Copywriting: dlaczego teksty muszą być unikalne?
Jeśli choć raz miałeś styczność z pozycjonowaniem lub obszarem SEO copywritingu, z pewnością obiło Ci się o uszy, że "teksty muszą być unikalne". Co to właściwie znaczy i jak sprawdzić, czy tekst jest unikalny?
Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!
Photo by Carl Heyerdahl on Unsplash
Unikalność - co to takiego?
Siódme przykazanie głosi "nie kradnij". Tak się składa, że jest to również pierwsza zasada copywritingu. Dobry copywriter szanuje własność intelektualną i nie kopiuje tekstów, które już istnieją. Jeżeli kusi Cię kradzież tekstu ze strony internetowej, sklepu online lub firmowego bloga - licz się z konsekwencjami jakie mogą Cię spotkać.
Konsekwencje moralne i prawne to jedno, ale każdy przejaw nieuczciwości położy się cieniem na całej Twojej karierze. Jeśli chcesz zostać copywriterem przez duże "C" Twoje teksty muszą być niepowtarzalne, unikalne. Po prostu stworzone przez Ciebie.
Unikalny tekst, czyli jaki?
Unikalność tekstu nie oznacza unikalności tematu. W Internecie codziennie produkowane są nowe treści, większość z nich bazuje na tych samych zagadnieniach lub wydarzeniach. Nie chodzi jednak o to, by zakłamywać rzeczywistość i silić się na nie wiadomo jakie wymysły. Ważna jest umiejętność opowiadania tych historii na różne sposoby. W zależności od tego, jaki jest cel tekstu, jakie jest jego przeznaczenie i kim jest jego idealny odbiorca.
Kiedy nowy produkt wkracza na rynek, zawsze jest to "unikalna" sytuacja, dlatego tak ważne jest stworzenie języka dla marki, który uczyni ją rozpoznawalną. Musi on posiadać swoje założenia i cele, które będą realizowane. Nie stanie się tak, jeżeli teksty będą skopiowane niemal 1:1 ze stron innych firm.
Dlaczego unikalny content jest taki ważny?
Po pierwsze, unikalny content jest podstawą budowania marki. Jeżeli pozycjonowanie strony i promowanie firmy rozpoczynasz od kradzieży własności intelektualnej, szybko obudzisz się z ręką w nocniku. Brak unikalności tekstu to absolutne zaprzeczenie kreatywności copywritera. Choć wykonywanie tego zawodu bez kreatywności jest w jakimś sensie możliwe, to z pewnością nie jest ani efektywne, ani satysfakcjonujące. Jeśli stale robisz "kopiuj/wklej" możesz śmiało wykreślić "nieszablonowe podejście" i "kreatywność" z własnego CV.
Po drugie, Twoja praca i to, jak do niej podchodzisz, wpływa na budowanie zaufania wśród Klientów i Kontrahentów. Jak zareagowaliby, gdyby wiedzieli, że Twoje teksty są wtórne? Czy uznaliby Cię za osobę kreatywną, twórczą? Jasne, swoje treści budujesz w oparciu o istniejące klocki, ale to Twoim zadaniem jest stworzenie zupełnie nowej budowli.
Po trzecie i najważniejsze, nieunikalne teksty zabijają pozycjonowanie. Unikalność i wartość merytoryczna to dzisiaj kluczowe czynniki wpływające na pozycje tekstów w wyszukiwarkach. Chociaż bywa, że firmy nie decydują się na teksty zbudowane pod SEO, treści zawsze mają jakiś cel, który nie będzie dobrze realizowany jeżeli będą skopiowane z innego źródła.
Skąd mieć pewność, że Twój tekst jest unikalny?
Oto kilka propozycji, dzięki którym będziesz mieć pewność, że posiadane teksty są niepowtarzalne i oryginalne:
- Pisz samodzielnie. Jeśli sam będziesz autorem swoich treści, to na pewno będą oryginalne. Pod warunkiem, że nie oszukujesz samego siebie.
- Wykorzystuj programy i narzędzia do sprawdzania unikalności tekstu. Są to wszystkie dostępne programy antyplagiatowe. Wybór narzędzi jest naprawdę ogromny (nawet darmowych), wystarczy znaleźć to, które najbardziej spełnia Twoje oczekiwania.
- Zatrudnij copywritera. Polecam się, jeżeli potrzebujesz tekstów dla swojej firmy, z przyjemnością je dla Ciebie napiszę (skontaktuj się ze mną: kontakt@monikapawelec.pl).
Unikalność to nie tylko chwytliwe hasło
Praca copywritera nie powinna być przypadkowa. Profesjonalista wie, co robi i dlaczego to robi. Potrafi wyjaśnić Klientowi, jakie znaczenie ma użycie danego słowa w danym kontekście. Zapytany o jakiś fragment tekstu, potrafi go uzasadnić.
Teksty, które mają realizować swoje cele muszą być unikalne i niepowtarzalne. Ma to znaczenie zarówno dla budowania zaufania wśród Klientów i Kontrahentów, jak i dla pozycjonowania stron. I umówmy się, to po prostu uczciwe podejście do pracy.
Trzymaj się zdrowo,
Cześć!
Cześć!
Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!