TRYB JASNY/CIEMNY

Copywriting: jak nie przesadzić? 🥴

W copywritingu, jak w życiu - można przesadzić. Jest to częsty błąd popełniany przez początkujących copywriterów. Dlaczego mają do niego prawo i gdzie kończy się dobry tekst, a zaczyna przesada? Jak temu zapobiec?

Nie od razu Rzym zbudowano

Można mieć pretensje, że copy powinien wiedzieć, czego nie robić, tylko po co? Początkujący copywriter ma stosunkowo niewiele źródeł, z których może czerpać wiedzę. Pisanie tekstów to sposób na naukę, a to oznacza, że trzeba liczyć się również z popełnianiem błędów. Jednak regularne tworzenie treści, aby było wartościowe, musi wiązać się z rozwojem. Nie chodzi przecież o to, aby popadać w obłęd, popełniać wciąż te same błędy i oczekiwać innych rezultatów.

Przesadna poprawność rodem z wypracowania

Teksty cechujące się przesadną poprawnością, bardziej przypominają wypracowania szkolne niż copywriting. Mogą być merytorycznie poprawne i dobre pod wieloma względami, ale np. nie wzbudzają żadnych emocji, nie dają Czytelnikowi nic w zamian. Kiedy tak się dzieje, tekst nie realizuje żadnego celu. W przypadku copywritingu sensem nie jest samo istnienie tekstu, ale konkretne działania, które za tym idą (np. budowanie zaangażowanej społeczności, generowanie sprzedaży, zapis na newsletter, czy zainteresowanie jakimś projektem lub ideą). Tekst, który być może dostałby szóstkę w szkole, z punktu widzenia celu, który ma realizować, może być zupełnie bezużyteczny.

Przesada: zdrowy rozsądek przyćmiony przez SEO

SEO może zabić zdrowy rozsądek, jeżeli się dopiero wchodzi na tę drogę. Zdarza się, że copywriterzy chcąc napisać treść odpowiednią dla wyszukiwarek internetowych, zupełnie zapominają o tym, by pisać ją od strony merytorycznej. W takiej sytuacji copywriter koncentruje się na wybranym aspekcie SEO, np. na słowach kluczowych i przestaje patrzeć na content jako na pewną całość.

Przesada: pisanie tekstów reklamowych

Pisząc teksty reklamowe można przesadzić, waloryzując dany produkt lub usługę. Im więcej słów typu: najlepszy, niezawodny, cudowny, piękny, wyjątkowy - tym mniejsza merytoryka tekstu. Copywriting to coś więcej niż puste chwalenie a zadaniem tekstów nie jest śpiewanie pieśni pochwalnych. Treści mają budować konkretne wyobrażenia i przede wszystkim podsuwać rozwiązania, dawać wiedzę - jeśli tego nie robią, to dlatego, że są kiepsko napisane. Tworzenia reklam nie należy zaczynać od pompatycznych haseł, dlatego że każdy rozumie pod nimi coś zupełnie innego. Ty napiszesz "najlepszy" a Klient, który ma inne wyobrażenie o najlepszym, szybko przekona się, że to nieprawda. A co za tym idzie, efekt takich treści będzie inny od zamierzonego.

Przesada: copywriting zapominający o formalnej strukturze tekstów

Formalna struktura treści ma ogromne znaczenie. Nie jest to obojętne, jak treść wygląda na stronie. Zbyt duża ilość treści, brak podziału na nagłówki czy akapity, unikanie wypunktowań - to wszystko wpływa na komfort czytania. Copywriter musi o tym pamiętać podczas tworzenia. Ostatecznie nie chodzi o to, aby odbimbać pracę, ale o to, żeby ktoś zechciał ten content przeczytać. Copywriting wymaga odpowiednich form wyrazu, żeby nie zginąć w internecie.

Copywriting internetowy posiada różne oblicza, sztuką jest pisać tak, aby teksty nie ginęły w sieci. Dla dobrego marketingu i reklamy muszą być zarówno merytoryczne, jak i posiadać swoją stronę wizualną. Mają nie tylko dawać wiedzę, ale również świetnie się czytać.

Copywriter musi utrzymywać balans

Podobnie jak w życiu, w copywritingu również ważny jest balans. Jeśli chcesz sprawdzić, jak sobie radzę z tym tematem, zapraszam do współpracy: kontakt@monikapawelec.pl

Trzymaj się zdrowo,

Cześć!

Wybrane dla Ciebie