TRYB JASNY/CIEMNY

5 cech dobrego copywritera

Pracuję jako redaktorka i copywriterka. Swoją pracę w całości wykonuję w domu i dzięki temu jestem również pełnoetatową mamą przeżywającą bezmiar przygód ze swoim ciekawym świata Synem. W tym wpisie podam Wam 5 cech, jakie powinien mieć dobry copywriter.


Lubić swoją pracę

Dobry copywriter/redaktor powinien przede wszystkim lubić swoją pracę i wszystko, co się z nią wiążę. Praca w tekstach oznacza zwykle klepanie kilkudziesięciu tysięcy znaków tygodniowo. Przy czym, każdy tekst powinien być wysokiej jakości, odznaczać się świeżością i mieć punkty, które jakoś zaintrygują Czytelnika i utrzymają jego uwagę na dłużej. Mam do czynienia z różnymi tekstami na co dzień i możecie mi wierzyć, że to naprawdę widać, który tekst został napisany "na siłę", a który został napisany przez kogoś autentycznie zainteresowanego tematem.

Umieć zainteresować się tematem

Rzadko kiedy tak się zdarza, że redaktorzy, czy copywriterzy piszą cały czas na jeden temat. Dobry copywriter to ktoś taki, kto potrafi znaleźć coś interesującego nie tylko w pisaniu o kulturze i rozrywce, ale nawet w pisaniu o przedłużkach do wózków widłowych, bo i takie teksty mają prawo się zdarzyć. Dlatego bardzo istotną cechą w pracy redaktora, czy copywritera jest ciekawość świata, nie tylko w obszarach powszechnie uważanych za interesujące.

Umieć badać tematy

Dobry copywriter podchodzi do swojej pracy poważnie. A to znaczy, że potrafi zbadać dany temat bardzo dokładnie i dopiero potem, w oparciu o badanie i dogłębny research tworzy swoje teksty. Tutaj bardzo przydaje się umiejętność szybkiego czytania, a także podstawowa wiedza o konstrukcji tekstów. Niejednokrotnie wystarczy przeczytać pierwsze i ostatnie zdanie akapitu, aby dowiedzieć się, czy w badanym tekście znajdziemy informacje dotyczące interesującego nas tematu.

W profesjonalnych tekstach nie ma miejsca na żadne "moim zdaniem". Trzeba się nauczyć pisać w sposób, który będzie bliski Czytelnikowi, a równocześnie formą będzie nieco przypominał prace naukowe, czy fachowe artykuły, w których także nie używa się zwrotów "moim zdaniem", czy "uważam, że". 

Świetnie organizować swoją pracę

Praca redaktora, czy copywritera może być w stu procentach syzyfową pracą dla kogoś, kto nie potrafi sprawnie zorganizować sobie zadań do zrobienia. Co to znaczy? Każdy research musi mieć swój finał, nie powinien on trwać kilka, czy kilkanaście godzin, ale maksymalnie kilkanaście minut. Czytanie źródeł również nie powinno być dłuższe od samego procesu pisania.

Copywriter musi umieć stawiać sobie granice, wiedzieć gdzie kończy się jego badanie tematu, a gdzie zaczyna praca z tekstem. Tak samo w przypadku sprawdzania tekstów, tu również trzeba mieć pewne granice, bo jest przecież do pomyślenia ciągłe sprawdzanie tego samego tekstu i poprawianie go w nieskończoność. W tej pracy takie podejście nie ma kompletnie żadnego sensu. Będzie prowadziło do frustracji i ciągłego poczucia bycia w tyle.

Stale się dokształcać

W różnych wymiarach. Zarówno tych, które dotyczą indywidualnych zainteresowań copywritera, jak i w tych wymiarach, które ściśle wiążą się z techniką jego pracy. Przede wszystkim trzeba ciągle pisać, nie raz na tydzień, nawet nie raz na dzień. Tylko o wiele, wiele więcej. Technika kształtuje się w praktyce. Oczywiście nie jest tak, że każdy może się nauczyć copywritingu, trzeba mieć do tego odpowiednie predyspozycje. Trzeba umieć być kreatywnym i równocześnie wczuwać się w cały zestaw wymagań różnych osób zlecających teksty. Trzeba również znać swoje mocne i słabsze strony, i adekwatnie do tego planować swoją ścieżkę.

Trzymajcie się ciepło i piszcie jeśli lubicie, 
Ahoj!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie