TRYB JASNY/CIEMNY

Zr贸b porz膮dek! 馃槱 Poczekalnia vel. wi臋zienie

Ile razy w ci膮gu dnia powtarzacie: "zr贸b porz膮dek"? Powtarzacie, powtarzacie, powtarzacie i... nic. A pr贸bowali艣cie przesta膰? Oto m贸j rodzicielski lifehack na porz膮dek, kt贸ry zmieni Wasze 偶ycie.

Zr贸b porz膮dek to nie to samo, co w艂贸偶 klocki do pude艂ka

Dzieci potrzebuj膮 wyra藕nych i zrozumia艂ych instrukcji. Zw艂aszcza kiedy s膮 ma艂e i operuj膮 g艂贸wnie na konkretach, a nie na abstrakcji z niesko艅czonych wyziew贸w Twojego umys艂u. Zr贸b porz膮dek to stwierdzenie na tyle og贸lne, 偶e nawet doro艣li czasami nie rozumiej膮 si臋 w tej kwestii. M贸wisz zr贸b porz膮dek i np. druga strona pyta: ale gdzie? o co ci chodzi? - to dlaczego zak艂adacie, 偶e dziecko b臋dzie wiedzia艂o, o co chodzi. 

Ci膮g艂e zr贸b porz膮dek powoduje frustracj臋 i chaos. Je艣li m贸wisz to po raz kolejny, to na pewno Ciebie ju偶 wkurza samo to m贸wienie. Dziecko wkurza to, 偶e ci膮gle to s艂yszy, ale nie wie tak naprawd臋 o co Ci chodzi, a m膮偶/偶ona jest wkurzony/a tym, 偶e ci膮gle s艂ucha Was miel膮cych na okr膮g艂o t膮 sam膮 sytuacj臋. Jest to jeden z tych drobiazg贸w, kt贸ry przy "dobrych" wiatrach potrafi rozkr臋ci膰 awantur臋 na p贸艂 dnia. Da si臋 jednak to prze艂ama膰.

Si艂a konkretu i jasno艣ci przekazu

W艂贸偶 klocki do pude艂ka nie pozostawia za wiele miejsca na domys艂y. To prosta instrukcja obs艂ugi. Nie odnosi si臋 do og贸lnego poj臋cia, pod kt贸rym kryje si臋 nie wiadomo co z band膮 rozszala艂ych emocji na czele. Jasny i przejrzysty komunikat, w przeciwie艅stwie do zr贸b porz膮dek. W drugim przypadku dziecko ma wra偶enie, 偶e si臋 od niego wymaga wszystkiego i nie ma bladego poj臋cia co si臋 pod tym kryje. Jest chaos i brain error. Nie wiadomo, od czego zacz膮膰, wi臋c najlepiej nie zaczyna膰 lub w niesko艅czono艣膰 odk艂ada膰 ten moment w czasie. 

Znacie ten stan, kiedy kto艣 czego艣 od Was oczekuje, ale r贸wnocze艣nie nie chce powiedzie膰, o co mu chodzi? Doros艂y cz艂owiek w takiej sytuacji, troch臋 si臋 pozastanawia, troch臋 si臋 poirytuje. A na koniec odpu艣ci, bo stwierdzi, 偶e szkoda jego czasu na domys艂y. Czemu w takim razie denerwowa膰 si臋 na dziecko, kt贸re robi dok艂adnie to samo, co my by艣my zrobili w jego sytuacji?

Nawyk buduje si臋 przez oko艂o miesi膮c

Je偶eli do tej pory nie zwracali艣cie za bardzo uwagi na kwestie sprz膮tania, nie wymagajcie od dziecka transformacji z dnia na dzie艅. W ksi膮偶ce Si艂a Nawyku znajdziecie szersze spojrzenie na t臋 spraw臋. Czyta艂am j膮 wiele lat temu, jeszcze zanim zosta艂am mam膮 i my艣l臋, 偶e znajduje swoje zastosowanie r贸wnie偶 w macierzy艅stwie i podej艣ciu do rodzinnej codzienno艣ci. 

Nie chodzi o to, 偶eby zmusza膰 dzieci do sprz膮tania, strasz膮c jakimi艣 konsekwencjami kompletnie z czapy, ale 偶eby pokaza膰 sprz膮tanie jako co艣 normalnego. Wszyscy to robimy, bo dbamy o wsp贸ln膮 przestrze艅 i chcemy, 偶eby 偶y艂o nam si臋 w niej dobrze. Je偶eli sam/a masz min臋 cierpi臋tnika kiedy sprz膮tasz, nie oczekuj, 偶e dziecko b臋dzie to robi膰 z radosn膮 pie艣ni膮 na ustach.

Moje dziecko sprz膮ta艂o, a teraz nie sprz膮ta i co dalej?

Nasz Synek nigdy nie mia艂 jakiego艣 wi臋kszego problemu ze sprz膮taniem, bo od pocz膮tku mia艂 zakres swoich obowi膮zk贸w. Wszystkie by艂y oczywi艣cie dopasowane do jego mo偶liwo艣ci w danym momencie. Czasami to by艂o po prostu przypi臋cie klamerkami prania, czy jakie艣 inne proste czynno艣ci. Du偶o obowi膮zk贸w robili艣my wsp贸lnie, a on cieszy艂 si臋 z tego, 偶e te偶 jest za co艣 odpowiedzialny.

Nadal tak robimy, a zakres obowi膮zk贸w zmienia si臋 wraz z jego wiekiem i mo偶liwo艣ciami. Jednak ka偶de dziecko ma taki moment, w kt贸rym m贸wi "sprawdzam". Czasem jest to wcze艣niej, czasem p贸藕niej, ale generalnie dzieci sprawdzaj膮 granice swoich rodzic贸w. W mniej lub bardziej oczywisty spos贸b.

Co si臋 z Tob膮 sta艂o? Nie poznaj臋 Ci臋! - takie g艂upie teksty wyrzu膰cie ze s艂ownika, zanim jeszcze zd膮偶ycie je wypowiedzie膰. Nic si臋 nie sta艂o, to Wasze ukochane dziecko, kt贸re od dnia narodzin zmierza do odpowiedzialno艣ci i samodzielno艣ci. Na r贸偶nych etapach rozwoju wyra偶a si臋 to r贸偶nie.

Poczekalnia vel. wi臋zienie dla zabawek

Nie jest to nic strasznego, cho膰 mo偶e troch臋 strasznie brzmi. Z tego powodu zamiast "wi臋zienie", u偶ywamy g艂贸wnie okre艣lenia "poczekalnia". To jest du偶e zielone pude艂ko, kt贸re stoi w naszym pokoju. Trafiaj膮 do niego zabawki, kt贸re nie zosta艂y od艂o偶one na swoje miejsce. 呕eby uwolni膰 zabawk臋 z poczekalni, trzeba wykona膰 jeden dowolny obowi膮zek. 

To jest rozwi膮zanie, kt贸re dzia艂a, ale trzeba je wprowadzi膰 delikatnie. Bez 偶adnych g艂upot w stylu: ale Ty jeste艣 z艂y/z艂a, bo nie sprz膮tasz zabawek i teraz one zgnij膮 w wi臋zieniu przez ciebie! Nawet je艣li lubicie odrobin臋 westernu w 偶yciu, to bez przesady. Nie testujcie takiego podej艣cia na dzieciach. Obowi膮zki nie s膮 kar膮, nie s膮 krzywd膮, tylko normaln膮 rzecz膮, kt贸r膮 wszyscy musimy robi膰.

Poka偶cie pude艂ko dziecku, powiedzcie, 偶e to jest poczekalnia dla zabawek. A nast臋pnie spokojnie wyja艣nijcie zasady dzia艂ania tego systemu. W przyja藕ni, a nie w z艂o艣ci. To jest narz臋dzie, kt贸re ma wspiera膰 Wasze dziecko w budowaniu dobrego nawyku, a nie kara膰 je za to, 偶e czego艣 nie robi.

Efekty? Misja uwolnienia zabawek

Efekt jest taki, 偶e w dziecku rodzi si臋 poczucie misji. Trzeba uwolni膰 zabawki z opresji, a jedyny spos贸b, 偶eby to zrobi膰 polega na wykonaniu jakiego艣 obowi膮zku. Nasz Syn podszed艂 do sprawy mocno wyzwaniowo i ju偶 nast臋pnego dnia pyta艂 nas, co mo偶e dzisiaj zrobi膰, aby uwolni膰 zabawki.

I wiecie co? Dzisiaj to pude艂ko jest prawie puste. A ja od czasu do czasu s艂ysz臋: musz臋 schowa膰 puzzle, 偶eby nie trafi艂y do poczekalni. Co wa偶ne, zabawki w poczekalni nie znikaj膮 z pola widzenia dziecka. Mo偶e w ka偶dej chwili zobaczy膰 je i wie, co trzeba zrobi膰, 偶eby je odzyska膰. Jak chce mo偶e przyj艣膰 powiedzie膰 im dobranoc. Wie te偶, co dzieje si臋, kiedy je traci z powodu ba艂aganu. Odzyskiwanie zabawek jest na tyle pracoch艂onne, 偶e po prostu ba艂agan si臋 nie op艂aca. 

Je艣li wykorzystacie nasz lifehack, dajcie mi koniecznie zna膰. Jestem ciekawa jak to podej艣cie sprawdzi si臋 u Was.馃グ

Trzymajcie si臋 zdrowo, 
Cze艣膰!

Wybrane dla Ciebie