TRYB JASNY/CIEMNY

Jak napisać skuteczny wpis na bloga?

Pisanie tekstów nie wydaje się skomplikowane, a jednak są takie blogi, których nikt nie czyta. Czy to znaczy, że nie są wartościowe? Co zrobić, aby to zmienić? Jak pisać, aby inni Cię czytali? Co to znaczy "skuteczny wpis" na bloga? 

Potrzebujesz celu

Wszystko jest po coś. Jeżeli Czytelnik trafia na Twojego bloga i nie zostaje na dłużej, prawdopodobnie nie znajduje powodu, aby się zatrzymać. Istnieje wiele bezcelowych treści w Internecie. Sobie są i giną w gąszczu. Czasy Myloga i nastoletnich blogów już trochę odeszły w zapomnienie. Dzisiaj nastolatki kręcą biznesy i wiedzą, jak robić to dobrze. 

Nic dziwnego, że treści, którym nie przyświeca żaden cel, po prostu giną w sieci. Jakie mogą być cele tekstu? Przekazanie wiedzy, edukacja, udzielenie jakiejś porady, sprzedaż, pokazanie usługi, zainspirowanie. Celów może być tak wiele, jak wiele wymyśli Twoja wyobraźnia, ale bardzo ważne jest to...

Co to ma dać?

Zanim pomyślisz w kategorii "zbierania" lajków i wirtualnych oklasków, zastanów się, co Twoje treści DAJĄ Czytelnikowi. Czy po lekturze Twojego tekstu, ktoś będzie bogatszy? Czy zrodzą się w nim nowe przemyślenia i inspiracje? Czy poczuje się pokrzepiony Twoją treścią? A może dasz mu wsparcie, którego w tym momencie potrzebował, albo uzupełnisz jego głowę o nową wiedzę?

Można pisać, aby pisać - i niby wszystko pięknie, tylko po co? Świat spersonalizowanych kubków, czapek i gadżetów, doprowadził do tego, że prawie każdy ma potrzebę przelewania do Internetu strumienia własnej świadomości. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że nie wszystko, co mamy w głowach ma jakąś większą wartość, tylko dlatego, że tam jest. 

Rozwiązuj problemy

Nie traktuj swoich Czytelników, jak stada baranów, które pójdą za każdym Twoim słowem, bo padło akurat z Twoich ust. Ludzie mają swoje życia, swoje problemy i niewiele czasu dla siebie. Panująca pandemia sprawiła, że ich czas w wielu przypadkach stał się jeszcze bardziej ograniczony. Nic dziwnego, że jeszcze bardziej selekcjonują treści i prędko odrzucają to, co w ogóle nie trafia w ich zainteresowania. 

Dobry wpis na bloga rozwiązuje jakiś problem. Coś daje Czytelnikowi, który przychodzi na stronę. Może to być duchowe wsparcie, może to być merytoryczna wiedza, jakaś inspiracja, usługa, czy produkt. Jeśli pisząc wpisy koncentrujesz się tylko na sobie, to swoim najwierniejszym i być może jedynym Czytelnikiem, będziesz właśnie Ty.

Wpuść trochę SEO

Wiele uprzedzeń narosło wokół SEO, ponieważ wciąż wielu osobom wydaje się, że są to teksty napakowane słowami kluczowymi bez żadnego ładu i składu. Zapewne istnieją takie teksty i raczej da się je spotkać w niewolniczych giełdach dla copy, gdzie 2 zł za 1000 ZZS to najwyższa z możliwych stawek. Sztuka nie polega jednak na wklepaniu słów kluczowych w dużych ilościach. Kluczem jest zrobienie tego dobrze, w sposób logiczny i sensowny. Taki, który nie wpływa źle na lekturę tekstu.

SEO nie gryzie i warto stosować je (choćby podstawowo) na blogach. Internet jest gąszczem, a wyszukiwarki to mapy pozwalające na znalezienie skarbu. Żeby ktoś mógł go znaleźć, trzeba dobrze skonstruować mapę. Dobrze skonstruowana mapa, dobrze pozycjonuje się w wynikach wyszukiwania.

Przejrzystość to podstawa

Dobry wpis na bloga musi być zrozumiały. Jeśli piszesz wpisy branżowe, musisz liczyć się z tym, że na stronę trafiają nie tylko osoby z branży. A skoro tak jest, to nie muszą znać branżowego żargonu. Możesz napisać bardzo wartościowy wpis, ale jeśli ubierzesz go w zbyt skomplikowane słowa, jego wartość będzie automatycznie spadać.

Prostota nie krzywdzi, a stwarza ogromne pole komunikacyjne. Daje szansę na porozumienie różnym środowiskom i właśnie na tym polega jej siła. Trafia do wielu i stwarza pole do dyskusji. A przy okazji daje szansę na poznanie wielu ciekawych osób, o bardzo różnych punktach widzenia. 

Trzymaj się zdrowo, 
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie