TRYB JASNY/CIEMNY

Darmowy czy bezp┼éatny? ­čžĘ Strza┼é w kolano

Jak my┼Ťlicie, czy wyrazy i zwroty, kt├│re zosta┼éy poprawnie u┼╝yte, zawsze s─ů skuteczne? Czy poprawno┼Ť─ç j─Özykowa poci─ůga za sob─ů skuteczno┼Ť─ç? Jakie znaczenie w tym wszystkim maj─ů nasze skojarzenia?

Copywriting to nie ekspresja literacka

Jasne, na pewno si─Ö tak zdarzy, ┼╝e literackie podej┼Ťcie te┼╝ sprawdzi si─Ö w copy. Wszystko zale┼╝y od typu zlecenia, przeznaczenia tre┼Ťci i tego, na jakim medium zostan─ů one opublikowane. Przewa┼╝nie jednak w copywritingu chodzi o sprzeda┼╝, budowanie zaanga┼╝owanej spo┼éeczno┼Ťci i konstruowanie mapy konkretnych dzia┼éa┼ä. Warto┼Ťciowe tre┼Ťci, CTA, linkowania wewn─Ötrzne, odpowiednie u┼╝ycie s┼é├│w i fraz kluczowych, formatowania itd. - to wszystko wp┼éywa na budowanie dobrej pozycji w sieci oraz na budowanie relacji z klientami/odbiorcami.

Sp├│jno┼Ť─ç tych wszystkich element├│w wp┼éywa na budowanie marki i przynosi d┼éugofalowe korzy┼Ťci. Nie warto po┼Ťwi─Öca─ç merytoryki dla pustego SEO, kt├│re przyci─ůgnie ruch, ale nie zatrzyma u┼╝ytkownika na d┼éu┼╝ej. Nie warto r├│wnie┼╝ ca┼ékowicie pozbywa─ç si─Ö SEO na rzecz samej merytoryki, poniewa┼╝ efekty merytoryki pozbawionej SEO, b─Öd─ů znacznie ni┼╝sze i mniejsze, ni┼╝ mog┼éyby by─ç. A co za tym idzie, sprzeda┼╝ te┼╝ b─Ödzie ni┼╝sza, ni┼╝ mog┼éaby by─ç.

Ale ja nic nie sprzedaj─Ö! - to teraz uwaga... Nie wa┼╝ne, czy prowadzisz sklep internetowy, czy bloga podr├│┼╝niczego, modowego, czy literackiego - zawsze co┼Ť sprzedajesz. Dlaczego? Skoro publikujesz w Internecie, robisz to dlatego, ┼╝e chcesz si─Ö czym┼Ť podzieli─ç i chcesz, aby kto┼Ť to przeczyta┼é. Je┼Ťli nie chcesz, to wystarczy Ci zeszyt i szuflada. Nawet je┼Ťli nie sprzedajesz produkt├│w, sprzedajesz idee, pomys┼éy, koncepcje, warto┼Ťci - dlatego warto robi─ç to dobrze.

Dobieraj j─Özyk do bran┼╝y i grupy docelowej

Wypracowania i rozprawki dostaj─ů dobr─ů ocen─Ö, kiedy s─ů napisane poprawnie i spe┼éniaj─ů formalne warunki. W copywritingu warto pisa─ç poprawnie, ale pami─Öta─ç te┼╝ o tym, ┼╝e formalna struktura i poprawno┼Ť─ç j─Özykowa to za ma┼éo. Czasami trzeba zdoby─ç si─Ö na ┼Ťwiadom─ů niepoprawno┼Ť─ç. Czy odbiorca zastanawiaj─ůcy si─Ö nad tym, czym jest model AIDA, wpisze w wyszukiwark─Ö pytanie:
Na jakich założeniach opiera się model AIDA?

Czy raczej:

Model AIDA co to 

Wyszukiwarka w obu przypadkach wyrzuci nam te same odpowiedzi, jednak je┼Ťli szukasz informacji i chcesz j─ů odnale┼║─ç szybko, nie b─Ödziesz si─Ö bawi─ç w poprawno┼Ť─ç zadanego pytania, ale zadasz je tak, jak intuicyjnie u┼éo┼╝y Ci si─Ö ono w g┼éowie. Jasne, niekt├│rzy u┼╝ytkownicy wpisz─ů w Google pierwsze pytanie, ale b─Ödzie ich znacznie mniej, ni┼╝ u┼╝ytkownik├│w z grupy: Model AIDA co to?

Mo┼╝na si─Ö przed tym zapiera─ç i obra┼╝a─ç, ┼╝e ludzie szukaj─ů w swoim ┼╝yciu uproszcze┼ä, ale je┼Ťli jeste┼Ť mi─Ödzy jedn─ů czynno┼Ťci─ů a drug─ů i szukasz czego┼Ť w Google, to nie b─Ödziesz si─Ö wznosi─ç na intelektualne wy┼╝yny. Pozostaniesz w trybie jaskiniowym, bo energi─Ö w danym momencie trzeba oszcz─Ödza─ç na co┼Ť innego. 

Magi─ů uproszcze┼ä te┼╝ mo┼╝na sobie strzeli─ç w kolano

Uproszczenia w copywritingu s─ů bardzo dobre (nie myli─ç z prostactwem). Szczeg├│lnie wtedy, gdy tworzymy tre┼Ťci do sieci. Sie─ç istnieje po to, ┼╝eby u┼éatwia─ç nam codzienn─ů egzystencj─Ö. Nawet o sprawach skomplikowanych da si─Ö pisa─ç w spos├│b jasny i przejrzysty. Ten b─Ödzie mia┼é najwi─Öksze branie. 

Znasz okre┼Ťlenia: immanentny i transcendentalny? To cudownie, ja te┼╝ je znam. Jednak gdybym ich co chwil─Ö u┼╝ywa┼éa w tekstach, a do tego ubarwia┼éa: azali┼╝, jednakowo┼╝, i┼╝, gdy┼╝... to prawdopodobnie nie trafi┼éby┼Ť nawet na moj─ů stron─Ö. U┼╝ywanie ich w pracach naukowych jest OK i na miejscu - te┼╝ to robi┼éam. Ale u┼╝ywanie ich w Internecie to strza┼é w kolano i maksymalne zaw─Ö┼╝anie grona odbiorc├│w. Nawet zwracaj─ůc si─Ö do klienta premium, da si─Ö to robi─ç przejrzy┼Ťcie, jasno, bez pompowania atmosfery g─Östymi wyrazami z wy┼╝yn. Upraszczanie te┼╝ nale┼╝y przeprowadza─ç umiej─Ötnie. 

Przykład: darmowy i bezpłatny, czemu to nie to samo?

Darmowe s─ů gazety w supermarketach i przewa┼╝nie wy┼Ťcie┼éaj─ů kosze na ┼Ťmieci. S┼éowo bezp┼éatny znaczy to samo, ale inaczej gra na wyobra┼╝eniach i emocjach odbiorcy. W powszechnej ┼Ťwiadomo┼Ťci darmowy  to cz─Östo synonim  s┼éowa gorszy. Nie musi tak wcale by─ç w rzeczywisto┼Ťci, ale u┼╝ycie tego s┼éowa poci─ůga za sob─ů ju┼╝ pewne wyobra┼╝enia i konsekwencje. 

Je┼Ťli oferujesz bezp┼éatny produkt, nad kt├│rym si─Ö mocno napracowa┼ée┼Ť, czy warto u┼╝ywa─ç wyrazu darmowy? Je┼Ťli chcesz prezentowa─ç si─Ö, jako specjalista w bran┼╝y, czy s┼éowo darmowy pasuje do tego wyobra┼╝enia?

Zastan├│w si─Ö nad tym, a je┼Ťli masz pytania lub chcesz wsp├│┼épracowa─ç, po prostu napisz: kontakt@monikapawelec.pl

Trzymaj si─Ö zdrowo­čŹÇ
Cze┼Ť─ç!

Wybrane dla Ciebie

instagram @_daje.slowo_monika.pawelec