TRYB JASNY/CIEMNY

Dziwne praktyki w copywritingu ­čÖä Jak NIE robi─ç?

Jak to w ┼╝yciu, jest „skuteczno┼Ť─ç” i skuteczno┼Ť─ç. Ta pierwsza to zwykle samoopowiadaj─ůca si─Ö historia, kt├│ra nie ma szczeg├│lnego pokrycia w rzeczywisto┼Ťci. W pewnym sensie to prawda, ┼╝e nawet fikcja opowiedziana w Internecie zaczyna ┼╝y─ç w┼éasnym ┼╝yciem, ale nawet tutaj... Trzeba umiej─Ötnie j─ů opowiedzie─ç. Jak to zrobi─ç?


Dzisiejszy wpis chcia┼éabym po┼Ťwi─Öci─ç generacji fa┼észu i sztucznego „pompowania” atmosfery wok├│┼é produkt├│w, us┼éug, czy os├│b. K┼éamstwo naprawd─Ö wida─ç i nie trzeba by─ç copywriterem, ┼╝eby je zauwa┼╝y─ç. Budowanie marki na fa┼észu jest marn─ů praktyk─ů, kt├│ra na d┼éu┼╝sz─ů met─Ö nie przynosi takich korzy┼Ťci, jak autentyczno┼Ť─ç i powa┼╝ne traktowanie odbiorc├│w.

Algorytmy robot├│w to jedno, ALE to prawdziwy odbiorca jest decyduj─ůcy

Mo┼╝na ┼Ťwietnie wpisywa─ç si─Ö w algorytmy robot├│w, ale prawdziwa sprzeda┼╝ i zainteresowanie produktem/us┼éug─ů/firm─ů zaczyna si─Ö od prawdziwego odbiorcy. Roboty wspieraj─ů i dobrze jest je wykorzystywa─ç, ale opieranie ca┼éego marketingu tylko na nich — to pomys┼é skazany na strat─Ö.

Da si─Ö napisa─ç tekst, kt├│ry b─Ödzie przyci─ůga┼é roboty, ale r├│wnocze┼Ťnie b─Ödzie zupe┼énie nieczytelny i nieinteresuj─ůcy dla odbiorcy. Dlatego w pracy copywritera tak wa┼╝ny jest balans. Nawet tekst dopasowany do robot├│w, musi mie─ç w sobie CO┼Ü, co sprawi, ┼╝e PRAWDZIWY ODBIORCA b─Ödzie chcia┼é go przeczyta─ç. Ostatecznie chodzi o to, aby by─ç dostrze┼╝onym, wzbudzi─ç zainteresowanie i doprowadzi─ç do sprzeda┼╝y (zapis na kurs, zakup produktu, zainteresowanie konkretn─ů tre┼Ťci─ů). Roboty mog─ů dzia┼éa─ç, jak nale┼╝y, ale ostatecznie to nie one s─ů decyduj─ůce.

Moja publiczno┼Ť─ç, kt├│rej nie mam i cudowne tre┼Ťci

Ostatnio spotka┼éam si─Ö z takim zjawiskiem u jednego z u┼╝ytkownik├│w na LinkedIn. Wpis opiewa┼é chwa┼é─ů cudy szkolenia, kt├│re zgromadzi┼éo ogromn─ů publiczno┼Ť─ç i mn├│stwo zadowolonych os├│b. Co moim zdaniem by┼éo ca┼ékowitym fejkiem, ┼éatwym do zauwa┼╝enia r├│wnie┼╝ dla os├│b, kt├│re z copywritingiem nic wsp├│lnego nie maj─ů.

Dlaczego fejk? Podobno by┼éo mn├│stwo os├│b (liczonych w setkach) zadowolonych po szkoleniu online, kt├│re na dodatek by┼éo jako┼Ť og┼éaszane na LinkedIn. Od opublikowania wpisu min─ů┼é tydzie┼ä — a pod wpisem 3 lajki na krzy┼╝ i zero komentarzy opr├│cz tych, kt├│re opublikowa┼éa sama autorka wpisu. No b┼éagam... Nie mo┼╝na tego zwali─ç na algorytmy LinkedIn, bo zadowoleni odbiorcy wchodz─ů w dyskusj─Ö i szukaj─ů kontaktu przy okazji takich spotka┼ä oraz po nich. Nawet je┼Ťli algorytmy przyczyni┼éyby si─Ö do obni┼╝enia widoczno┼Ťci wpisu, to ju┼╝ po tygodniu by┼éoby wida─ç jakiekolwiek g┼éosy.

To brzmi troch─Ö jak sytuacja z moich studi├│w. Wyk┼éadowca zachwycony „jakie to elitarne studia”, a ja i dw├│jka moich koleg├│w patrzymy po sobie z uczuciem za┼╝enowania. To uczucie, kiedy siedzisz na pustej sali (3 student├│w), niewiele si─Ö dzieje opr├│cz rosn─ůcej ┼╝enady i niezr─Öcznej ciszy, ale powtarzajmy sobie, ┼╝e jest fajnie, to mo┼╝e w ko┼äcu 1 osoba z 3 w to uwierzy.

Mog┼éabym napisa─ç, ┼╝e jestem najlepsz─ů copywriterk─ů na ┼Ťwiecie — ale to NIEPRAWDA!

Odnosz─ůc to do siebie... Mog┼éabym napisa─ç, jaka jestem cudowna, chwali─ç si─Ö osi─ůgni─Öciami, ale nie robi─Ö tego. S─ů r├│┼╝ni copywriterzy, maj─ů r├│┼╝ne style. I to jest OK. To bran┼╝a na tyle szeroka, ┼╝e znajdzie si─Ö miejsce dla ka┼╝dego. Je┼Ťli kto┼Ť szyje banialuki z pr─Ödko┼Ťci─ů ┼Ťwiat┼éa, to PSUJE RYNEK. Przyczynia si─Ö do stereotypu, ┼╝e copywriter to oszust, kt├│ry ┼╝yje ze ┼Ťciemniania i oszukiwania ludzi. Nie robi─Ö tego w mojej pracy. Je┼Ťli kto┼Ť mia┼é negatywne do┼Ťwiadczenia z „copywriterami”, kt├│rzy zajmuj─ů si─Ö produkcj─ů ┼Ťciemy, to wcale si─Ö nie dziwi─Ö, ┼╝e w ten spos├│b patrzy te┼╝ na mnie.

We wsp├│┼épracy z copywriterem chodzi o to, ┼╝eby znale┼║─ç wsp├│lny flow. Wtedy wsp├│┼épraca uk┼éada si─Ö ┼Ťwietnie, ale to nie znaczy, ┼╝e na ca┼éym globie nie ma lepszego copywritera. To znaczy tylko tyle, ┼╝e z niekt├│rymi wsp├│┼épracuje si─Ö lepiej, a z innymi gorzej. To, ┼╝e wszyscy jeste┼Ťmy lud┼║mi, nie oznacza, ┼╝e z ka┼╝dym zbudujemy warto┼Ťciow─ů relacj─Ö. To samo dotyczy te┼╝ wsp├│┼éprac i spraw zawodowych.

Dobra fikcja w dobrym COPY — czyli jaka?

Dobra fikcja w copywritingu nie polega na wciskaniu ludziom badziewia i m├│wieniu, ┼╝e to hit. Taki „hit” nie utrzyma si─Ö d┼éu┼╝ej na powierzchni, chyba ┼╝e kto┼Ť chce budowa─ç popularno┼Ť─ç na z┼éych opiniach i wkurzonych klientach. A potem np. nagabywa─ç ich, ┼╝eby przyznali mu 5 gwiazdek, bo ta jednorazowa sytuacja to przypadek, a opinia jest TAAAAAKA WA┼╗NA.

Przyk┼éadem dobrej fikcji w copy jest akcja promocyjna wok├│┼é polskiej wersji serialu The Office. Na LinkedIn powsta┼éo konto prezesa firmy Kropliczanka. Zar├│wno prezes, jak i firma by┼éy bytami fikcyjnymi pochodz─ůcymi z serialu Biuro. Mn├│stwo os├│b si─Ö nabra┼éo, chocia┼╝ oficjalnie nikt nikogo nie oszuka┼é, bo mo┼╝na by┼éo poprzez research doj┼Ť─ç do tego, co jest grane. Polskiego serialu nie widzia┼éam, The Office bardzo lubi─Ö, a akcj─Ö promocyjn─ů na LinkedIn uwa┼╝am za bardzo udan─ů z dobrze zgranym copywritingiem.

┼╗eby pisa─ç prawd─Ö w COPY, trzeba wiedzie─ç JAK TO ROBI─ć

I wiedzie─ç, co si─Ö robi. Nie ma tutaj drogi na skr├│ty. Je┼Ťli si─Ö jej poszukuje, mo┼╝na sko┼äczy─ç, zatrzymuj─ůc si─Ö na poziomie pisania tekst├│w za drobniaki. Godz─ůc si─Ö przy tym, na wieczn─ů frustracj─Ö wykonywania kator┼╝niczej pracy za byle jakie pieni─ůdze. Niestety w niekt├│rych przypadkach w┼éa┼Ťnie tak si─Ö dzieje. To nie jest jedyna droga. A prawdziwi pasjonaci copywritingu znajd─ů swoje sposoby na rozw├│j, na dzia┼éanie i osi─ůganie cel├│w. W tej pracy, jak w ka┼╝dej innej — warto mie─ç sw├│j kodeks etyczny.

Je┼Ťli masz ochot─Ö sprawdzi─ç, czy mamy ten flow, zapraszam: kontakt@monikapawelec.pl. Je┼Ťli ta tre┼Ť─ç by┼éa dla Ciebie jako┼Ť przydatna, mo┼╝esz zabra─ç mnie na kaw─Ö klikaj─ůc w symbol zielonej fili┼╝anki pod wpisem. 

Trzymaj si─Ö zdrowo, ­čŹÇ
Cze┼Ť─ç!

Wybrane dla Ciebie