5 oznak, że jesteś umysłowo i emocjonalnie zmęczona

Życie potrafi być stresujące i przytłaczające, szczególnie w czasach pandemii. Jednak do tego stanu przyczyniają się również toksyczne relacje, problemy w pracy, lub wieczne niezadowolenie ze strony partnera. Jakie czynniki mogą świadczyć o tym, że jesteś umysłowo i emocjonalnie wykończona?

Photo by Abbie Bernet on Unsplash

Permanentne zmęczenie

Jeśli czujesz się permanentnie, fizycznie zmęczona najprawdopodobniej oznacza to, że nie tylko brakuje Ci odpoczynku, ale wręcz ignorujesz swoje najbardziej podstawowe potrzeby. Niewykluczone, że wyspecjalizowałaś się w tym tak bardzo, że już nawet ich nie zauważasz.

Szybka irytacja

Jeśli bardzo szybko się irytujesz, także banalnymi rzeczami, może to oznaczać, że jesteś mentalnie i emocjonalnie wykończona. Uczuciu przytłoczenia bardzo często towarzyszą negatywne emocje. Wśród nich jest miejsce nie tylko na smutek, ale również na gniew i irytację.

Brak motywacji

Nowe pomysły rzadko pojawiają się w zmęczonym umyśle. Podobnie jest z motywacją. Jeśli czujesz się zmęczona myślą o prostych czynnościach, czy obowiązkach, których wykonywanie do tej pory nie sprawiało Ci trudności, to prawdopodobnie jesteś mentalnie i fizycznie przemęczona. 

Uczucie zawodu w drobnych sytuacjach

W stanie umysłowego i emocjonalnego przemęczenia, uczucie zawodu przychodzi łatwiej. I tak, sama nie wiesz dlaczego, łapiesz się na tym, że ryczysz nad rozlaną kawą, czy zbitym talerzykiem. Choć przecież obiektywnie rzecz biorąc, nie stało się ani nic złego, ani nic strasznego.

Uczucie beznadziei

Kiedy te wszystkie rzeczy kumulują się w Tobie, pewnego dnia budzisz się i zauważasz, że uczucie beznadziei towarzyszy Ci częściej, niż mogłoby się wydawać. Co więcej, masz wrażenie, że to uczucie pozostanie z Tobą już na zawsze.

Jak przezwyciężyć umysłowe i emocjonalne zmęczenie?

  • Zidentyfikuj problem. Dlaczego jesteś w takiej sytuacji? Co powoduje, że czujesz się tak, jak się czujesz? Nazwij te uczucia. Co możesz zrobić, aby poczuć się lepiej? Czy jest coś takiego, co możesz zrobić dla siebie w tej chwili? 
  • Podziel się swoimi uczuciami z bliską osobą. Czasami wypowiedzenie na głos pewnych myśli odbiera im ciężar. Nie tylko z tego powodu, że uczyniliśmy ten trudny krok otwarcia się na drugą osobę. Również dlatego, że nieraz wypowiedzenie na głos pewnych myśli powoduje, że dla wypowiadającego brzmią one irracjonalnie, a tym samym… przestają być problemami. 
  • Ćwicz wyciszenie. Może to być modlitwa, może mindfulness, a może medytacja? Wybierz tę praktykę, do której jest Ci najbliżej i po prostu zacznij. Regularne wyciszanie się pomaga nam rozpoznawać własne pragnienia i potrzeby, lepiej słuchać siebie, a w konsekwencji lepiej stawiać granice własnych zachowań, możliwości i lepiej rozwiązywać problemy. 
  • Zadbaj o siebie! Zidentyfikuj w jaki sposób możesz na co dzień okazać sobie troskę. Nie chodzi o egoizm, czy egocentryzm ale o szanowanie siebie i swoich własnych potrzeb, a także okazywanie sobie samemu zrozumienia i tolerancji.

Trzymaj się ciepło i zaopiekuj się sobą, nikt nie zrobi tego równie dobrze jak Ty, 
Ahoj!

PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!
Copyright © Mama Kapitan