TRYB JASNY/CIEMNY

Ale masz grube rami臋 馃挭 Perypetie z wag膮 i Z艁OTE komentarze

W tym wpisie opowiem Wam o moich perypetiach z wag膮 i o Z艁OTOUSTYCH komentarzach, kt贸re ka偶da z Was s艂ysza艂a przynajmniej raz w 偶yciu. Czemu nie warto si臋 nimi przejmowa膰 i co dla mnie oznacza cia艂opozytywno艣膰?

Przyty艂am w ci膮偶y... - m贸wisz? A u mnie by艂o odwrotnie

To do艣wiadczenie wielu kobiet, jednak nie moje. W ci膮偶y schud艂am 10 kg. Nie by艂am na 偶adnej diecie. I w 偶adnym razie nie polecam Wam odchudza膰 si臋 w ci膮偶y, to mo偶e by膰 niebezpieczne dla dziecka i dla Was. W ci膮偶y musia艂am bra膰 hormony tarczycy i diametralnie zmieni膰 diet臋. #TeamNiedoczynno艣膰 

Ca艂kowicie wzi臋艂am na siebie fakt, 偶e ro艣nie we mnie nasz Syn i zamiast karmi膰 siebie (i jego) 艣mieciowym jedzeniem, zupe艂nie odrzuci艂am: chipsy, przetworzon膮 偶ywno艣膰, czekolad臋, batony, napoje gazowane, fastfoody i wszystko, co mo偶emy wrzuci膰 do kategorii 艣mieci. Nie g艂odzi艂am si臋. Jad艂am, ale w 80% moje posi艂ki sk艂ada艂y si臋 z warzyw (surowych, gotowanych) i w 20% z pozosta艂ych sk艂adnik贸w (np. kasza, pieczywo itd.). 

Pierwszy nieprzyjemny komentarz z jakim si臋 spotka艂am, mia艂 miejsce nied艂ugo po narodzinach mojego Syna. Jedna z moich followerek napisa艂a do mnie na Instagramie do艣膰 pretensjonaln膮 wiadomo艣膰. Przedstawia艂a mnie, jako osob臋 o z艂otych genach, kt贸ra nic nie musi robi膰, 偶eby by膰 szczup艂a. W tej samej wiadomo艣ci napisa艂a mi, 偶e ona nie mo偶e si臋 powstrzyma膰 od jedzenia baton贸w, bo ona po prostu tak ma. Nie by艂o to 偶adne nawi膮zanie, nie wypowiada艂am si臋 wtedy na temat wagi. Po prostu by艂 to taki jej komentarz do mojego wygl膮du, w kt贸rym znalaz艂am du偶o autoagresji - kobieta, potrzebowa艂a wsparcia, ale tak wysz艂o, 偶e wy偶y艂a si臋 na mnie. 

Za gruba dla chudych, dla grubych za chuda

Jak 艣piewa艂a Katarzyna Nosowska w piosence Cudzoziemka w raju kobiet. Je偶eli masz wahania wagi, szybko si臋 o tym przekonasz. Jak by艂am szczuplejsza, s艂ucha艂am pretensji os贸b, kt贸re wa偶y艂y wi臋cej ode mnie. Jak zacz臋艂am ty膰, zacz臋艂am s艂ucha膰 uwag od tych drugich. A gdzie jest cia艂opozytywno艣膰 w tym wszystkim? 

Trzeba mie膰 zero taktu, 偶eby od tak powiedzie膰 komu艣, kogo dawno si臋 nie widzia艂o: ale masz grube rami臋. 呕eby ta rozmowa sko艅czy艂a si臋 tylko na tym, to jeszcze nie by艂oby dramatu. Ale zacz臋艂o si臋 por贸wnywanie mnie do szczup艂ych os贸b z mojej rodziny, analizowanie, 偶e nie mam po kim by膰 gruba. A na koniec pokazywanie obur膮cz jak grube jest moje rami臋. Naprawd臋 zdarza si臋, 偶e moje spotkania z innymi lud藕mi s膮 jak podr贸偶 na inn膮 planet臋. Kiedy my艣l臋, 偶e ju偶 nic mnie nie zaskoczy, odkrywam nowe l膮dy ludzkiej g艂upoty i braku empatii. 

Nie m贸wi膮c ju偶 o braku wra偶liwo艣ci i 艣wiadomo艣ci, 偶e lekka oty艂o艣膰, czy wzrost wagi wcale nie musi by膰 win膮 z艂ych nawyk贸w. Czasem wynika to z leczenia, albo z jego zaprzestania. Co nie znaczy, 偶e mamy ochot臋 opowiada膰 o tym leczeniu ka偶dej osobie, kt贸ra nas zobaczy. Inny przyk艂ad, osoby choruj膮ce na depresj臋, bior膮 czasami leki, kt贸rych konsekwencj膮 jest tycie. Mia艂am kiedy艣 znajom膮, kt贸ra w czasie terapii przyty艂a 20 kg. Po odstawieniu antydepresant贸w i po powrocie do zdrowia, schud艂a z powrotem do swojej wagi. Jak my艣licie, czy teksty: ale jeste艣 gruba - pomaga艂y jej wyj艣膰 z depresji?

Historia mojego tycia prezentuje si臋 jednak troch臋 inaczej. Po porodzie rzeczywi艣cie by艂am szczuplakiem. M贸j Syn natomiast zawsze by艂 g艂odomorem, wi臋c zdarza艂o mi si臋 nawet zasypia膰 w kuchni na stole, pomi臋dzy karmieniem a karmieniem. Przez pierwszy miesi膮c robi艂am g艂贸wnie to. Dop贸ki karmi艂am piersi膮, nie od偶ywia艂am si臋 byle jak. Te furtki otworzy艂am p贸藕niej. Brak snu, brak czasu na zdrowe gotowanie (m贸j M膮偶 ratowa艂 posi艂ki), w po艂膮czeniu z ci膮g艂膮 prac膮 zawodow膮 (w domu, zdalnie, bo pisa艂am nieprzerwanie) - to by艂y punkty otwarcia furtek.  A one powoli zamieni艂y si臋 w kilka niezdrowych nawyk贸w. Jedzenie o dziwnych porach rzeczy najszybszych w przygotowaniu, kt贸re niekoniecznie by艂y tymi najzdrowszymi. Pierogi, m膮ka i kluchy, czyli wszystko to, co zapycha i tuczy.

Czy warto mie膰 do siebie o to pretensje?

Moim zdaniem nie warto. Nasze cia艂a r贸wnie偶 przedstawiaj膮 histori臋 naszego 偶ycia. Nie zawsze jest to historia tylko i wy艂膮cznie pozytywna, czasem to historia z艂ych nawyk贸w, kt贸re pojawi艂y si臋 nie tyle z naszego zaniedbania, co po prostu z sytuacji, w kt贸rej si臋 znale藕li艣my. Nie da si臋 zawsze by膰 gotowym na wszystko i po prostu, czasem trzeba co艣 zepsu膰, 偶eby m贸c to naprawi膰. A czasem rzeczywi艣cie jest to efekt tylko i wy艂膮cznie naszych zaniedba艅, ale nawet wtedy nie wpadaj w kr膮g samobiczowania, bo zaczniesz zajada膰 smutki. I zamiast przerwa膰 ten kr膮g, b臋dziesz toczy膰 to b艂臋dne ko艂o pod g贸r臋 syzyfowego ob艂臋du.

Moment mojej szczytowej wagi, zsynchronizowa艂 si臋 z momentem odstawienia lek贸w na tarczyc臋. Nie robi艂am tego "na w艂asn膮 r臋k臋", ale w porozumieniu z lekarzem. Hormony na tarczyc臋 dzia艂aj膮 tak, 偶e odwalaj膮 ca艂膮 robot臋 za tarczyc臋 i w efekcie doprowadzaj膮 j膮 do powolnej 艣mierci. M贸j lekarz jest bezpo艣redni, wi臋c powiedzia艂: mo偶e pani spr贸bowa膰, wierz臋, 偶e to si臋 mo偶e uda膰. Po odstawieniu tych lek贸w zacznie pani ty膰 i b臋dzie pani ci膮gle wku... Prosz臋 si臋 bada膰 regularnie, a je艣li ju偶 nie b臋dzie pani mog艂a ze sob膮 wytrzyma膰, albo rodzina z pani膮 nie b臋dzie mog艂a wytrzyma膰, prosz臋 do mnie wr贸ci膰. Regularnie sprawdza膰 hormony tarczycy i za rok widzimy si臋 na kontroli. 

Nie od razu, ale ten czas rzeczywi艣cie nadszed艂. Osi膮gn臋艂am punkt krytyczny w艂asnej wagi, jakiego moja waga nigdy dot膮d nie widzia艂a (by膰 mo偶e dla Ciebie by艂oby to niedu偶o, ale dla ka偶dego ta granica le偶y gdzie indziej). Sta艂o si臋 to w par臋 miesi臋cy po odstawieniu lek贸w. Musia艂am zrobi膰 bardzo wiele, 偶eby sobie z t膮 sytuacj膮 poradzi膰. Od w艂o偶enia energii w zadbanie o zdrowie psychiczne (wieczna kur... rzeczywi艣cie si臋 pojawi艂a), po naturalne od偶ywianie, kt贸rego pr贸b by艂o kilka a dobre nawyki nie pojawi艂y si臋 od razu.

Inny komentarz z tamtego momentu, od osoby, kt贸ra dawno mnie nie widzia艂a: ale przyty艂a艣! Mi艂e, prawda? Zw艂aszcza przy organizmie, kt贸ry wymaga nowej regulacji, bo po偶egna艂 si臋 z lekami, kt贸re trzyma艂y go w ryzach. Wspomniana kur... z mieszanin膮 emocji, od skrajnych rado艣ci, po skrajne depresje - te wszystkie konsekwencje zapowiedzia艂 mi lekarz. Musia艂am sobie z nimi poradzi膰, a swoje dok艂ada艂y z艂ote komentarze od m臋drc贸w tego 艣wiata. 

Przetrwa艂am ten okres i teraz jest naprawd臋 SPOKO

W pewnym momencie wpad艂am w taki motyw, 偶e ci膮gle stawa艂am na wag臋 i by艂am ci膮gle zdo艂owana. Nap臋dza艂am si臋 smutkami, komentarzami i "empati膮 troskliwych m臋drc贸w". Oczywi艣cie osoby, z kt贸rymi na co dzie艅 nie przebywamy, wiedz膮 najwi臋cej na nasz temat, a wszech艣wiat upad艂by bez ich porad. Komentarz mojego M臋偶a: jak ci powiedzia艂a, 偶e masz grube rami臋, trzeba by艂o jej powiedzie膰: ty za to masz ma艂y m贸zg i jako艣 obie 偶yjemy. Chocia偶 艣mieszy mnie to bardzo, to zazwyczaj nie zni偶am si臋 do pewnego poziomu, tylko zaczynam si臋 komunikowa膰 ironi膮 - problem pojawia si臋 wtedy, gdy druga strona nie rozumie ironii. 

Wcale nie schud艂am od przejmowania si臋 komentarzami innych os贸b, ani od ci膮g艂ego stawania na wadze. Schud艂am wtedy, kiedy przestawi艂am si臋 na akceptacj臋 i zrozumienie tego, 偶e w moim przypadku od偶ywianie jest nieco bardziej skomplikowane, a nawet 2 kromki chleba na 艣niadanie mog膮 zrobi膰 r贸偶nic臋. Niekt贸rzy mog膮 je艣膰 chleb codziennie, ja mog臋 go zje艣膰 raz lub dwa razy w tygodniu. Nie mog臋 przesadza膰 z kaw膮 i je艣膰 niekt贸rych rzeczy, kt贸re dobijaj膮 moj膮 tarczyc臋 i maj膮 prze艂o偶enie np. na m贸j nastr贸j. 

Jak my艣licie, dlaczego diety cud nie dzia艂aj膮? Bardzo cz臋sto opieraj膮 si臋 na s艂abych motywacjach. Zmuszamy si臋 do czego艣, nie obserwujemy w艂asnego organizmu, ale za wszelk膮 cen臋 usi艂ujemy si臋 przy艂o偶y膰 do jakiego艣 wzoru i wed艂ug niego post臋powa膰. Nie ma dw贸ch takich samych organizm贸w, nawet je艣li pewne rzeczy s膮 dla nas wszystkich wsp贸lne, jest to szalenie krzywdz膮ce, 偶eby wszystkich mierzy膰 jedn膮 miar膮 - niezale偶nie od tego, czy dotyczy to od偶ywiania, wygl膮du, czy czegokolwiek innego.

Moc natury jest ogromna, ale wymaga czasu

Tycie to proces, kt贸ry odbywa si臋 w czasie. Podobnie jak nabieranie dobrych nawyk贸w. Dlaczego w takim razie wydaje nam si臋, 偶e natura powinna zadzia艂a膰 od razu? Ka偶da zmiana wymaga czasu, ale jest mo偶liwa tylko w duchu akceptacji tego, co jest i tego, co by膰 mo偶e. Wtedy naprawd臋 jeste艣my w stanie solidnie dzia艂a膰 dla swojego dobra. Dop贸ki sami siebie biczujemy, nie znajdziemy si艂y na wprowadzenie d艂ugofalowych, dobrych zmian.

Je艣li poczujesz si臋 dobrze, sama ze sob膮, bardzo wiele si臋 zmieni. Nie chodzi tylko o to, aby poczu膰 si臋 dobrze z wizj膮 siebie chudszej/grubszej, ale z t膮 osob膮, kt贸r膮 widzisz w lustrze DZISIAJ. Twoje cia艂o dzisiaj, wczoraj i jutro - wci膮偶 jest Twoje. Zas艂uguje na to, by by膰 traktowane z szacunkiem i mi艂o艣ci膮. Kilogramy nie maj膮 tutaj nic do rzeczy.

Czym jest dla mnie cia艂opozytywno艣膰?

Cia艂opozytywno艣膰 nie polega moim zdaniem, na akceptowaniu stan贸w, kt贸re mog膮 doprowadzi膰 nas do choroby. A do choroby mo偶e prowadzi膰 zar贸wno zbyt wysoka waga, jak i zbyt niska. Cia艂opozytywno艣膰 to akceptacja cia艂a i siebie w tym ciele, kt贸ra (je艣li nie czujemy si臋 do艣膰 dobrze/komfortowo) ma na nas prowadzi膰 do dobrej zmiany. Zg贸d藕 si臋 na to, 偶e Twoje cia艂o opowiada histori臋 Twojego 偶ycia. 

Trzymajcie si臋 zdrowo 馃崁
Cze艣膰!

Wybrane dla Ciebie

instagram @_daje.slowo_monika.pawelec

Copyright © Daj臋 S艂owo