TRYB JASNY/CIEMNY

Oczekiwania wobec copywritera: czy wszystkie warto spełniać?

Stałe zlecenia od firm dają płynność finansową i spokój ducha. Jednak nie jest to wcale takie proste, ponieważ przedsiębiorcy mają bardzo konkretne oczekiwania wobec tekstów i przebiegu współpracy. Jeżeli rozpoczynasz pracę z firmami, szybko zorientujesz się, że nie chodzi tylko o ilość znaków i deadline. O czym warto pamiętać?

Każda relacja ma dwie strony

Klient wybiera copywritera, ale copywriter również wybiera Klienta (albo nie). Jeśli nie chcesz być tanią maszyną do pisania, nie możesz sobie pozwolić na branie wszystkich zleceń, za wszelką cenę. Czasy tkania dywanów przez małe tajskie rączki już dawno powinny się skończyć, podobnie jak zbyt niskie ocenianie własnej pracy, czy możliwości. Czy chodzi tylko o cenę?

Oczywiście, że nie. Jeżeli Klient dostarczył Ci niejasne wytyczne, bez konkretnych informacji (pomimo Twoich największych starań, aby takie informacje uzyskać), nie przyjmuj zlecenia. Dlaczego? Ponieważ istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że taki Klient nie będzie zadowolony z Twoich tekstów. Nie dlatego, że coś z nimi będzie nie tak, ale dlatego, że sam nie ma jeszcze sprecyzowanych oczekiwań i z końcem Twojej pracy może się okazać, że zupełnie nie o to mu chodziło.

Dobry copywriter zna swoje mocne strony i niekoniecznie podejmuje się wszystkich zadań. Każdy ma swoje zainteresowania i preferencje, w czymś jest lepszy, z czymś radzi sobie gorzej. Jest to całkowicie normalne. Nie musisz nakładać na siebie rygoru brania każdego tematu za wszelką cenę, bo istnieje spora szansa, że się przejedziesz.

Cele i konkrety

Każdy tekst ma swój cel. W copywritingu nie piszesz byle pisać. Twoje teksty mają spełniać określone zadania i generować konkretne reakcje. Inaczej będzie wyglądał fachowy opis produktu, a inaczej artykuł, który ma kogoś zainteresować danym tematem. To, gdzie tekst zostanie opublikowany ma ogromne znaczenie. Cel tekstu warunkuje jego formę, wygląd, kształt, sposób zwracania się do Czytelnika.

Jeśli treść ma być sprzedażowa, nie możesz skupiać się tylko i wyłącznie na frazach kluczowych. Teksty sprzedażowe adresowane są przede wszystkim do ludzi z bardzo konkretnymi problemami wymagającymi rozwiązania. Słowa kluczowe nie zastąpią przejrzystego przekazu i dobrej prezentacji produktu lub usługi. 

Najpierw MYŚL, potem rób

Twój czas przelicza się na pieniądze. Bezrefleksyjne tworzenie tekstu to strata Twojego czasu, Twoich pieniędzy, ale również pieniędzy Twojego Klienta. Jeżeli nie widzisz się w danym tekście - zrezygnuj, daj drugiej stronie szansę na znalezienie osoby, która odnajdzie się w temacie. Ale jak to "zrezygnuj"? Tak, zrezygnuj! 

Zobacz jak wielu istnieje fotografów ślubnych, a jednak każdy z nich ma ręce pełne roboty. Czy to znaczy, że jeden jest lepszy od drugiego? Niekoniecznie. Wiele zależy od stylu i preferencji osób, które danego fotografa wybierają. W biznesie, jak w życiu, trzeba czuć wzajemną chemię, ponieważ to właśnie z takich relacji wychodzą absolutnie niesamowite rzeczy.

Ale jest konkurencja!

W każdej branży jest konkurencja i bardzo dobrze. Po pierwsze, to zachęta do tego, aby być coraz lepszym i nieustannie rozwijać się w tym, co się robi. Po drugie, dzięki temu, że jest konkurencja każdy Klient ma szansę na to, by trafić na copywritera, z którym poczuje prawdziwy flow - i bardzo dobrze. Po trzecie, każda strona tej relacji ma wybór, właśnie dlatego, że rynek nie jest jednolity a możliwości jest wiele.

Trzymaj się zdrowo, 
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie