TRYB JASNY/CIEMNY

Jakie są wyzwania copywritingu? 5 wyzwań

Każda praca ma swoje  wyzwania, copywriting także. Jeśli poszukujesz szybkiego, niewymagającego zajęcia, które równocześnie przyniesie Ci pieniądze - nie jest  to praca dla Ciebie. Jakie wyzwania stoją przed copywriterem? Z czym trzeba sobie radzić? 
Photo by Anna Auza on Unsplash

Świetna organizacja pracy

Copywriting rzadko kiedy polega na realizowaniu zleceń jednego typu. Częściej jest to praca polegająca na lawirowaniu pomiędzy różnymi branżami, projektami i oczekiwaniami. Choć oczywiście są copywriterzy, którzy piszą każdy tekst "na jedno kopyto", to z zasady nie na tym polega praca w branży kreatywnej. Jednakże kreatywność również wymaga pewnego porządku, dlatego tak ważna jest dobra organizacja pracy.

Tania maszyna do pisania

Choć na rynku pracy znaleźć można wielu poważnych zleceniodawców, szanujących wkład i zaangażowanie pracownika, to równie często trafić można na zleceniodawców poszukujących taniej maszyny do pisania. Zostając copywriterem trzeba liczyć się z tym, że rynek pracy jest zróżnicowany i przygotować się psychicznie, również i na takie traktowanie. Przy tym, bardzo duże znaczenie ma w tej pracy asertywność i umiejętność mądrego negocjowania warunków (uzależnionego od umiejętności, zaangażowania, posiadanego doświadczenia, typu wykonywanej pracy itd.). Potrzebna jest również elastyczność i gotowość na różnego typu zmiany.

Coś tam piszesz, to coś tam zarobisz

Ludzie bardzo często traktują zawód copywritera niepoważnie. Na zasadzie: coś tam piszesz, coś tam zarobisz i patrzą na Ciebie tak, jakby Twoja praca polegała na zarabianiu na żelki. Szczególnie starsze pokolenie ma problem ze zrozumieniem, że to jest prawdziwa praca. Wynika to z jednej bardzo prostej rzeczy. Copywriter i contentwriter, to wciąż stosunkowo nowe zawody w Polsce i wiele osób po prostu nie rozumie na czym to polega. A staje się to jeszcze trudniejsze do zrozumienia, kiedy dochodzi do tego wiedza, że o 11 pijesz kawę w zaciszu własnego domu i "coś tam piszesz". To normalne, że dla pokolenia 70+ jest to zupełnie nie do pojęcia.

Nie dla perfekcjonistów

Copywriting nie jest pracą dla perfekcjonistów. Jasne, można się oburzać i twierdzić, że moje stanowisko jest kontrowersyjne. Z tym, że... nie jest. Pisząc kilkadziesiąt tekstów tygodniowo trzeba mieć jakiś limit wprowadzania poprawek i zmian. W przeciwnym razie można się obudzić w sytuacji ciągłego poprawiania jednego tekstu, gdy inne czekają na napisanie. Czas spędzany na pisaniu i wprowadzaniu poprawek przelicza się na pieniądze. Jeżeli wpadniesz w wir ciągłych zmian może się okazać, że czas leci, Ty dalej siedzisz przy zleceniu, ale nikt już Ci za to nie płaci. Ważne jest to, aby dużo pisać, ciągle ulepszać warsztat, ale równocześnie pamiętać o tym, że nie każdy tekst musi być tekstem Twojego życia i nie każdy taki będzie.

Konieczność odpoczynku

Praca w branży kreatywnej wymaga wypoczętego mózgu. Nie da się być fizycznie wyczerpanym i ciągle sypać pomysłami. Odpoczynek musi być rutyną, podobnie jak pisanie. Wypadnięcie zarówno z tej pierwszej, jak i z drugiej strefy, może spowodować syndrom białej kartki. Nie jest to takie proste, ponieważ granice trzeba wyznaczać sobie samodzielnie. Ale bez tego nie da się przetrwać w branży, która wymaga ciągłej kreatywności, gotowości na zmiany i poznawanie nowych trendów.

Trzymajcie się swoich pasji i bądźcie konsekwentni, 
Ahoj!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Wybrane dla Ciebie