UX writing co to takiego?
Z pojęciem UX writing coraz częściej można spotkać się na rynku zagranicznym. W Polsce temat jest praktycznie nieznany i pomijany równie często, jak rozróżnienie na copywritera i contentwritera. Czym jest UX writing i jakie znaczenie ma w świecie copy?


Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

User Experience Writing
To projektowanie treści w oparciu o doświadczenia, w taki sposób, aby były jak najbardziej użyteczne. Zarówno konstrukcja tekstu, sposób rozmieszczenia treści, jak i styl, są ukłonem w stronę odbiorców. Treści pisane w duchu UX writingu mają za zadanie ułatwić odbiór danego przekazu.
Jak tworzyć teksty, które są UX?
Żeby treści spełniały regułę UX muszą być przede wszystkim proste i czytelne. To nie miejsce na branżowy lub techniczny żargon. Aby teksty trafiły do wielu, muszą trafiać w ich możliwości poznawcze. Ktoś, kto na co dzień nie siedzi w fizyce kwantowej lub obróbce metali, ma prawo nie znać specjalistycznego języka.
Prezentacja treści również ma znaczenie. Jeżeli tekst nie jest przejrzysty, jego czytelność i skuteczność automatycznie spadają. Niesformatowane teksty, bez podziału na nagłówki, czy akapity, nie są przyjemne w lekturze i tracą też w "oczach" wyszukiwarek.
Jaki cel ma UX writing?
Celem jest zachęcenie czytelnika do dalszej interakcji. Np. poprzez przeczytanie kolejnych treści, skorzystanie z oferty sklepu lub wypełnienie jakiegoś formularza, albo dokonanie zakupu. Odbiorca podczas pobytu na stronie musi czuć się bezpiecznie i komfortowo, a także wiedzieć, jakie kroki podjąć, aby osiągnąć zamierzony efekt (np. dokonanie zakupu lub otrzymanie konkretnej informacji).
Podsumowując UX writing...
To rodzaj pisania, w którym najważniejszą rolę pełni użyteczność. Teksty są łatwe do przyswojenia, czytelne i skuteczne. Doskonale sprawdzą się na blogach, czy stronach sklepów. Ten model pisania sprawdzi się również w artykułach sponsorowanych, czy tekstach na podstrony.
Tu warto zaznaczyć, że ogromne znaczenie ma również grafik i osoba umieszczająca tekst na stronie. To prawda, że dobre treści bronią się same, ale miejcie na uwadze, że na żyznej i dobrze odżywionej glebie, wyrastają lepsze rośliny, niż na zwykłej lub byle jakiej. Podobnie jest w przypadku tekstów umieszczanych w sieci. Dobry design i kompozycja, a także świetny tekst - to system naczyń połączonych. Ich moc rośnie, gdy wszystkie te elementy utrzymane są na odpowiednim poziomie.
Trzymaj się zdrowo,
Cześć!

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!