5 błędów copywriterów, których Ty nie popełnisz

Oczywistym jest, że każdy z nas popełnia jakieś błędy. Niektóre z nich copywriterzy popełniają nagminnie. W najlepszym razie strzelają sobie w stopę, a w najgorszym... W karierę. Jakich błędów należy unikać?



#01 Samochwała w kącie stała

Jednym z największych błędów copywriterów jest deszcz pochwał pod własnym adresem. Przeglądając liczne strony, można dojść do wniosku, że copywriterzy biją się o złotą malinę w kategorii "kto, kogo bardziej olśni blaskiem swej chwały". Dobrze jest znać własną wartość, ale jeśli nie idzie za tym nic poza jestem super, wybierz mnie i hej... mam ładny biust - to trochę słabo. Biustem tekstu nie napiszesz, no chyba, że to jakaś usługa premium na zapchanie dziury w budżecie.

Niestety, ale początkujący copywriterzy często nie mają skąd dowiedzieć się czegoś na temat copywritingu. Zaglądając na stronę samochwały - dowiedzą się tylko tego, że jest ona niesamowita i generalnie, nie ma lepszych i nie będzie. Tymczasem jest to jakaś dziwna fobia przed konkurencją, która jest czymś normalnym. A na rynku znajdzie się miejsce dla każdego.

#02 Najlepszy ever i taki, że och!

Najwyższy stopień przymiotnika jest jak płaszczyk z fałszu nakładany na prawdę. Rzeczywistość nie zmieni się od tego, że używasz ciągle zwrotów: najlepszy, najdoskonalszy, najcudowniejszy. Dlaczego? To, co dla Ciebie jest och dla kogoś innego jest bleh. I to jest ok. Dlatego nieważne ile razy powiesz, że coś jest naj - liczy się to, jaką to ma wartość. Co to daje, jaki problem rozwiązuje, dlaczego jest lepsze od innych dostępnych rozwiązań. Co z tego będzie miał odbiorca i jak to na niego wpłynie. Liczą się konkretne argumenty, podane w przejrzysty i zrozumiały sposób. Twoim zadaniem jest wyłonienie najlepszych cech, a nie nadmuchanie balona sztucznymi frazesami.

#03 Research? Co za nuda

Pomijanie researchu to jeden z największych i najczęściej powtarzanych błędów przez copy. Dobrze poprowadzony research nie tylko da Ci konkretną wiedzę, ale również pozwoli zobaczyć, czego oczekują Klienci. Zacznij od lektury recenzji różnych produktów i usług. Ale nie pozytywnych, tylko negatywnych. To właśnie one pokazują, jakie problemy są ważne dla odbiorców i dla jakich kwestii poszukują rozwiązania. To, co powinno być a nie jest - to wyraz bardzo konkretnych potrzeb. Jeżeli research kojarzy Ci się z nudą, to znaczy, że nie wiesz jak go robić i trzeba się tego dowiedzieć.

#04 Nagłówki? A co to?

To nieprawda, że nagłówki są nieważne. A jednak wielu copywriterów tak je traktuje. Mają znaczenie dla rozłożenia treści, dla nawigacji po tekście i również dla SEO. Dobry, chwytliwy, zaskakujący, ale i informujący nagłówek to dalsza lektura. Marny nagłówek, który nie tylko nic nie mówi, ale i nie jest ciekawy - to opuszczenie witryny i brak dalszej lektury. W masakrycznie złych przypadkach, słabe nagłówki to brak ruchu na stronie. A to oznacza brak odbiorców i mniejszą liczbę Klientów/Interesantów.

#05 Wikipedyzacja zamiast wizualizacji

Suszem ciężko się najeść. Zarówno w życiu, jak i w tekstach. Jeżeli Twój tekst jest pełen suchych faktów i informacji, a pozbawiony jest wizualizacji - to ciężko dać się mu ponieść. Przy czym, nie chodzi o to, aby wymyślać na siłę jakieś wielkie wyobrażenia. Twoim zadaniem jest znalezienie adekwatnego przykładu do przedstawionej treści, podsunięcie sytuacji lub wydźwięku emocjonalnego, jaki ona za sobą niesie. Jeśli sprzedajesz gwizdek, to musisz zwizualizować sytuacje, w których się przyda i pokazać konkretne przykłady. A wszystko to zręcznym i dobrym słowem.

Trzymaj się zdrowo,
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Komentarze

Copyright © Daję Słowo