TRYB JASNY/CIEMNY

Spal te słowa, zanim one spalą Ciebie

Są takie słowa, które znacznie obniżają czytelność i przejrzystość tekstu. Dobry copywriter powinien wiedzieć, których słów unikać, a których warto się trzymać. Jeśli trzymasz w garści synonimy, zdecyduj się na ten, który pozwoli zachować przejrzystość i czytelność tekstu. Jak pisać lepsze teksty?



Eliminuj słowa przestarzałe

Język polski jest piękny i ma bardzo wiele ciekawych słów, jednak niektóre z nich warto wyłączyć na potrzeby copywritingu i zachować dla literatury pięknej. Tam pasują, oddają ducha czasów i spełniają swoje zadanie. Jasne, możesz się spierać i twierdzić, że właściwie to żadna różnica - ale zobaczysz to w liczbach i statystyce.

Ludzie zaglądając do Internetu szukają rozwiązań i rozrywki. Wykorzystywanie Internetu do pracy też nie oznacza grzebania w trudnym słownictwie i analizowania wyrazów, które wyszły już z naszego języka. Człowiek szuka konkretu i rozwiązania, które będzie do przyswojenia w stosunkowo krótkim czasie.

Nie upieraj się jak wół

Przypomniał mi się mój wykładowca, który umartwiał się nad tym, jak to teraz ludzie głupieją przez te Internety i jakie to elitarne, oraz wielkie "być tu na tej sali" przy okazji wygadując na studentów, że są źli i niedobrzy. Szczerze? Kiedy dwaj moi koledzy łykali tę wazelinę jak pelikany i głaskali swoje ego, ja myślałam sobie: Boże, co za ściema. Facet ma przed oczami pewien obraz klęski naukowej i próbuje przekonać nas, że to fajnie. A wystarczyłoby dostosować nieco metody do realiów i zrobić cokolwiek, by ten wykład był czymś więcej, niż siedzenie na krzesełku i czytanie z kartki.

Jak to się ma do pisania tekstów? Możesz się upierać, żeby działać przestarzale. Pytanie jednak brzmi - czy warto? Możesz być jak ten wykładowca na swoim krzesełku z kartką i trzema studentami. Gdzie dwóch łyka pieśni pochwalne, a trzeci nie może uwierzyć w to, co słyszy. Jeśli koniecznie chcesz się upierać przy pisaniu w niezrozumiały sposób, pisz w pamiętniku. Teksty do Internetu, czy tego chcemy, czy nie - rządzą się innymi prawami.

Wywal te słowa i zacznij od nowa

Słowa niezrozumiałe odbierają moc Twoim tekstom. Bardzo zawężają grupę Twoich odbiorców, a nawet mogą sprawić, że Twoja rzutka przeleci obok tarczy zamiast trafić w sam środek. Taka praca jest żmudna i niesatysfakcjonująca na dłuższą metę. Im bardziej świadomie dobierasz słowa, tym większa jest siła Twojego rażenia.

Które słowa warto wyrzucić?
  • Jednakowoż
  • Azaliż
  • Owa/owy/ów
  • Jednakże
  • Podług
  • Iż, gdyż, ponieważ
I wszelkie słowa, które nie wnoszą do treści nic poza tym, że nabijają znaki. Praca copywritera nie polega na "nabijaniu znaków", ale na pisaniu konkretnie, przejrzyście i w ramach określonych filozofią firmy, z którą współpracuje copywriter. Praca copywritera polega na nieustannym rozwijaniu się wraz z rozwijającym się światem, szlifowaniu języka nie tylko pod względem jego poprawności, ale przede wszystkim pod względem jego używalności i spełniania określonych funkcji.

Trzymaj się zdrowo,
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie