Jak sobie poradzić z lękiem przed koronawirusem?

Koronawirus postawił nas wszystkich w niecodziennej sytuacji. Niespecjalnie wiadomo co będzie dalej. Chociaż każdy stara się działać racjonalnie i nie ulegać panice, czasami doświadczamy lęku. W mniejszym, lub większym stopniu. Jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem?

Lęk przed nieznanym

Lęk przed koronawirusem to tak naprawdę lęk przed nieznanym. Choć wiemy o nim coraz więcej, informacje, które do nas docierają są bardzo różne. Napięcie mogą wywoływać np. niepokojące doniesienia z Włoch, ukazujące skalę problemu. Szczególnie w tym trudnym dla nas czasie nie powinniśmy bagatelizować możliwości naszego umysłu.  Może on nam bardzo zaszkodzić, ale może też bardzo pomóc. Jak poradzić sobie z lękiem przed koronawirusem?

Lęk i strach to nie to samo

Mogłoby się wydawać, że lęk i strach to jedno i to samo. Tak jednak nie jest. Strach może uratować nasze zdrowie a nawet życie. Ze strachu dezynfekujemy ręce i myjemy klamki, a także utrzymujemy odpowiednią odległość w kolejce do sklepu.

Z kolei lęk utrudnia nam radzenie sobie z sytuacją. Może powodować paraliż, a towarzyszący mu niepokój związany jest przede wszystkim z niewiadomą i poczuciem braku kontroli. Lęk może być potęgowany nie tylko niepokojącymi doniesieniami z kraju, ale również z zagranicy. Ciągłe, natrętne myśli o wirusie mogą nawet powodować objawy podobne do zakażenia, to z kolei powoduje jeszcze większy lęk i... koło się zamyka.

Czego się boisz?

Pandemia otwiera w nas miliony zmartwień. Obawiamy się o życie nasze i naszych najbliższych, o gospodarkę krajową i światową, o to, jak świat będzie wyglądał, kiedy to się skończy. Kiedy nagle spotyka nas coś do tej pory nieznanego, często pojawiają się emocje. Warto jednak je regularnie wyciszać, nie tylko dla własnego komfortu, ale również dla zdrowia. Lęk i długotrwały stres uderzają w odporność organizmu.

U większości z nas pojawia się lęk, że z biegiem czasu zabraknie leków i produktów spożywczych. Dlatego wielu z nas zrobiło zapasy. W pewnym momencie półki z makaronem kub ryżem świeciły pustkami. Jednakże dostawy nie zostały wstrzymane a sklepy nadal działają. Jak na razie rozmaitych produktów nie brakuje. Ciągłość handlu, która jest gwarantem naszego spokoju, została zachowana, nawet jeżeli obecnie wygląda nieco inaczej.

Stresy i odporność

Stres ma ogromne znaczenie w przypadku koronawirusa. Oczywiście nie chodzi o to, że zrelaksowane osoby nie chorują. Jednakże mają zdecydowanie silniejszy system odpornościowy, od tych osób, które nieustannie chodzą zestresowane.

Teraz szczególnie powinniśmy się skupić na: właściwym odżywianiu, odpowiedniej ilości snu, odpoczynku. A jeśli nie mamy własnego ogrodu lub balkonu, na który moglibyśmy wyjść, powinniśmy jeszcze częściej wietrzyć mieszkanie. Ciągłe napięcie nerwowe w połączeniu z chronicznym zmęczeniem i brakiem snu, bardzo źle wpływa na naszą odporność. Organizm nie dostaje czasu, który jest potrzebny na regenerację, rozluźnienie i walkę, w momencie, w którym przyjdzie realne zagrożenie. Ciągłe myślenie o sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy, z pewnością osłabi nasze siły i możliwość walki. Zamiast tego, spróbujmy się zrelaksować.

Objawy lęku

Zbyt silne emocje w zestawieniu z lękiem mogą doprowadzić do przeciążenia organizmu. Z kolei nadmierne napięcie nerwowe może powodować między innymi takie problemy jak:
  • zaburzenia snu
  • zaburzenia apetytu 
  • obniżony nastrój
  • obsesję, że możemy zarazić się wszędzie
  • zbyt częste, przesadne mycie rąk
  • ciągła dezynfekcja ciała
  • przesadne pocenie się
  • przyspieszona akcja serca
  • uciekanie we własne myśli i fantazje
Niejednokrotnie lęk sprawia, że przestajemy działać racjonalnie. To emocje potrafią doprowadzić do zbiorowej paniki, a nie zdrowy rozsądek. Zauważcie, że kiedy widzimy, że wszyscy kupują pewien typ produktów, czy robią zapasy, sami zaczynamy je robić. To, że dostawy realizowane są codziennie i nie zostały wstrzymane, wcale nie jest pierwszą rzeczą, która przychodzi nam do głowy.

Jak obniżyć poziom lęku?

W obecnej sytuacji to normalne,że każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu odczuwa lęk. Jednakże  można obniżyć jego poziom. Jest to ważne nie tylko przez wzgląd na nasz komfort psychiczny, ale również ze względu na naszą odporność. Jak to zrobić?
  • Ogranicz słuchanie wiadomości np. do 2 godzin dziennie. Rano i wieczorem. Ciągłe słuchanie kanałów informacyjnych i sprawdzanie liczby zarażonych, nie pomoże Ci zmniejszyć stresu. A słuchając wiadomości rano i wieczorem, będziesz wciąż na bieżąco.
  • Czerp wiedzę z rzetelnych źródeł.
  • Kiedy pojawi się lęk, spróbuj zająć umysł jakimś zadaniem. Rozwiąż krzyżówkę albo jakieś zadanie matematyczne.
  • Spróbuj wizualizacji, przypomnij sobie miejsce, w którym czujesz się spokojnie. Może to być działka, dom rodzinny, albo wspomnienie urlopu.
  • Powiedz na głos "STOP", kiedy czujesz, że się nakręcasz.
  • Wykonaj 10 wdechów i wydechów.
  • Poćwicz!
  • Zajmij się obowiązkami. Wytrzyj kurze, pozmywaj.
  • Nie bój się przyznawać do lęku.
  • Dbaj o higienę.
  • Znajdź sobie nowe hobby.
  • Odżywiaj się regularnie i zdrowo.
  • Rób rzeczy, które sprawiają Ci przyjemność.
  • Stosuj treningi relaksacyjne.

Dzieci czują

Nie zapominajmy o tym, że dzieci czują i rozumieją więcej, niż nam się wydaje. Pamiętajmy jednak, że nie rozumieją wszystkiego w taki sposób jak my. Nie udawajmy, że nic się nie dzieje. Ale dostosujmy przekaz wiedzy do wieku dziecka. Tłumaczmy i dbajmy o zasady higieny, a także wyjaśnijmy, czym jest wirus. Zapewniajmy dziecko o wsparciu i dajmy mu poczucie bezpieczeństwa.

Trzymajcie się ciepło i spróbuj się zrelaksować,
Ahoj!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!
Copyright © Mama Kapitan