TRYB JASNY/CIEMNY

Jak pisać teksty na urządzenia mobilne?

Pisząc teksty warto wziąć pod uwagę nośnik, na którym treść będzie wyświetlana. Jeżeli w przeważającej większości Twoimi czytelnikami są osoby, które korzystają głównie z urządzeń mobilnych, treść musi być dostosowana do nośnika. Jak pisać teksty na urządzenia mobilne?


Napisz elaborat, jeśli nie chcesz żeby czytali

Jeżeli chcesz odstraszyć czytelników, którzy korzystają z urządzeń mobilnych - napisz elaborat. Nie stosuj akapitów, odpuść sobie wszystkie nagłówki i wypunktowania. Udaj, że boldowanie nie istnieje, a emoji to prymitywny wynalazek miłośników nowoczesności. Powodzenia, z takim podejściem stracisz czytelnika już po pierwszym zdaniu. 

Krótko i na temat - szanuj czas

Mogłoby się wydawać, że skoro już znasz wiele słów i umiesz nimi żonglować, to warto ich używać jak najwięcej. Nic bardziej mylnego! Czytelnicy używający urządzeń mobilnych nie klikają na Twoją stronę żeby czytać jakieś farmazony i wstępy rodem z "Nad Niemnem". Czas ma ogromną wartość, nikt nie będzie go tracił na tekst, który nie daje żadnych rozwiązań.

Jeśli Twoje zdania są przesadnie rozbudowane i przy pierwszym spojrzeniu nie prowadzą absolutnie do niczego, to czytelnik szybko zrezygnuje z lektury. To nic osobistego, chodzi o czas i konkretyzm. Jeśli nitka nie prowadzi do żadnego kłębka, to podążanie tym szlakiem nie ma żadnego sensu.

Odrzuć finezję językową i lanie wody

O ile lanie wody zawsze warto odrzucić, o tyle z finezją językową bywa różnie - to zależy o co chodzi. Jednak osoby czytające treści z ekranu telefonu, nie szukają wzniosłych pompatyzmów o niesamowicie aromatycznym łyku herbaty, który powalił Cię na kolana wynosząc równocześnie na szczyty wszelkich uniesień. Nikogo to nie obchodzi.

Treść musi mieć jakiś cel, musi coś dawać czytającemu. Uniesień zazwyczaj szukamy w poezji, czy w innych dziełach literatury, a niekoniecznie na stronie internetowej, czy w social mediach. Jeżeli chcesz, możesz się unosić, ale zrób to konkretnie, tak żeby czytelnik zrozumiał o co chodzi i wyniósł coś więcej z tego uniesienia poza informacją, że Twoje popołudnie było fajne. 

Nagłówki, struktura formalna i wypunktowania

Nikt nie lubi nudy, również w tekście. Napisz sobie notatkę linearną na pół strony, a mogę się założyć, że sam już nigdy do niej nie wrócisz, bo jest nudna. Dorysuj satyryczny obrazek, przerób ją na mapę myśli - a nagle okaże się, że da się zrobić to ciekawie. 

W przypadku tekstów, warto stosować podział na nagłówki i akapity, dostosowując ich długość do urządzenia, na którym będą czytane. Inna jest długość akapitu w pracy magisterskiej, inna we wpisie na blogu, a jeszcze inna w krótkim wpisie na social media. Wypunktowania i ogólna struktura formalna tekstu, mają ogromny wpływ na jego odbiór. Sprawiają, że chce się chcieć. 

Trzymaj się zdrowo, 
Cześć!

Wybrane dla Ciebie