TRYB JASNY/CIEMNY

FREELANCE COPYWRITING 馃く Rzeczy, kt贸rych NIKT NIE ZROBI za Ciebie 馃憟

Je艣li wybierasz drog臋 copywritera freelancera, s膮 takie rzeczy, kt贸rych nikt nie zrobi za Ciebie. S膮 te偶 takie rzeczy, kt贸rych nikt Ci nie powie — nie dlatego, 偶e nie chce. Dlatego, 偶e swoje skarby musisz odkry膰 sam. Czy to jest 艂atwa droga? Nie. Czy to jest dla wszystkich? Nie. Czy warto? Moim zdaniem zdecydowanie tak...


Oburzenie, 偶e copywriterzy nie chc膮 radzi膰

Osoby pocz膮tkuj膮ce w copywritingu cz臋sto bywaj膮 niezadowolone lub oburzone, 偶e do艣wiadczeni koledzy odmawiaj膮 odpowiadania na niekt贸re pytania. Czasami, s膮 rzeczywi艣cie nieuprzejmi, ALE... Przewa偶nie nie o uprzejmo艣膰 tutaj chodzi, lecz o 艣wiadomo艣膰. Odpowiedzi na niekt贸re pytania musisz sobie wypracowa膰 samodzielnie — na tym polega droga freelance copywritingu, 偶e nikt tych lekcji za nas nie odrabia.

#01 Czemu on/a mi nie chce powiedzie膰, jak mam si臋 wyceni膰?

Pierwszy problem pocz膮tkuj膮cego copywritera wyczerpuje si臋 w pytaniu: jak mam wycenia膰 swoje us艂ugi? Z jednej strony jest to ca艂kowicie normalne, 偶e takie pytanie pada. A z drugiej strony nikt z zewn膮trz nie b臋dzie Ci w stanie da膰 adekwatnej odpowiedzi. Sam musisz wiedzie膰, jak si臋 wyceni膰.

Jednak pami臋taj, 偶e jest to przewa偶nie troch臋 wi臋cej, ni偶 my艣lisz i troch臋 mniej, ni偶 Ci si臋 wydaje. Czyli gdzie艣 pomi臋dzy kopaniem do艂u a staniem na szczycie. Zw艂aszcza je偶eli jeste艣 na pocz膮tku drogi, nie mo偶esz odlecie膰 za bardzo w 偶adn膮 ze stron. Wszystko zale偶y te偶 od Twoich kwalifikacji, faktycznych (a nie deklarowanych) mo偶liwo艣ci i tego, na kt贸rym etapie jeste艣.

#02 Za艂o偶y艂am firm臋, klienci nie wal膮 drzwiami i oknami

Za艂o偶enie w艂asnej dzia艂alno艣ci to jedno, ale je艣li nie masz jeszcze ugruntowanej marki, freelance copywriting oznacza po prostu... Polowanie. Na samym pocz膮tku to nie do Ciebie b臋d膮 wali膰 drzwiami i oknami, to Ty musisz uda膰 si臋 do tego okienka i troch臋 popuka膰, zanim kto艣 Ci臋 w ko艅cu wpu艣ci.

Mark臋 najlepiej zacz膮膰 budowa膰 od razu, chocia偶 nie od razu wyklaruje Ci si臋 czego i w jaki spos贸b chcesz od copywritingu. Podstaw膮 jest jednak to, aby inni wiedzieli, kim jeste艣, czym si臋 zajmujesz i jakie problemy rozwi膮zujesz.

#03 I co? I co mam robi膰?

Freelance copywriting na pocz膮tku polega na tym, 偶e nie wiesz co masz robi膰, wi臋c robisz wszystko, co si臋 nawinie i wy艂apujesz te rzeczy, kt贸rych wcale nie chcesz robi膰 — ale r贸wnocze艣nie jeste艣 wdzi臋czna/y, 偶e si臋 pojawi艂y, bo jest to bardzo warto艣ciowe do艣wiadczenie.

Pami臋taj jednak, 偶e nikt za Ciebie nie napisze strategii. Nie poda Ci z艂otego przepisu, palcem nie poka偶e i nie poprowadzi — cho膰 oczywi艣cie mo偶esz robi膰 rozmaite kursy, to na pewno te偶 co艣 przyniesie, ale musisz w艂o偶y膰 du偶o zaanga偶owania i czasu w prac臋, kt贸ra nie zwr贸ci si臋 od razu, a dopiero za jaki艣 czas.

#04 Miesi膮c, miesi膮cowi nier贸wny

Freelance copywriting to ogrom wolno艣ci pod ka偶dym wzgl臋dem, ale to tak偶e ogrom odpowiedzialno艣ci, od kt贸rej nie da si臋 uciec na wakacje. Etat jest dla tych os贸b, kt贸re ceni膮 sobie cho膰by wzgl臋dn膮 stabilno艣膰 偶ycia, freelance copywriting to ju偶 jazda bez trzymanki. Ale je艣li lubisz dynamik臋 偶ycia, a nuda Ci臋 m臋czy — to we藕miesz te wyzwania i odnajdziesz si臋 w tej pracy.

Z mojej perspektywy swoboda freelance copywritingu daje wiele profit贸w nie tylko copywriterom, ale r贸wnie偶 Klientom. Mamy czas i mo偶liwo艣ci, 偶eby w艂o偶y膰 du偶o zaanga偶owania w zlecenia, poniewa偶 nie jeste艣my zwi膮zani czasowo i ilo艣ciowo z jedn膮 firm膮. Kiedy zostajesz freelance copywriterem, to od Ciebie zale偶y, jak 偶onglujesz czasem i jak podchodzisz do przyjmowanych zlece艅 — to du偶o wolno艣膰, ale i du偶a odpowiedzialno艣膰. To, z jak膮 kwot膮 zako艅czysz miesi膮c, zale偶y od Ciebie i dzia艂a艅 w to w艂o偶onych. 

#05 Czasem b臋dziesz prze艂adowana/y

Chodzenie po parku w 艣rodku dnia roboczego ma swoj膮 cen臋, wi臋c tak... Czasem b臋dziesz prze艂adowana/y, ale przy dobrym planowaniu naprawd臋 da si臋 to zminimalizowa膰. A pami臋taj, 偶e z ka偶dym napisanym tekstem, z ka偶dym zamkni臋tym zleceniem, rozwijasz si臋 i nabijasz sobie punkty do艣wiadczenia, niczym Simy w The Sims przy nabywaniu umiej臋tno艣ci. 

Jedno jest pewne...

To nie jest droga na skr贸ty i nie b臋d臋 Ci kadzi膰, 偶e jest r贸偶ami us艂ana. Ale najlepsi copywriterzy wiedz膮 doskonale, sk膮d si臋 wzi臋艂y ich umiej臋tno艣ci i nie jest to bynajmniej kwestia jednonocnego kursu, czy przeczytania trzech ksi膮偶ek. Z copywritingiem jest jak z ta艅cem. Mo偶esz naczyta膰 si臋 podr臋cznik贸w, ale to praktyka jest tutaj najwa偶niejsza.

Trzymaj si臋 zdrowo馃崁
Cze艣膰!

Psssyt! Je艣li spodoba艂 Ci si臋 ten tekst, mo偶esz doceni膰 autork臋, stawiaj膮c jej nap贸j bog贸w (zielony przycisk馃憞). Powiem Ci w tajemnicy, 偶e ona naprawd臋 lubi kaw臋. Lubi te偶 jak skrzynka zape艂nia si臋 ofertami wsp贸艂pracy: kontakt@monikapawelec.pl. 馃槈 Pracuj膮c z ni膮, wspierasz jej nieoczywist膮 codzienno艣膰 ze stwardnieniem rozsianym. 

Wybrane dla Ciebie