TRYB JASNY/CIEMNY

Co z tym ODDECHEM? 馃憖 Czemu to jest wa偶ne? PRANAYAMA: I sk膮d ten pomys艂 si臋 wzi膮艂 w moim 偶yciu? 馃寢

Dwa tygodnie temu okaza艂o si臋, 偶e pal膮cym i wa偶nym dla Was tematem jest... Oddychanie. Z tej okazji dosta艂am sporo pyta艅 na LinkedIn i dzisiaj Wam na nie odpowiem, rozwijaj膮c temat oddechu. O co chodzi i czemu to takie wa偶ne?


Oddycha膰 warto i... to powinno by膰 oczywiste

Ale nie jest. Jak wi臋kszo艣膰 oczywistych rzeczy, z kt贸rymi wszyscy mamy wi臋kszy lub mniejszy problem. Im wi臋cej obowi膮zk贸w w 偶yciu masz, im wi臋cej odpowiedzialno艣ci — za sprawy te, czy inne, tym wi臋cej oddechu potrzebujesz. I tu nie chodzi o relaks z pilocikiem przy Netflixie. Chocia偶 wiadomo, 偶e przy dobrym filmie, czy serialu czas p艂ynie inaczej, a doba si臋 wyd艂u偶a.

Cz臋sto jest tak, 偶e nie potrafimy prawid艂owo oddycha膰. I znowu Puknij si臋 w g艂ow臋, Monika — bo przecie偶 wszyscy oddychamy i tego uczy膰 si臋 nie trzeba. Dobra... To teraz mi powiedz. Czy kiedy idziesz spa膰, to panujesz nad oddechem, czy oddech nad Tob膮? Bo je艣li 艂omocze Ci serce, a Ty dyszysz jak stary parow贸z, na艂adowany stresem i bod藕cami z ca艂ego dnia, to... potrzebujesz pomocy. I tu nie wa偶ne, czy masz 22 lata, czy 50. Nie o wiek tutaj chodzi. Nawet nastolatki i dzieci s膮 w stanie tak dysze膰, je艣li 偶ycie im funduje przebod藕cowanie stresem.

Moja przygoda z oddechem — w skr贸cie

Wiem, jak to jest permanentnie chodzi膰 spa膰 z poczuciem, 偶e jeste艣 jak na kawie i wstawa膰 z tym poczuciem. To nie jest entuzjazm, a uczucie ci膮g艂ego ci艣nienia, kt贸re nie daje Ci si臋 ani wyspa膰, ani cieszy膰 dniem do ko艅ca. I chocia偶 dzisiaj pami臋tam to ju偶 jak przez mg艂臋, bo to historia sprzed wielu lat, to zosta艂a w mojej g艂owie jako ostrze偶enie. Funkcjonowa艂am w takim stanie przez par臋 miesi臋cy mojego 偶ycia i bardzo si臋 to na mnie odbi艂o.

Prawid艂owe oddychanie wesz艂o mi przy okazji. Moje ci艣nienie doprowadzi艂o mnie do sytuacji, w kt贸rej spokojnie mog艂abym mie膰 doktorat z technik relaksacyjnych. Ale ostatecznie, tym, co naturalnie wprowadzi艂o prawid艂owy i zsynchronizowany oddech w moje 偶ycie, by艂a joga. Zacz臋艂am j膮 膰wiczy膰 na d艂ugo przed diagnoz膮 SM, a po diagnozie sta艂a si臋 dla mnie jeszcze wa偶niejsza. 

Joga, SM, kawa na 艂aw臋

W zesz艂ym roku znalaz艂am si臋 w stanie, w kt贸rym przej艣cie od pokoju do 艂azienki nastr臋cza艂o problem贸w. Jednak jestem jak w贸艂 uparta, wi臋c Bogu dzi臋ki za byd艂o, bo dzi臋ki temu mam si臋 dobrze i tego problemu nie mam. Z kolei dzi臋ki jodze potrafi臋 dobrze oddycha膰 i si臋 fajnie wygi膮膰, ale nie o tym jest ten post a o oddychaniu w艂a艣nie...

Po rzucie i ukrytej prawdzie, kt贸ra si臋 tym rzutem objawi艂a — szuka艂am opcji, mo偶liwo艣ci, aplikacji, kt贸ra pozwoli mi 膰wiczy膰 adekwatnie do mojego stanu i mo偶liwo艣ci, a przy tym z szacunkiem do choroby. Z pomoc膮 przysz艂a Daily Yoga i funkcja smart coacha. 

Daily Yoga i smart coach

Aplikacja przekona艂a mnie do siebie dlatego, 偶e jest tam opcja smart coacha. Wype艂niasz test, w kt贸rym okre艣lasz, co jest dla Ciebie wa偶ne, w jakiej jeste艣 sytuacji, czy jeste艣 po kontuzjach/operacjach, jakie masz cele itd. I musz臋 powiedzie膰, 偶e u偶ywam tej aplikacji ju偶 bardzo d艂ugo, a funkcja smart coacha nie zawiod艂a mnie jeszcze. 膯wiczenia s膮 bardzo dobrze dopasowane i fajnie poszerzaj膮 z czasem zakres mo偶liwo艣ci. Nie ma jednak j臋zyka polskiego, wi臋c je艣li nie znasz dobrze angielskiego, mo偶e by膰 Ci ci臋偶ko realizowa膰 polecenia.

Ale czemu o tym m贸wi臋 w kontek艣cie oddychania? Joga to oddech, oddech to joga — przynajmniej moim zdaniem. A w mi臋dzyczasie oferowanych 膰wicze艅, za spraw膮 sztucznej inteligencji wkrad艂a si臋 w moje 偶ycie pranayama. 

Pranayama — dobra jama nie jest z艂a

I to m贸wi臋 ja. Cz艂owiek, kt贸ry siedzi w swojej copy jaskini, o kt贸rej niekt贸rzy pisz膮 legendy na LinkedIn. Pranayama to sanskryckie s艂owo oznaczaj膮ce kontrol臋 oddechu i 偶eby ju偶 nie m膮ci膰 tej wody przed艂u偶eniem prany, to tylko wspomn臋 o tym przed艂u偶eniu, a Ty mo偶esz googla膰 celem researchu pog艂臋bionego. 

Co robi pranayama?
  • R贸wnowa偶y ilo艣膰 tlenu w m贸zgu i ciele.
  • Pomaga lepiej spa膰 w nocy, zmniejsza膰 poziom l臋ku i stresu.
  • Praktykowana regularnie wyr贸wnuje poziom energii, nastroju i koncentracj臋 w ci膮gu dnia (zar贸wno fizyczne, jak i psychiczne).
  • Zwi臋ksza przep艂yw krwi do m贸zgu, poprawiaj膮c w ten spos贸b funkcje pami臋ci.

Czy warto w pranayam臋?

Nie. Oczywi艣cie, 偶e nie, bo to zbyt egzotycznie brzmi jak na nasz kulturowy system poj臋ciowy. 呕artowa艂am. 馃槈 Warto. Ale i tu bez ci艣nie艅. Je艣li czego艣 nie czujesz, nie wmawiaj sobie, 偶e to czujesz, tylko poszukaj aktywno艣ci, kt贸ra b臋dzie zgodna z Tob膮 i z tym, co Ci organicznie w duszy gra.

Jedno jest pewne, w chorobach przewlek艂ych... W chorobach autoimmunizacyjnych warto robi膰 to, co si臋 tylko da, 偶eby mie膰 pod kontrol膮 stres i w艂asn膮 psychik臋 — na tyle, na ile si臋 da. Z tego prostego powodu, 偶e powod贸w do stresu dostarcza nam nie tylko 偶ycie, ale i sama choroba, a tak偶e pytania z ni膮 zwi膮zane.

Czy oddycha膰 warto?

Tak, bo 偶ycie mamy tylko jedno. A oddech w 偶yciu... jest spraw膮 zasadnicz膮. #Daj臋S艂owo

Trzymaj si臋 zdrowo,馃崁
Cze艣膰!

Psssyt! Je艣li spodoba艂 Ci si臋 ten tekst, mo偶esz doceni膰 autork臋, stawiaj膮c jej nap贸j bog贸w (zielony przycisk馃憞). Powiem Ci w tajemnicy, 偶e ona naprawd臋 lubi kaw臋. Lubi te偶 jak skrzynka zape艂nia si臋 ofertami wsp贸艂pracy: kontakt@monikapawelec.pl. 馃槈 Pracuj膮c z ni膮, wspierasz jej nieoczywist膮 codzienno艣膰 ze stwardnieniem rozsianym.

Wybrane dla Ciebie