Pojęcia, które każdy copywriter powinien znać

Każda branża posiada swoje podstawowe pojęcia. Podobnie jest w przypadku copywritingu. Warto je znać, jeśli decydujemy się na wybór tego zawodu. Jakie są podstawowe pojęcia, które każdy copywriter powinien znać?


Copywriter - źródłosłów

Wiele osób błędnie uważa, że słowo "copywriter" pochodzi od angielskiego słowa "copy". Nieprawda. Swoje źródło ma w języku francuskim. "Copywriter" pochodzi od francuskiego "concepteur-redacteur", które oznacza "pomysłodawca-redaktor". Jest to osoba odpowiedzialna za tworzenie tekstów o różnym charakterze i formie.

Słownik copywritera

Każdy copywriter powinien znać pewne słowa i zwroty, aby dobrze odpowiadać na potrzeby Klientów. Nieznajomość podstawowych pojęć to copywriterski strzał w kolano i nie warto się na niego narażać. Jakie pojęcia warto znać?
  • research - każdy brak w wiedzy można nadrobić. Jednak w zawodzie copywritera liczy się spryt, a także szybkość działania. Dobry research polega na znajdowaniu istotnych informacji w krótkim czasie. Czas to pieniądz, copywriterzy doskonale o tym wiedzą.

  • brief - jest dokumentem, który przydaje się w copywritingu. Posiadanie go nie jest konieczne, ale ułatwia pracę w przypadku dużej liczby zleceń. Wówczas copywriter nie musi przeszukiwać biliona maili w poszukiwaniu wytycznych. Posiada na swoim komputerze wzór dokumentu, którego celem jest uzyskanie od Klienta jak największej liczby informacji dotyczącej zlecenia. Pytania w nim zawarte mogą dotyczyć tematyki, rodzaju zlecenia, czy oczekiwanej liczby znaków. Choć może się to wydawać dość "analogowe", łatwiej przechowywać wytyczne w postaci pliku. 

  • zzs/zzb - pierwszy skrót oznacza "znaki ze spacjami", drugi "znaki bez spacji". W copywriterskim żargonie najczęściej używany jest pierwszy skrót, który jednocześnie stanowi podstawę do rozliczenia. Stawki najczęściej określa się, w oparciu o wartość 1000 zzs.

  • target  - to grupa docelowa, do której tekst jest skierowany. Poznanie cech tej grupy pozwoli na lepsze trafienie do odbiorców i zaprezentowanie danej usługi. Co w efekcie wpłynie na sprzedaż.

  • słowa kluczowe - ważne dla tekstów mających na celu pozycjonowanie strony. To słowa, które stanowią podstawę dla wyszukiwarek, wpływają na pozycjonowanie i budowanie marki.

  • optymalizacja - to redagowanie tekstu pod względem słów kluczowych w taki sposób, aby zawierały ich optymalną ilość.

  • teksty SEO - to teksty, których celem jest pozycjonowanie danej domeny. Dawniej dla tekstów SEO istotne było napakowanie ich jak największą ilością słów kluczowych, dzisiaj są to wartościowe treści zawierające słowa kluczowe, linki i informacje ciekawe dla użytkownika.

Nie taki diabeł straszny

Copywriting posiada znacznie więcej istotnych pojęć. Bardzo często są to pojęcia miękkie, czyli takie, które nie będą do końca jasne dla kogoś, kto funkcjonuje poza branżą. Copywriter jednak powinien je znać.

Trzymajcie się i dbajcie o wiedzę,
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!


Copyright © Daję Słowo