TRYB JASNY/CIEMNY

Edukacja domowa 馃彙 trudno艣ci, o kt贸rych warto wiedzie膰!

Edukacja domowa wygl膮da pi臋knie na zdj臋ciach na Instagramie, warto jednak wiedzie膰, z czym to si臋 je. W tym wpisie opowiem Wam o trudno艣ciach edukacji domowej i o drugiej stronie medalu...


Jaki艣 czas temu by艂o g艂o艣no o zawiedzionych rodzicach, kt贸rzy przenie艣li dzieci do edukacji domowej z uwagi na pandemi臋 i problemy generowane przez zdalne nauczanie. Wi臋kszo艣膰 z nich nie by艂a kompletnie przygotowana do tej zmiany. Trudno si臋 dziwi膰, je艣li np. znali temat edukacji domowej tylko „ze s艂yszenia".

Mama mnie uczy, co to znaczy?

Mama mnie uczy. Fajnie to brzmi, ale za tym kryje si臋 ogrom zaanga偶owania, samodzielnego organizowania czasu i wk艂adania energii w ci膮g艂e dopracowywanie metod nauki. Rodzice, kt贸rzy przechodzili na edukacj臋 domow膮 w pandemii, zawiedli si臋 w wielu przypadkach brakiem wsparcia ze strony nauczycieli. 

Tak to wygl膮da w wi臋kszo艣ci szk贸艂 i trudno mie膰 o to pretensje. Inaczej wygl膮da edukacja domowa w szkole, kt贸ra z za艂o偶enia jest przyjazna edukacji domowej, a inaczej w szkole, w kt贸rej po prostu mo偶na realizowa膰 obowi膮zek szkolny poza szko艂膮. Jednak niezale偶nie od plac贸wki, w kt贸rej realizujemy domowe nauczanie — zdecydowana wi臋kszo艣膰 odpowiedzialno艣ci spoczywa na rodzicach.

Rodzice edukuj膮cy domowo to nie klub wzajemnej adoracji

B艂臋dne jest te偶 za艂o偶enie, 偶e rodzice w edukacji domowej tworz膮 jak膮艣 grup臋. Spotkania mi臋dzy rodzinami w edukacji domowej s膮 oczywi艣cie mo偶liwe, podobnie jak i nawi膮zywanie relacji. Ale je艣li oczekujecie, 偶e rodzice z edukacji domowej wyrosn膮 przed Wami, jak grzyby po deszczu i wszyscy b臋d膮 chcieli si臋 przyja藕ni膰 — jest to b艂臋dne za艂o偶enie.

Ka偶da rodzina realizuje edukacj臋 domow膮 indywidualnie. To, 偶e spotkacie drug膮 rodzin臋 w edukacji domowej, wcale nie oznacza, 偶e zaraz b臋dziecie mieli o czym rozmawia膰 i stworzycie perfekcyjny system wzajemnego wsparcia. Mo偶e si臋 okaza膰, 偶e macie zupe艂nie inne pogl膮dy na wychowanie i ani dzieci, ani rodzice nie dogadaj膮 si臋 z Wami i z Waszymi dzie膰mi. To te偶 jest OK. 

Decyduj膮c si臋 na edukacj臋 domow膮, trzeba pami臋ta膰 o tym, 偶e zakres wsp贸lnych spraw z innymi rodzicami, jest mimo wszystko mniejszy. Nawet je艣li wszyscy realizuj膮 edukacj臋 domow膮, ka偶dy dzia艂a indywidualnie a po艂膮czenia tutaj tworz膮 inaczej i nie s膮 determinowane przez instytucj臋. To znaczy, 偶e mo偶e by膰 trudniej o zbudowanie spo艂eczno艣ci, kt贸ra w szkole po prostu wyrasta z samej instytucji.

Problem贸w typowych dla szkolnej klasy nie ma, ko艂a zainteresowa艅 tworz膮 si臋 — je艣li rodzice o nie zadbaj膮. Na pewno wi臋ksza jest integracja rodzic贸w w szko艂ach przyjaznych edukacji domowej, ni偶 w plac贸wkach, kt贸re nie maj膮 do tego przygotowania. Je艣li potrzebujecie wsparcia w tej przygodzie, warto wybra膰 plac贸wk臋 przyjazn膮 edukacji domowej i te偶 samodzielnie szuka膰 wsparcia u innych rodzic贸w, edukator贸w.

Nauka przez zabaw臋 — dobry frazes, ale wymaga przygotowania 

Nauka przez zabaw臋 to kolejny frazes, kt贸ry 艣wietnie brzmi. W rzeczywisto艣ci, 偶eby nauka mog艂a faktycznie by膰 przez zabaw臋, wymaga zaanga偶owania ze strony rodzica. Jego zadanie polega np. na uproszczeniu materia艂u, skonstruowaniu zabawy z czego艣, co samo w sobie wydaje si臋 nie nosi膰 znamion 偶adnej zabawy. A z tego wynika, 偶e aby bawi膰 si臋 m膮drze, r贸wnie偶 potrzeba zaanga偶owania.

Nauka w edukacji domowej rzeczywi艣cie idzie cz臋sto sprawniej ni偶 w murach szkolnych. Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e wci膮偶 jest to obowi膮zek i du偶a odpowiedzialno艣膰. Nie chc臋 Was straszy膰, bo nie trzeba by膰 pedagogiem, czy edukatorem z wykszta艂cenia, aby uczy膰 domowo. Jednak wci膮偶, jest to obowi膮zek i odpowiedzialno艣膰 — kt贸r膮 warto wzi膮膰 pod uwag臋 przy podejmowaniu decyzji.

B臋d膮 chwile, gdy b臋dziesz potrzebowa膰 wsparcia

W edukacji domowej, tak jak w 偶yciu, zdarz膮 si臋 na bank trudne momenty. Je艣li b臋dziesz budowa膰 sobie w g艂owie wyobra偶enie, 偶e b臋dzie tylko 艂atwo i fajnie — skrzywdzisz sam膮/samego siebie. A przy okazji mo偶esz r贸wnie偶 skrzywdzi膰 dziecko. W edukacji domowej nikt nie weryfikuje Twoich dzia艂a艅 na bie偶膮co. Weryfikuje je czas i wiedza Twojego dziecka, samodzielnie musisz te偶 dobiera膰 metody.

My艣l臋, 偶e jak ka偶dy rodzic w edukacji domowej miewam r贸偶ne w膮tpliwo艣ci. Pewno艣膰 siebie za wszelk膮 cen臋 jest tutaj niewskazana. W edukacji domowej godzimy si臋 na r贸偶ne w膮tpliwo艣ci, na niepewno艣膰 i na mo偶liwo艣膰 zmiany, gdy si臋 oka偶e, 偶e ten obowi膮zek jest dla nas zbyt trudny. Pami臋tajcie, 偶e przesadne przywi膮zanie do w艂asnych wizji jest niebezpieczne. Rodzic ma odpowiada膰 na potrzeby dziecka, a nie wciska膰 mu swoje w艂asne potrzeby i udawa膰, 偶e to s膮 potrzeby dziecka. 

Wci膮偶 wi臋cej plus贸w...

W moim odczuciu edukacja domowa ma wci膮偶 wi臋cej plus贸w ni偶 minus贸w. Jednak wymaga szczerego odpowiedzenia sobie na wiele pyta艅 i po prostu sprawdzenia w艂asnych mo偶liwo艣ci. Pami臋tajcie, 偶e to nie jest decyzja, kt贸r膮 podejmujemy raz — warto j膮 stale weryfikowa膰. 

Jednak problemy, czy trudno艣ci, kt贸re w jakim艣 momencie si臋 pojawi膮 — s膮 do rozwi膮zania. Na pewno nie nale偶y si臋 poddawa膰 po pierwszych w膮tpliwo艣ciach, a decyzj臋 najlepiej podj膮膰 na ch艂odno. Nie warto 艂adowa膰 sobie g艂owy jakimi艣 wizjami i oczekiwaniami. A metody nauki nale偶y zmienia膰 za ka偶dym razem, gdy jest taka potrzeba. Je艣li si臋 nie sprawdzaj膮, to nie znaczy, 偶e z dzieckiem co艣 jest nie tak. To nie znaczy, 偶e z rodzicem/opiekunem jest co艣 nie tak. To znaczy, 偶e czas na zmian臋 metody.

Trzymajcie si臋 zdrowo. 馃崁

Cze艣膰!

Wybrane dla Ciebie