Czym warto się interesować aby być dobrym copywriterem?
Najprostsza odpowiedź, to… wszystkim. Ale w tym wpisie postaram się skoncentrować na tym, co wydaje mi się najważniejsze i daje dobrą podstawę na przyszłość. Nie, nie powiem Wam, że warto w całości odrzucić myślenie o szkole i studiach. Ja z wykształcenia jestem magistrem filozofii.
Paradoksalnie, ten przez
wielu niedoceniany kierunek, daje mi ogromne możliwości w pracy. Nie tylko w
kwestii pomysłów, ale również w kwestii psychicznego podejścia do pracy i
planowania jej. O tym, jednak będzie osobny wpis.
Interesuj się tym, co Cię interesuje
Brzmi jak banał, ale
rzeczywiście jest to w jakimś sensie gwarancja bycia dobrym we własnej niszy. Jest
to na pewno dobry start. Jak zapewne wiecie, copywriter pisze na różne tematy,
więc nie da się cały czas robić tylko i wyłącznie tego, co tak w stu procentach
Cię interesuje. Ale to zainteresowanie też trzeba umieć w sobie wzbudzać aby
być dobrym w copywritingu (o tym także będzie osobny artykuł). Musisz czuć co piszesz,
niezależnie od tego, czy piszesz scenariusz do aplikacji, czy artykuł o
skrzyniopaletach plastikowych.
Warsztat, podstawa każdego rzemieślnika i freelancera
Chcesz pisać? Pisz, ale
też interesuj się warsztatem. Obserwuj teksty dostępne w Twoim otoczeniu,
czytaj teksty branżowe, czytaj co piszą aktywnie piszący copywriterzy, słuchaj
podcastów. Czytaj dużo książek, aby ubogacać nieustannie swoje słownictwo.
Czytaj artykuły branżowe, dzięki którym dowiesz się jakie są wymagania dla
poszczególnych tekstów. Poznaj różne style. Inny będzie tekst na bloga o
fachowej wiedzy farmaceutycznej, a inny na bloga lifestyle’owego. Musisz też
umieć dostrzegać różnicę pomiędzy zarzuceniem Czytelnika wiedzą
encyklopedyczną, a zainteresowaniem Go tematem, wywołaniem jakichś emocji, czy
reakcji.
Z różnych stron o sprzedaży
Copywriting ma niemały
związek z marketingiem i sprzedażą. Często to właśnie słowem mamy zachęcić do
pobrania jakiejś aplikacji, skorzystania z jakiejś usługi lub produktu. Poza
tym, nawet gdy ktoś zamawia u copywritera artykuły branżowe, nie chodzi
przecież o to by napisać i „odbębnić swoje”, ale o to, aby przyciągnąć słowem
do danej strony. Dobrze jest od samego początku patrzeć na sprzedaż
wielowymiarowo. Nie tylko od strony wykonawcy i zleceniodawcy, ale także od
strony odbiorcy, do którego docelowo ten tekst trafi. Poza tym, dobrze jest
wiedzieć co w danym momencie jest popularne.
Podstawy SEO
Dobrze je znać w
dzisiejszym świecie, ale nie jest to warunek konieczny bycia copywriterem.
Oczywiście copywriting wiąże się ściśle z zagadnieniami dotyczącymi SEO, ale
nie wyczerpuje się w nich. Są teksty typowo nastawione na automatyczne boty i
klikalność, ale merytorycznie zupełnie nieciekawe i nienastawione na realnych
użytkowników – takich osobiście nie piszę. Nie jest to ten typ copywritingu,
którym chcę uprawiać. Chciałabym również abyście wiedzieli, że SEO copywriting
to nie jest jedyna droga, choć obecnie jest najbardziej popularna, bo
zapotrzebowanie na rynku jest dosyć duże. Ale to może być minus i plus.
Tu mogę Wam opowiedzieć
zabawną anegdotkę jak zaproponowano mi napisanie tekstów SEO w szalonej cenie 8
zł za 1000 zzs, z zaznaczeniem, że w miesiącu jest do napisania 1500 tekstów. Oferta życia, no nie? :D Nie
wiedziałam czy się zaśmiać, czy zapłakać. Szanujmy się. Pisanie 1500 tekstów za
takie pieskie pieniądze, to niemalże taka sama praca jak tkanie dywanów przez
biedne małe rączki. A że w tym wypadku chodziło o moje własne, to oczywiście,
odmówiłam. Wam także nie polecam takich „super ofert”, w rzeczywistości to jak
pracowanie za darmo i tracenie mnóstwa czasu na coś, co będzie pracować na
kogoś innego, kto zarobi na Waszej pracy dużo, dużo więcej.
Podstawy podstaw programowania i podstawy
Wordpressa
Dobrze jest wiedzieć
cokolwiek, zwłaszcza jeśli chodzi o HTML. Ale z tym też bez przesady, czasami
wiedza o tym, czym jest anchor w zupełności wystarczy. Co do Wordpressa, warto znać, ale generalnie
nie jest to wymagane. Mnie osobiście jeszcze ani razu się ta znajomość nie
przydała poza moimi własnymi celami, ale różni inni twierdzą, że dobrze go znać
zajmując się copywritingiem.
Czy wyczerpaliśmy już temat
copywritingu?
Oczywiście, że nie.
Kolejny tekst z serii, już w przyszłą sobotę ;)
Trzymajcie się ciepło i
przytulnie <3