TRYB JASNY/CIEMNY

Czy copywriting pozwala na pisanie tego, co si臋 lubi? 馃槝

Jaki艣 czas temu czyta艂am wpis, w kt贸rym autor upiera艂 si臋, 偶e copywriting to niewdzi臋czna praca, w kt贸rej nie mo偶na robi膰 tego, co si臋 lubi. Czyta艂am, czyta艂am, nie wierzy艂am i dalej nie wierz臋. Czy w copywritingu mo偶na pisa膰 to, co si臋 lubi?


Moje podej艣cie do wsp贸艂pracy

Wierz臋 w warto艣膰 relacji w biznesie. Nie sztuk膮 jest robi膰 wszystko dla ka偶dego i na ka偶dych warunkach — ten zaw贸d te偶 ma swoj膮 nazw臋. M贸wi膮 o nim, 偶e jest najstarszy na 艣wiecie. Sam fakt bycia copywriterem nie zobowi膮zuje do zawierania wsp贸艂pracy ze wszystkimi.

Nie podejmuj臋 wsp贸艂prac, co do kt贸rych nie jestem przekonana. Do prawdziwie owocnej wsp贸艂pracy potrzebny jest te偶 jaki艣 rodzaj wsp贸lnej energii, flow. 呕eby napisa膰 艣wietny tekst, kt贸ry przyniesie dobre owoce — musz臋 wierzy膰 w to, co pisz臋. Nigdy nie zdarzy艂o mi si臋 zachwala膰 szmelcu dla kasy. Nawet je艣li kasa by艂a spora, lepsze jest w moim odczuciu czyste sumienie i dobry sen. 

Je艣li chcesz pisa膰 to, co lubisz — r贸b to

Nie mo偶na oczekiwa膰 od 艣wiata, 偶e b臋dzie Ci sam w k贸艂ko podrzuca艂 tylko te oferty, kt贸re chcesz realizowa膰. Tak samo, jak siedzenie w najwy偶szej wie偶y nie oznacza wcale kolejki ch臋tnych pod oknem. Trzeba chocia偶 otworzy膰 to okno.

Aby m贸c pisa膰 to, co si臋 lubi warto mie膰 swoj膮 strategi臋. Nale偶y wk艂ada膰 w to czas i zaanga偶owanie. Mo偶na pisa膰 ca艂e 偶ycie bez wyznaczania sobie jakiego艣 kierunku i wtedy rzeczywi艣cie mo偶e si臋 tak zdarzy膰, 偶e ci膮gle si臋 pisze ale nie to, co si臋 lubi. 

Je艣li utkniesz w agencji, to utkniesz w agencji

Nie lubi臋 w agencjach hurtowego podej艣cia do copywritingu. Ale taki ju偶 urok agencji. Nie wsp贸艂pracuj臋 regularnie z agencjami, chocia偶 zdarza mi si臋 wspiera膰 niekt贸re z nich. Ale tylko te, dla kt贸rych poza „wyklep si臋 i naklep si臋” liczy si臋 te偶 merytoryka tekstu, a przy rozliczeniu wyczu膰 mo偶na, 偶e po drugiej stronie jest ten czynnik ludzki.

Pisanie dla agencji to dobry pocz膮tek. G艂贸wnie z uwagi na wyrobienie w sobie pewnej dynamiki i regularno艣ci pisania. Jednak przewa偶nie nie jest to miejsce, w kt贸rym chcia艂oby si臋 zatrzyma膰. Chyba 偶e wska偶ecie naprawd臋 艣wietn膮 agencj臋, kt贸ra dba nie tylko o jako艣膰 tekst贸w, ale te偶 o ludzkie relacje. No i... co najwa偶niejsze... Dostajesz paczk臋 tekst贸w i piszesz. Mo偶e by膰 mniej lub bardziej zwi膮zana z Twoimi zainteresowaniami, a mo偶e by膰 tak, 偶e trafi膮 Ci si臋 teksty, kt贸rych w og贸le nie czujesz. A terminy goni膮, stawki w agencji s膮 niskie (niesatysfakcjonuj膮ce) i wtedy, rzeczywi艣cie trudno o wysok膮 jako艣膰.

Moje zdanie jest zdaniem freelancerki

Pami臋taj o tym. Je艣li czujesz si臋 dobrze jako copywriter na etacie — nic mi do tego i uwa偶am, 偶e to wspaniale. Moje priorytety, kt贸re opisa艂am tutaj sprawiaj膮, 偶e m贸j model pracy jest specyficzny i nie uwa偶am wcale, 偶e jest z艂otym przepisem dla ka偶dego. Jest z艂otym przepisem dla mnie. Dla mnie dzia艂a, bo jest zgodny z tym, kim jestem i co jest dla mnie najwa偶niejsze tak na co dzie艅.

W copywritingu mo偶na pisa膰 to, co si臋 lubi. Ale jak w ka偶dej pracy, trzeba w艂o偶y膰 sporo zaanga偶owania i energii w to, aby RZECZYWI艢CIE robi膰 to, co si臋 lubi. W to, aby wykszta艂ci膰 sobie model wsp贸艂pracy adekwatny do w艂asnych ch臋ci, mo偶liwo艣ci, czy 偶yciowej sytuacji.

Tego Ci 偶ycz臋. 馃

Trzymaj si臋 zdrowo.馃崁

Cze艣膰!

Wybrane dla Ciebie