TRYB JASNY/CIEMNY

Co musisz umieć żeby zostać copywriterem?

Kiedy chodziłam do szkoły mój zawód tak naprawdę jeszcze nie istniał, ale wiedziałam, że najbardziej na świecie chciałabym pisać. Tak się złożyło, że znaczna część mojej przeszłości, pomogła mi wykształcić pewne umiejętności, które dzisiaj bardzo przydają mi się w pracy. A jakie umiejętności pomogą Tobie zostać copywriterem?
Photo by Christin Hume on Unsplash

Dobry research

Umiejętność robienia dobrego researchu to podstawa. Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe zadanie. W  Internecie jest mnóstwo informacji, nie każda jest warta uwagi. Bardzo ważna jest umiejętność oceniania wiarygodności źródeł. Przykład? To, że Pani Krysia napisała coś na swoim blogu, jeszcze nie oznacza, że jest to treść wiarygodna, na której warto oprzeć główną myśl tekstu. 

Nawigacja po tekście

Umiejętność czytania i sprawnego nawigowania po tekście, to dwie zupełnie różne rzeczy. Można umieć czytać i równocześnie nie mieć pojęcia, w jaki sposób poruszać się po tekście. Cały bajer polega na tym, żeby wiedzieć, gdzie szukać tego, co jest nam potrzebne. W ten sposób poradziłam sobie z heglowską Fenomenologią Ducha na moich studiach (jestem filozofem). Każdy tekst ma swoją strukturę, czytanie linijka po linijce w pracy copywritera jest totalnie bez sensu. To strata czasu i przede wszystkim strata pieniędzy. Kluczem jest poświęcenie kilku minut na zapoznanie się ze strukturą tekstu. Spojrzenie na nagłówki i pierwsze, oraz ostatnie zdania akapitów. To już daje dużą podstawę do znalezienia tego, czego szukamy.

Budowanie schematów

Mam swoje schematy na różne teksty, które wypracowałam sobie w toku pracy. Jeśli umiesz pracować na schematach i samodzielnie je budować, niczym struktury z klocków LEGO, będzie Ci łatwiej spełniać różnorodne wymagania i pisać różnorodne teksty. Przykład? Inaczej napiszesz tekst poradnikowy dla posiadaczy psów, a inaczej tekst katalogowy dla firmy produkującej pościel. Każdy tekst ma swój cel, swojego odbiorcę i formę, która jest dla niego odpowiednia. Jeśli z każdego tekstu robisz szkolną rozprawkę, to nie zarobisz na tym pieniędzy i stracisz tylko czas. 

Szybkie czytanie

Umiejętność szybkiego czytania bardzo przydaje się w pracy copywritera. Właściwie jest to konieczność. Dlaczego? Piszę kilkaset tekstów miesięcznie, gdybym miała poświęcać bardzo wiele czasu na znajdowanie informacji i czytanie ich, to prawdopodobnie byłoby mi ciężko wyrabiać się w pracy. Jednak, przez bardzo wiele lat, za radą mojego Taty, recenzowałam książki. Zawsze uwielbiałam czytać, więc był to dla mnie sposób na pozyskanie książek od wydawnictw. W tym czasie nauczyłam się czytać bardzo szybko i dzisiaj bardzo mi się to przydaje.

Syntetyzowanie

To bardzo ważna umiejętność w pracy copywritera. Aby pisać dobre teksty, trzeba umieć wyciągać ze źródeł same konkrety, ponieważ to one są najważniejsze zarówno dla zleceniodawcy, jak i dla Czytelnika, który skłania się do lektury danego tekstu. Tekst nieprzejrzysty i niekonkretny nie będzie atrakcyjny ani dla pracodawcy, ani dla Czytelnika.

Unikanie zapychaczy

Jeśli chcesz być dobrym copywriterem, musisz unikać zapychaczy. Są to słowa i zwroty, które w zdaniu nie pełnią żadnej konkretnej funkcji, ale wpływają tylko na ilość znaków. Zleceniodawca naprawdę ma mózg, nawet jeśli to Tobie przypada pisanie tekstu. Z pewnością zorientuje się, kiedy będziesz próbować sztucznie wydłużyć tekst, tylko po to, aby miał określoną liczbę znaków. Copywriting, wbrew stereotypowi, nie ma nic wspólnego z laniem wody.

Wzbudzanie ciekawości

Żeby wzbudzić ciekawość w Czytelnikach, sam musisz być ciekaw tematu, o którym piszesz. To normalne, że nie wszystko nas interesuje i nie każdym tematem chcielibyśmy się zajmować, ale w pracy copywritera fundamentalną rzeczą jest wzbudzanie w sobie ciekawości, nawet w tematach, które wydają nam się nudne. Sztuczność naprawdę da się wyczuć, także w tekście.

Stawianie granic

Musisz umieć stawiać granice. Wiele osób traktuje copywriterów i redaktorów, jak tanie maszyny do pisania. Tymczasem dobre teksty, powstaną tylko w umyśle, który jest wypoczęty i ma siły na oryginalność. Jeśli pozwolisz na to, aby inni nie szanowali Ciebie i Twojej pracy, to bardzo szybko przyjdzie wypalenie. Przepracowany i wymęczony do granic możliwości mózg, nie jest w stanie pracować jak należy. Jeśli do tego doprowadzisz, nikt nie będzie zadowolony. Ani Ty, ani Twój pracodawca.

Hard reset

Będąc copywriterem musisz umieć się resetować. Nie można myślami ciągle być w pracy, lub w tekstach, które się przeczytało i napisało. Ilość przetwarzanych informacji jest ogromna, i właśnie dlatego tak ważny jest odpoczynek i psychiczne odcinanie się od pracy, gdy kończy się ją wykonywać.

Czy to znaczy, że każdy może być copywriterem? Pewnie nie, każdy z nas ma swoje talenty. Każdy ma smykałkę do czegoś. Czasem może się okazać, że umiejętności, czy kompetencje formalne i tak są niewystarczające, ale nie ma co się załamywać. Trzeba znaleźć swoje COŚ! I tego Wam życzę ;) 

Trzymajcie się ciepło, 
Ahoj!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie