TRYB JASNY/CIEMNY

UX writing co to takiego?

Z pojęciem UX writing coraz częściej można spotkać się na rynku zagranicznym. W Polsce temat jest praktycznie nieznany i pomijany równie często, jak rozróżnienie na copywritera i contentwritera. Czym jest UX writing i jakie znaczenie ma w świecie copy?


User Experience Writing

To projektowanie treści w oparciu o doświadczenia, w taki sposób, aby były jak najbardziej użyteczne. Zarówno konstrukcja tekstu, sposób rozmieszczenia treści, jak i styl, są ukłonem w stronę odbiorców. Treści pisane w duchu UX writingu mają za zadanie ułatwić odbiór danego przekazu. 

Jak tworzyć teksty, które są UX?

Żeby treści spełniały regułę UX muszą być przede wszystkim proste i czytelne. To nie miejsce na branżowy lub techniczny żargon. Aby teksty trafiły do wielu, muszą trafiać w ich możliwości poznawcze. Ktoś, kto na co dzień nie siedzi w fizyce kwantowej lub obróbce metali, ma prawo nie znać specjalistycznego języka. 

Prezentacja treści również ma znaczenie. Jeżeli tekst nie jest przejrzysty, jego czytelność i skuteczność automatycznie spadają. Niesformatowane teksty, bez podziału na nagłówki, czy akapity, nie są przyjemne w lekturze i tracą też  w "oczach" wyszukiwarek.

Jaki cel ma UX writing?

Celem jest zachęcenie czytelnika do dalszej interakcji. Np. poprzez przeczytanie kolejnych treści, skorzystanie z oferty sklepu lub wypełnienie jakiegoś formularza, albo dokonanie zakupu. Odbiorca podczas pobytu na stronie musi czuć się bezpiecznie i komfortowo, a także wiedzieć, jakie kroki podjąć, aby osiągnąć zamierzony efekt (np. dokonanie zakupu lub otrzymanie konkretnej informacji). 

Podsumowując UX writing...

To rodzaj pisania, w którym najważniejszą rolę pełni użyteczność. Teksty są łatwe do przyswojenia, czytelne i skuteczne. Doskonale sprawdzą się na blogach, czy stronach sklepów. Ten model pisania sprawdzi się również w artykułach sponsorowanych, czy tekstach na podstrony.

Tu warto zaznaczyć, że ogromne znaczenie ma również grafik i osoba umieszczająca tekst na stronie. To prawda, że dobre treści bronią się same, ale miejcie na uwadze, że na żyznej i dobrze odżywionej glebie, wyrastają lepsze rośliny, niż na zwykłej lub byle jakiej. Podobnie jest w przypadku tekstów umieszczanych w sieci. Dobry design i kompozycja, a także świetny tekst - to system naczyń połączonych. Ich moc rośnie, gdy wszystkie te elementy utrzymane są na odpowiednim poziomie.

Trzymaj się zdrowo, 
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie

instagram @_daje.slowo_monika.pawelec

Copyright © Daję Słowo