TRYB JASNY/CIEMNY

Metoda 90% 馃 Jak SZYBKO wysprz膮ta膰 dom i NIE ZAPRZ膭TA膯 sobie tym G艁OWY 馃

Porz膮dki potrafi膮 zdenerwowa膰. Zw艂aszcza je艣li jest jaka艣 lista zada艅, kt贸ra si臋 za Tob膮 ci膮gnie jak flaki z olejem. Jak podej艣膰 do sprz膮tania i jak sobie pom贸c, aby zrobi膰 to szybko i efektywnie?


Sprawd藕, ile czasu sp臋dzasz w swojej g艂owie

Znasz ten stan, kiedy my艣lisz o zrobieniu czego艣, zamiast wsta膰 i to zrobi膰? Kiedy tak my艣lisz i my艣lisz, nic si臋 nie dzieje, poza tym, 偶e tracisz pok艂ady energii na my艣lenie. Wszyscy my艣limy za du偶o. My艣limy o tym, co mamy do zrobienia, zamiast to robi膰 po prostu. My艣limy o przysz艂o艣ci, zamartwiamy si臋 tym, co b臋dzie, projektujemy scenariusze, kt贸re mog膮 wcale si臋 nie wydarzy膰.

Ka偶dy z nas ma jakie艣 swoje powody do zmartwie艅. Bezsensowne jest licytowanie si臋, kto ma ich wi臋cej. Bezsensowne jest zamykanie si臋 w my艣lach o zmartwieniach, tak, jak w my艣lach o robieniu rzeczy. Trudno powiedzie膰, co jest wi臋kszym zjadaczem czasu. Telefony, elektronika, czy nasze w艂asne m贸zgi?

Ile masz rzeczy, kt贸re s膮 Twoim ci臋偶arem

S膮 takie rzeczy, kt贸re s膮, bo s膮. Kiedy im si臋 przyjrzysz z bliska, oka偶e si臋, 偶e nie masz poj臋cia, dlaczego je trzymasz. A jednak to kolejny szparga艂, kt贸ry trzeba od艂o偶y膰 na miejsce, 偶eby m贸g艂 sobie dalej sta膰. Tylko po co? 

My艣lenie o sprz膮taniu naprawd臋 zmienia si臋, kiedy dbasz o to, aby mie膰 te rzeczy, kt贸rych faktycznie u偶ywasz, i kt贸re jako艣 Ci臋 ciesz膮 swoj膮 obecno艣ci膮. Je偶eli s膮 takie strefy w Twoim domu, kt贸re Ci臋 denerwuj膮 i doprowadzaj膮 do szewskiej pasji, to znak, 偶e pora na odgracanie.

#01 Odgracanie przer贸b w nawyk 

Odgracanie warto przerobi膰 w nawyk. Dzi臋ki temu regularnie b臋dziesz pozbywa膰 si臋 ze swojej przestrzeni tych rzeczy, kt贸re poza staniem i denerwowaniem Ci臋 nie mia艂yby 偶adnej funkcji. Sentymenty, sentymentami, ale je艣li co艣 doprowadza Ci臋 do sza艂u, to na kij Ci takie sentymenty?

Zacznij od odgracania raz na tydzie艅 w okre艣lony dzie艅 tygodnia. Potem przejd藕 do odgracania raz w miesi膮cu, a w ko艅cu sprz膮tanie stanie si臋 przyjemno艣ci膮. Ty z kolei b臋dziesz odgraca膰 raz na rok, bo zauwa偶ysz te drobne rzeczy, kt贸re robi膮 z Twojego domu kantor wspomnie艅. Wspomnienia s膮 oczywi艣cie fajne, ale i z tym mo偶na przesadzi膰. Zw艂aszcza gdy zaczyna brakowa膰 miejsca na now膮 energi臋, bo starej jest zdecydowanie za du偶o. 

#02 20 minut z minutnikiem w r臋ku

Ustaw minutnik na 20 minut. Nie dotykaj w tym czasie telefonu i wszystkiego, co mog艂oby Ci臋 rozproszy膰. Zajmij si臋 tylko i wy艂膮cznie sprz膮taniem. Nie zastanawiaj si臋, od czego zacz膮膰, po prostu zacznij. Tutaj nie chodzi o doj艣cie do jakiego艣 konkretnego momentu. Chodzi o sam proces, w kt贸rym jeste艣 w stanie zobaczy膰, jak wiele da si臋 zrobi膰 w 20 minut. Oka偶e si臋, 偶e te czynno艣ci, kt贸re w Twojej wyobra藕ni s膮 napompowane - zrobisz bardzo szybko, kiedy dasz sobie czas. 

#03 Podziel dom na strefy

Co艣 takiego stosuje Kimmy z kana艂u She's In Her Apron. Zw艂aszcza w jej starszych filmikach znajdziesz pomys艂y na home bindery z domem podzielonym na strefy i ca艂膮 strategi膮 sprz膮tania. U mnie home bindery si臋 szczeg贸lnie nie sprawdzi艂y, ale pewnie dlatego, 偶e brakowa艂o mi czasu, aby je dopasowa膰 do naszych potrzeb.

Podzia艂 mieszkania/domu na strefy, cho膰by w wyobra藕ni, u艂atwia ca艂y proces sprz膮tania i pozwala te偶 rozplanowa膰 przestrze艅, zastanowi膰 si臋: co chcesz od tej strefy i jakie Twoje potrzeby ma ona zaspokaja膰? Zamiast my艣le膰 o sprz膮taniu dla sprz膮tania. Zapytaj siebie: czego potrzebuj臋 i co mog臋 zrobi膰, 偶eby czu膰 si臋 lepiej?

#04 Obowi膮zki nie s膮 fajne, kiedy im s艂u偶ysz

Obowi膮zki maj膮 s艂u偶y膰 Tobie. Je偶eli Ci臋 denerwuj膮, to prawdopodobnie znaczy, 偶e masz czego艣 za du偶o lub nie masz dostatecznie du偶o rozwi膮za艅, kt贸re pasowa艂yby do Twoich potrzeb. Wi臋kszo艣膰 os贸b z mojego pokolenia ma takie co艣, 偶e OBOWI膭ZKI to jest co艣, co MUSZ臉. I przez to, 偶e niew艂a艣ciwie o tym my艣limy, jest nam jeszcze trudniej je wykonywa膰. Dlatego, 偶e nikt nam nie wyja艣ni艂 ich sensu, tylko dorastali艣my w przekonaniu: musisz, bo musisz. Tak, jak i nasi rodzice, i jeszcze starsze od nich pokolenia. 

Przyk艂ad z 偶ycia. Uwielbiam celebrowa膰 robienie kawy i herbaty. To jest taki moment zatrzymania w codzienno艣ci. Z tego powodu mam w kuchni stref臋 kawow膮 i herbacian膮, sprz膮tanie tej strefy nie jest dla mnie 偶adn膮 bol膮czk膮, bo wiem, 偶e na co dzie艅 bardzo mi ona s艂u偶y. 

#05 Zr贸b z tego zabaw臋

Aran偶owanie przestrzeni jest 艣wietn膮 zabaw膮. Zw艂aszcza wtedy, kiedy znajdujemy w przestrzeni odpowiedzi na nasze codzienne rytua艂y i potrzeby. Dobra aran偶acja sprawia, 偶e proces sprz膮tania jest o wiele 艂atwiejszy i bardziej efektywny. 

Je艣li ci膮gle masz w domu takie rzeczy, kt贸re nie maj膮 swojego miejsca a ba艂agan jest codzienno艣ci膮, to znak, 偶e trzeba albo to miejsce znale藕膰, albo po偶egna膰 si臋 z tymi rzeczami. Nie musisz wyrzuca膰, mo偶esz je odda膰 potrzebuj膮cym, albo sprzeda膰. Napisa艂am o tym, jak szybko wyprzeda膰 graty z chaty na OLX. Dobrze napisane og艂oszenie jest kluczowe. 

Konkluzja...

Metoda 90% w tym przypadku polega na tym, 偶e totalnie porzucamy nasze w艂asne my艣lenie o sprz膮taniu. Nie my艣limy o sprz膮taniu. Sprawdzamy, czy nasza przestrze艅 nam s艂u偶y. Inaczej si臋 sprz膮ta przestrze艅, kt贸rej zadaniem jest s艂u偶y膰 Twoim potrzebom i potrzebom Twojej rodziny. A inaczej tak膮, w kt贸rej masz ci膮g艂e wra偶enie, 偶e kto艣 podk艂ada Ci k艂ody pod nogi. 

Trzymaj si臋 zdrowo 馃崁
Cze艣膰!

Wybrane dla Ciebie