TRYB JASNY/CIEMNY

Copywriting: jak nie przesadzi膰? 馃ゴ

W copywritingu, jak w 偶yciu - mo偶na przesadzi膰. Jest to cz臋sty b艂膮d pope艂niany przez pocz膮tkuj膮cych copywriter贸w. Dlaczego maj膮 do niego prawo i gdzie ko艅czy si臋 dobry tekst, a zaczyna przesada? Jak temu zapobiec?

Nie od razu Rzym zbudowano

Mo偶na mie膰 pretensje, 偶e copy powinien wiedzie膰, czego nie robi膰, tylko po co? Pocz膮tkuj膮cy copywriter ma stosunkowo niewiele 藕r贸de艂, z kt贸rych mo偶e czerpa膰 wiedz臋. Pisanie tekst贸w to spos贸b na nauk臋, a to oznacza, 偶e trzeba liczy膰 si臋 r贸wnie偶 z pope艂nianiem b艂臋d贸w. Jednak regularne tworzenie tre艣ci, aby by艂o warto艣ciowe, musi wi膮za膰 si臋 z rozwojem. Nie chodzi przecie偶 o to, aby popada膰 w ob艂臋d, pope艂nia膰 wci膮偶 te same b艂臋dy i oczekiwa膰 innych rezultat贸w.

Przesadna poprawno艣膰 rodem z wypracowania

Teksty cechuj膮ce si臋 przesadn膮 poprawno艣ci膮, bardziej przypominaj膮 wypracowania szkolne ni偶 copywriting. Mog膮 by膰 merytorycznie poprawne i dobre pod wieloma wzgl臋dami, ale np. nie wzbudzaj膮 偶adnych emocji, nie daj膮 Czytelnikowi nic w zamian. Kiedy tak si臋 dzieje, tekst nie realizuje 偶adnego celu. W przypadku copywritingu sensem nie jest samo istnienie tekstu, ale konkretne dzia艂ania, kt贸re za tym id膮 (np. budowanie zaanga偶owanej spo艂eczno艣ci, generowanie sprzeda偶y, zapis na newsletter, czy zainteresowanie jakim艣 projektem lub ide膮). Tekst, kt贸ry by膰 mo偶e dosta艂by sz贸stk臋 w szkole, z punktu widzenia celu, kt贸ry ma realizowa膰, mo偶e by膰 zupe艂nie bezu偶yteczny.

Przesada: zdrowy rozs膮dek przy膰miony przez SEO

SEO mo偶e zabi膰 zdrowy rozs膮dek, je偶eli si臋 dopiero wchodzi na t臋 drog臋. Zdarza si臋, 偶e copywriterzy chc膮c napisa膰 tre艣膰 odpowiedni膮 dla wyszukiwarek internetowych, zupe艂nie zapominaj膮 o tym, by pisa膰 j膮 od strony merytorycznej. W takiej sytuacji copywriter koncentruje si臋 na wybranym aspekcie SEO, np. na s艂owach kluczowych i przestaje patrze膰 na content jako na pewn膮 ca艂o艣膰.

Przesada: pisanie tekst贸w reklamowych

Pisz膮c teksty reklamowe mo偶na przesadzi膰, waloryzuj膮c dany produkt lub us艂ug臋. Im wi臋cej s艂贸w typu: najlepszy, niezawodny, cudowny, pi臋kny, wyj膮tkowy - tym mniejsza merytoryka tekstu. Copywriting to co艣 wi臋cej ni偶 puste chwalenie a zadaniem tekst贸w nie jest 艣piewanie pie艣ni pochwalnych. Tre艣ci maj膮 budowa膰 konkretne wyobra偶enia i przede wszystkim podsuwa膰 rozwi膮zania, dawa膰 wiedz臋 - je艣li tego nie robi膮, to dlatego, 偶e s膮 kiepsko napisane. Tworzenia reklam nie nale偶y zaczyna膰 od pompatycznych hase艂, dlatego 偶e ka偶dy rozumie pod nimi co艣 zupe艂nie innego. Ty napiszesz "najlepszy" a Klient, kt贸ry ma inne wyobra偶enie o najlepszym, szybko przekona si臋, 偶e to nieprawda. A co za tym idzie, efekt takich tre艣ci b臋dzie inny od zamierzonego.

Przesada: copywriting zapominaj膮cy o formalnej strukturze tekst贸w

Formalna struktura tre艣ci ma ogromne znaczenie. Nie jest to oboj臋tne, jak tre艣膰 wygl膮da na stronie. Zbyt du偶a ilo艣膰 tre艣ci, brak podzia艂u na nag艂贸wki czy akapity, unikanie wypunktowa艅 - to wszystko wp艂ywa na komfort czytania. Copywriter musi o tym pami臋ta膰 podczas tworzenia. Ostatecznie nie chodzi o to, aby odbimba膰 prac臋, ale o to, 偶eby kto艣 zechcia艂 ten content przeczyta膰. Copywriting wymaga odpowiednich form wyrazu, 偶eby nie zgin膮膰 w internecie.

Copywriting internetowy posiada r贸偶ne oblicza, sztuk膮 jest pisa膰 tak, aby teksty nie gin臋艂y w sieci. Dla dobrego marketingu i reklamy musz膮 by膰 zar贸wno merytoryczne, jak i posiada膰 swoj膮 stron臋 wizualn膮. Maj膮 nie tylko dawa膰 wiedz臋, ale r贸wnie偶 艣wietnie si臋 czyta膰.

Copywriter musi utrzymywa膰 balans

Podobnie jak w 偶yciu, w copywritingu r贸wnie偶 wa偶ny jest balans. Je艣li chcesz sprawdzi膰, jak sobie radz臋 z tym tematem, zapraszam do wsp贸艂pracy: kontakt@monikapawelec.pl

Trzymaj si臋 zdrowo,

Cze艣膰!

Wybrane dla Ciebie

instagram @_daje.slowo_monika.pawelec

Copyright © Daj臋 S艂owo