TRYB JASNY/CIEMNY

Jak pisać wpisy na bloga?

Pisanie tekstów nie jest specjalnie skomplikowaną pracą, pod warunkiem, że wiesz, co masz do powiedzenia i dlaczego. Nie każdy potrafi usiąść do edytora i oddać się wirtuozerii. Niektórzy długie minuty, a może nawet godziny, spędzają pod klątwą białej kartki. Jak pisać lepiej i skutecznie?




Znajdź swoje "po co?"

Zanim siądziesz do pisania, musisz wiedzieć, o czym chcesz pisać. Znać kategorię swojego artykułu i umieć w punktach przedstawić swoje myśli. Jeżeli tego nie zrobisz, biała kartka może Cię pożreć, a w konsekwencji nie powstanie nic, poza palącą zgagą niepowstałego tekstu.

Nie każdy tekst musi być o produkcie, usłudze. Podobnie, jak nie każdy musi być recenzją, czy wpisem sponsorowanym albo ckliwą opowieścią rozpoczynającą się od Drogi Pamiętniczku. Jeśli chcesz pisać, to na pewno masz coś do przekazania. Jakąś swoją myśl, przesłanie, mądrość, wartość opartą na doświadczeniu, z którego inni będą mogli czerpać dzięki Twojemu tekstowi.

Jednak myśl o celu z perspektywy kogoś, kto będzie ten wpis później czytał. Jeśli Twoim głównym celem jest napisanie hymnu o własnej świetności, to zauważ, że nikt z tego nic nie wyniesie, poza wrażeniem, że Twoje ego jest już tak duże, że nie zmieści się nawet w Internecie.

Nie pisz, żeby pisać

Twój tekst powinien być odpowiedzią na potrzeby. Jego zadaniem jest dawanie rozwiązań. Czytelnik po lekturze ma zostać "z czymś", a nie z odczuciem, że właśnie zmarnował kilka cennych minut swojego życia. Jeśli jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie - podziel się tym. Jeśli lubisz lifestyle, nie pokazuj jak wyciągasz rzeczy ze zmywarki, ale np. opowiedz o jakiejś lekcji, którą dostałeś od życia. A jeśli wolisz pozostać w klimacie zmywania, sprzątania - OK! Napisz o tym, jak zrobić to lepiej, szybciej i efektywniej (ja też chętnie przeczytam).

Zapewne masz wiele rzeczy do powiedzenia w różnych dziedzinach, to Twój kapitał, na bazie którego stworzysz niejedną treść. Pisz w sposób konkretny, merytoryczny, ale niekoniecznie encyklopedycznie. Są powody, przez które encyklopedie nie mają wielu czytelników. Nie używaj trudnych słów i zwrotów tam, gdzie nie jest to konieczne.

Równowaga między SEO, a treścią

Przeginanie z SEO jest bardzo częste na początku drogi, nie jest to do końca dobra praktyka, jeżeli chcesz, aby Twoje teksty oprócz wyszukiwarek czytali również ludzie. Pamiętaj, że SEO to podkręcenie treści, a nie zastępowanie jej. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym copywriterem, czy blogerem, w Internecie, jak w życiu - bardzo ważna jest równowaga. Zanim zaczniesz pisać, spróbuj odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
  • co chcesz powiedzieć?
  • do kogo?
  • jaka wartość/lekcja z tego płynie?
  • co na tym zyska czytelnik?
Jestem pewna, że gdy udzielisz sobie odpowiedzi na te pytania, będzie Ci łatwiej skonstruować dobry i skuteczny wpis. Pamiętaj również, że praktyka czyni mistrza i prawdopodobnie zawsze będziesz trochę niezadowolony z tego, co napisałeś po jakimś czasie. Zawsze mając większe doświadczenie i większą wiedzę, będziesz miał poczucie, że dzisiaj zrobiłbyś to lepiej.

Trzymaj się, 
Cześć!

PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie