanowią swego rodzaju ścieżkę do celu. Jeśli droga jest precyzyjna będzie dobrze pozycjonowana w wyszukiwarce Google. Jak jednak ją odkryć, aby móc ją stworzyć? Warto wesprzeć się takimi narzędziami, jak np. SurferSEO albo Answer The Public. Dzięki nim, można znaleźć pytania, jakie nurtują ludzi i zastanowić się, w jakim obszarze i zakresie jesteśmy w stanie na nie odpowiedzieć. Frazy kluczowe będą się różnić w zależności od kraju, w którym przebywacie i w zależności od języka, w którym piszecie.

Warto o tym pamiętać, ponieważ niektórym wydaje się, że polskimi frazami można przyciągnąć zagranicznego Klienta. Oczywiście istnieją translatory, ale pamiętajmy, że style copywritingu i budowy tekstów, również są dyktowane kulturą danego kraju. Aby zobaczyć te różnicę warto wybrać sobie jakiś jeden temat i porównać ze sobą teksty napisane w kilku różnych językach. Każda kultura wypracowała swoje schematy, które również mają wpływ na konstrukcję tekstów. Jeżeli mamy ciąg słów kluczowych znajdujących się we frazie, mięsista kolejność tych słów w innym języku może być zupełnie inna - dlatego, jeśli przyjdzie Wam do głowy wrzucanie fraz w translator, zrezygnujcie zanim zaczniecie. Najlepiej korzystać z narzędzi, które pozwolą wam od razu sprawdzić słowa kluczowe dla Waszej strony internetowej w innym języku (przy założeniu, że planujecie teksty obcojęzyczne i chcecie dotrzeć do Klienta zagranicznego).

Po czym poznać, że dana fraza jest mięsem?

Mięsiste zestawienia słów kluczowych charakteryzują zazwyczaj 3 rzeczy, które z łatwością zapamiętacie. Są to:

  1. duży stopień skomplikowania, a to oznacza, że takie frazy zaczynają się od dwóch słów, a mogą skończyć na kilkunastu
  2. niski poziom średnich wyszukiwań w skali miesiąca 
  3. generowanie ponadprzeciętnych wyników (wyświetlenia, subskrypcje, sprzedaż, czy udostępnienia...) - w praktyce oznacza to, że ruch z tego typu fraz konwertuje się częściej, niż w przypadku bardziej ogólnych zapytań


Słowa kluczowe do strony internetowej - warto, czy nie warto?

Jeśli działasz w Internecie to zakładam, że chcesz, aby inni wiedzieli o Twojej działalności. Żeby tak było i aby po nitce trafić do kłębka, warto tworzyć teksty w oparciu o właściwą przędzę i kombinację poszczególnych splotów. Słowo ma moc, ale nie tak dużą jak słowo kluczowe. Dlatego zanim skreślisz korzystanie z dobrodziejstw pozycjonowania, przemyśl to koniecznie.

A jeśli potrzebujesz copywritera, który wesprze Twój biznes dostarczając treści, zapraszam: kontakt@monikapawelec.pl. Moja praca to pasja, nie wybieram pomiędzy branżami, jeśli masz dodatkowe pytania możesz przeczytać moje Q&A lub napisać bezpośrednio na maila. Możesz też postawić mi kawę za to, że dzielę się wiedzą i doświadczeniem na tej stronie (pod moim imieniem znajdziesz zielony przycisk), będzie mi bardzo miło!

Trzymaj się zdrowo,

Cześć!


PODPIS
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie