TRYB JASNY/CIEMNY

Copywriter i webwriter: kto jest kim?

Nie każdy "writer" to copywriter. Z tego wpisu dowiesz się, co odróżnia copywritera od webwritera i jak to się stało, że na przestrzeni lat zmieniło się postrzeganie copywritingu. Czy każdy, kto pisze do Internetu jest copywriterem? Czy w ogóle warto robić takie rozróżnienia?


Dawniej i dziś

Przez wiele lat copywriter był postrzegany jako ktoś, kto zajmuje się pisaniem tekstów sprzedażowych. To pojęcie uległo jednak rozmyciu na rzecz przekonania, że copywriter to osoba zajmująca się pisaniem w ogóle.

Czemu tak się stało? Wejście w świat copywritingu jest pozornie bardzo łatwe.  Zawdzięczamy to różnego rodzaju giełdom, które oferują pracę w charakterze copywritera w zamian za bardzo niskie wynagrodzenie. Przecież każdy, kto posiada komputer lub smartfon potrafi "jakoś" pisać. 

Webwriterem może być każdy, copywriterem niekoniecznie

Webwriter to każdy, kto pisze teksty do Internetu. Bardzo często są to niewymagające artykuły lub masówki, które noszą ślady jakiegoś SEO, ale w rzeczywistości "nie robią roboty".

Tymczasem profesjonalny copy zajmuje się tworzeniem tekstów napędzających sprzedaż. Jego praca nie kończy się z momentem oddania gotowego tekstu, a zaczyna się na długo przed przystąpieniem do pisania. Copywriter wie co robi i dlaczego to robi. Nie mnoży słów bez potrzeby i konstruuje zdania w konkretnym celu.

Czy webwriter to zło?

Oczywiście, że nie. Ważne jest jednak postawienie wyraźnej granicy pomiędzy profesjonalnym copywritingiem a webwritingiem. A wszystko po to, aby Klient wiedział czego może się spodziewać po wykonawcy zlecenia.

Jeśli granice nie zostaną jasno wytyczone, Klient może być mocno zawiedziony. Albo z tego powodu, że jego oczekiwania wobec danego wykonawcy zostały postawione zbyt wysoko, albo z tego powodu, że jego oczekiwania były niższe, niż efekt końcowy. 

Chociaż może Ci się to wydawać dziwne, niektórzy Klienci po prostu nie chcą ani profesjonalnych copywriterskich tekstów, ani SEO. Chcą dostać to, czego chcą i nie ma w tym nic złego. 

Jak odróżnić copywritera od webwritera?

Istnieje kilka czynników, które pozwolą Wam odróżnić profesjonalnego copywritera od webwritera. Są nimi:
  • Cena - jeśli dany wykonawca proponuje 2-3 zł za 1000 znaków, to znak, że albo zbyt nisko ceni swoją pracę, albo, że rzeczywiście tak niska jest jakość jego usług. Niestety najczęściej chodzi o ten drugi powód...
  • Terminy - dobry copywriter ma co robić.  Zdarza się, że dostarczenie gotowego tekstu na drugi dzień jest możliwe, jednak zdecydowanie nie jest to regułą.
  • Strona www - jeśli dany wykonawca nie dysponuje żadną stroną www, ani portfolio, to jest więcej niż prawdopodobne, że masz do czynienia z webwriterem. Jeżeli ta osoba koncentruje wszystkie swoje działania wokół mediów społecznościowych, tym bardziej masz do czynienia z webwriterem. Może się jednak tak zdarzyć, że kryje się za tym bardzo początkujący copywriter. 
  • Wyczucie - podczas mailingu, rozmowy telefonicznej, czy rozmowy online z łatwością wyczujesz, czy masz do czynienia z osobą, która zna się na tym, czym się zajmuje. Jeśli czujesz, że jest to osoba, która "coś robi, ale tak naprawdę nie wie, ani co, ani po co" to na pewno masz do czynienia z webwriterem.
Każda potwora znajdzie swojego amatora. Tyczy się to zarówno profesjonalnych copywriterów, jak i webwriterów. Z kolei jasne postawienie granic pozwoli uniknąć niezadowolenia Klientów i pomoże lepiej dotrzeć się we wzajemnych oczekiwaniach.

Trzymajcie się,
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie

instagram @_daje.slowo_monika.pawelec

Copyright © Daję Słowo