Copywriting i wygląd stron internetowych - jak się ma piernik do wiatraka?

Mogłoby się wydawać, że copywriting to tylko tekst. Tylko i AŻ! Jednak źle wyeksponowany tekst nie przyciągnie ludzkiego oka, nawet jeśli będzie skutecznie przyciągał wyszukiwarki. Ostatecznie chodzi przecież nie tylko o ruch z wyszukiwarek, ale również o zdobycie uwagi potencjalnego Klienta, czy grupy docelowej. Dlaczego wizualny układ treści stron internetowych jest taki ważny?

Pisanie tekstów pod stronę internetową

Nie jest wielką tajemnicą, że inaczej pisze się książki, artykuły naukowe, a inaczej treści na witrynę internetową. Dobry copywriter nie tylko potrafi pisać różne typy tekstów, ale również wie, jak wyeksponować pewne treści. Nawet jeżeli sam copywriter nie zajmuje się ekspozycją tekstu na stronie internetowej, już po pliku dostarczonym w dokumencie tekstowym, można poznać, że jest to treść, która ma swój porządek. Ścieżka copywritingu nie jest najłatwiejsza dla tych, którym się wydaje: usiądę, napiszę i koniec.

Pisanie nie jest wbrew pozorom początkiem pracy, lecz jej zwieńczeniem. Żeby treść mogła pojawić się w edytorze potrzebne jest: 
  • zrozumienie filozofii firmy, z którą współpracujemy
  • wzajemny flow - jeśli nie czujesz tego, co robisz, nie zrobisz tego dobrze
  • wydobycie istotnych informacji
  • pierwszy research
  • pogłębiony research
  • pomysł/koncept na ułożenie treści i opracowanie ich w odpowiedni sposób
Im lepiej wykonamy każdy z tych punktów, tym lepszy będzie efekt końcowy pracy. Jednak nie należy zapominać o sprawach takich, jak: formatowanie tekstu, czyli: wygląd czcionki, rozmiar, odpowiednie wyodrębnienie nagłówków od reszty treści. Zastosowanie wypunktowań w miejscach, w których tekst zaczyna popadać w przecinkową nudę. 

Wygląd strony internetowej a przypadek

Jeżeli zaglądasz na moją stronę, zauważyłeś z pewnością, że publikowane treści są do siebie wizualnie podobne. To nie przypadek. Czytelnik otwierając moją stronę wie, czego mniej więcej może się spodziewać, gdzie znajdzie konkretne treści i jak poruszać się po moich nagłówkach. Nie bez powodu moja czcionka jest dosyć prosta i przejrzysta. Ozdobne czcionki być może ładnie wyglądają, ale przy dłuższych tekstach utrudniają czytanie i przeszkadzają w odbiorze treści. 

SEO to tylko jedna strona medalu. Teksty dzięki niemu zyskują siłę w wyszukiwarkach, ale jeżeli skupisz się tylko na słowach kluczowych i metaopisach, a zapomnisz całkowicie o estetyce i dobrej wizualizacji treści - nie zatrzymasz Czytelnika. Można to oceniać żaląc się jak ten świat gna i jacy Czytelnicy są źli. Ale po pierwsze to nieprawda, po drugie zawracanie kijem Wisły zawsze będzie kretyńskim pomysłem. W dobrym copywritingu nie ma miejsca na przypadek, nie ważne czy piszesz dla firm, dla osób prywatnych, czy dla agencji reklamowych. 

Copywriter dostarczył mi tekst, co dalej?

Jeśli copywriter dostarczył Ci tekst w edytorze tekstowym, to warto założyć, że formatowanie nie jest przypadkowe. Jeżeli zbyt wiele zmienisz w konstrukcji tekstu lub jego wizualnej formie, możesz na tym stracić. Bycie copywriterem to nie tylko wystukiwanie literek, ale świadomość tego, co się robi i po co. Jeżeli copywriter dostarczył Ci tekst, który równie dobrze sam mógłbyś napisać w notatniku - zmień copywritera. 

Odpowiedni wygląd tekstu jest kluczowy w świecie, w którym częściej scrollujemy niż czytamy. Specyfika treści zmienia się nieustannie i należy płynąć z prądem, Czytelnik też ma prawo oczekiwać konkretów, których przyswojenie nie zajmie mu zbyt wiele czasu. Jeżeli jesteś copywriterem, nie poczułeś flow ze swoim Klientem i musieliście się rozstać - nie szkodzi. On ma prawo do tego by znaleźć kogoś, kto poczuje jego myśl/ideę/dynamikę. A Ty także wykonasz swoją pracę najlepiej, jeśli będziesz czuł się dobrze z tym, co robisz. W każdym tekście da się zauważyć, co zostało zrobione na siłę, a co wychodzi naturalnie. 

Trzymaj się zdrowo,

Cześć!

PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Komentarze

Copyright © Daję Słowo