Kim jest copywriter?


Dla wielu copywriter to taki sam zawód jak wróżbita. Wszyscy wiedzą, że istnieje, ale nikt tak do końca nie ma pewności, czym on się naprawdę zajmuje i jakimi umiejętnościami posługuje się w swojej pracy. Mało tego, niektórzy zastanawiają się, czy faktycznie ma on jakieś zdolności i czy coś sobą reprezentuje.

Bezmózga kserokopiarka

Takie są skojarzenia niektórych osób. Trzeba je natychmiast uciąć i zdementować. Gdyby tak było, to copywriterzy zajmowaliby się plagiatowaniem, a to jest przecież nielegalne. Copywriting to nie tylko praca na wytycznych zleceniodawcy ale też mnóstwo własnej inwencji twórczej. Do tego, możecie mi wierzyć, potrzeba naprawdę sprawnie działającego mózgu, który potrafi pobudzić się do TWÓRCZEJ pracy nawet w chwilach zmęczenia.



Ale jak najprościej odpowiedzieć na to pytanie?

Copywriter to tekściarz. To osoba pracująca w obszarze marketingu i reklamy. Pracująca słowem, ale za tym wszystkim stoi solidna mózgownica, która potrafi czytać między wierszami i poruszać się w obszarze oczywistej niedosłowności produkując nowe ujęcia dobrze znanych pojęć.

Co więcej, bardzo często copywriterzy tworzą nie tylko hasła reklamowe ale również całe koncepty. Czyli np. jak ja w tej chwili. Jednym z moich zleceniodawców jest firma, która zajmuje się produkcją animacji oraz różnego rodzaju ilustracji. W ramach tej współpracy pisałam już tekst lektorski jeden do krótkiej reklamy, a drugi do fachowej animacji. W tej chwili zajmuję się nie tylko pisaniem tekstu ale także wymyśleniem konceptu ilustracji. Czyli w praktyce pracuję nad czymś zupełnie wyobrażonym. Dostałam jakiś ogólny zarys, ale 90 procent pracy to moje własne pomysły.

Zaraz powiecie, że to takie proste i każdy tak potrafi. Jasne, każdy potrafi sklecić zdanie, ale nie każdy potrafi sklecić dobre zdanie, które porwie i wywoła jakieś emocje. Czasem, jest to kwestia warsztatu, ale nie zawsze… Jak przekonacie się w serii tych artykułów, nie zawsze umiejętności i wiedza wystarczą do tego by wykonywać zawód copywritera.

Dlaczego copywriter jest trochę jak wróżbita?

Po pierwsze, pracuje na tym, co niewidzialne. Rzeczywiście osoby, które mają pracę „od do”, jakieś bardzo konkretne zadania przed sobą, mogą mieć trudność ze zrozumieniem charakteru pracy copywritera.

Po drugie, czasem ktoś wysyła negatywne fale. Kojarzycie te sytuacje z telewizyjnych talk-show kiedy wróżbita odmawia współpracy pod pretekstem tego, że ktoś wysyła negatywne fale? O ile w przypadku wróżbity może to być naciągane, o tyle w pracy copywritera sprawa wygląda zupełnie inaczej. Copywriter pracuje myślą i  żeby dobrze, skutecznie pracować musi dbać o czystość i spokój tych myśli. Nie da się tworzyć pozytywnego contentu w negatywnych emocjach. Ergo… nie zawsze usiądziesz do pracy o 8:00 czy 9:00, bo mogą nadejść negatywne fale (nad ich ogarnianiem też da się pracować ale o tym później).

Po trzecie, nawet kiedy nie pracuje, to i tak pracuje. Znacie na pewno z filmów te sytuacje, w których wróżbita ma jakiś swój przełomowy stan oświecenia, który napada go niespodziewanie. Tak samo jest u copywritera. Czasami pomysł pojawia od razu, ale nie zawsze. I wcale nie chodzi o to, żeby siedzieć i dumać przez pół dnia. Bo najlepsze pomysły, to niewydumane pomysły. Tak samo jest w kuchni, wydziwiając przesadnie łatwo zepsuć całe danie.

To już wiecie, kim jest copywriter?

Domyślam się, że jeszcze nie. Ale nie martwcie się, zapraszam do lektury w kolejną sobotę. Będę zdradzała Wam kolejne szczegóły dotyczące tego zawodu. ;)

Trzymajcie się ciepło i przytulnie <3

Komentarze