Pojęcia, które każdy copywriter powinien znać

Każda branża posiada swoje podstawowe pojęcia. Podobnie jest w przypadku copywritingu. Warto je znać, jeśli decydujemy się na wybór tego zawodu. Jakie są podstawowe pojęcia, które każdy copywriter powinien znać?


Copywriter - źródłosłów

Wiele osób błędnie uważa, że słowo "copywriter" pochodzi od angielskiego słowa "copy". Nieprawda. Swoje źródło ma w języku francuskim. "Copywriter" pochodzi od francuskiego "concepteur-redacteur", które oznacza "pomysłodawca-redaktor". Jest to osoba odpowiedzialna za tworzenie tekstów o różnym charakterze i formie.

Słownik copywritera

Każdy copywriter powinien znać pewne słowa i zwroty, aby dobrze odpowiadać na potrzeby Klientów. Nieznajomość podstawowych pojęć to copywriterski strzał w kolano i nie warto się na niego narażać. Jakie pojęcia warto znać?
  • research - każdy brak w wiedzy można nadrobić. Jednak w zawodzie copywritera liczy się spryt, a także szybkość działania. Dobry research polega na znajdowaniu istotnych informacji w krótkim czasie. Czas to pieniądz, copywriterzy doskonale o tym wiedzą.

  • brief - jest dokumentem, który przydaje się w copywritingu. Posiadanie go nie jest konieczne, ale ułatwia pracę w przypadku dużej liczby zleceń. Wówczas copywriter nie musi przeszukiwać biliona maili w poszukiwaniu wytycznych. Posiada na swoim komputerze wzór dokumentu, którego celem jest uzyskanie od Klienta jak największej liczby informacji dotyczącej zlecenia. Pytania w nim zawarte mogą dotyczyć tematyki, rodzaju zlecenia, czy oczekiwanej liczby znaków. Choć może się to wydawać dość "analogowe", łatwiej przechowywać wytyczne w postaci pliku. 

  • zzs/zzb - pierwszy skrót oznacza "znaki ze spacjami", drugi "znaki bez spacji". W copywriterskim żargonie najczęściej używany jest pierwszy skrót, który jednocześnie stanowi podstawę do rozliczenia. Stawki najczęściej określa się, w oparciu o wartość 1000 zzs.

  • target  - to grupa docelowa, do której tekst jest skierowany. Poznanie cech tej grupy pozwoli na lepsze trafienie do odbiorców i zaprezentowanie danej usługi. Co w efekcie wpłynie na sprzedaż.

  • słowa kluczowe - ważne dla tekstów mających na celu pozycjonowanie strony. To słowa, które stanowią podstawę dla wyszukiwarek, wpływają na pozycjonowanie i budowanie marki.

  • optymalizacja - to redagowanie tekstu pod względem słów kluczowych w taki sposób, aby zawierały ich optymalną ilość.

  • teksty SEO - to teksty, których celem jest pozycjonowanie danej domeny. Dawniej dla tekstów SEO istotne było napakowanie ich jak największą ilością słów kluczowych, dzisiaj są to wartościowe treści zawierające słowa kluczowe, linki i informacje ciekawe dla użytkownika.

Nie taki diabeł straszny

Copywriting posiada znacznie więcej istotnych pojęć. Bardzo często są to pojęcia miękkie, czyli takie, które nie będą do końca jasne dla kogoś, kto funkcjonuje poza branżą. Copywriter jednak powinien je znać.

Trzymajcie się i dbajcie o wiedzę,
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!


Jak kupować zabawki dla dziecka?

Kupowanie zabawek to sama przyjemność. Półki sklepowe uginają się od pięknych samochodzików, lalek, czy zabawek interaktywnych. Czy wybór jest rzeczywiście taki prosty? Czy są to wartościowe prezenty?

zabawki

Dużo, mało, czy wcale?

Kupując zabawki łatwo przesadzić. Ile rodziców, tyle przekonań. Jedni uważają, że dziecko powinno mieć dużo zabawek, inni, że mało, a jeszcze inni wybierają ascetyczne montessori i twierdzą, że zabawki dziecku wcale nie są potrzebne - może przecież zrobić je sobie samodzielnie. Pytanie jednak nie brzmi "ile", ale "jak".

Kryteria wyboru

Kupując prezent dla dziecka warto postępować według wytycznych. Mogą okazać się pomocne, szczególnie wtedy, kiedy kupujemy prezent dla dziecka spoza rodziny i niespecjalnie wiemy, na co się zdecydować. Jakimi kryteriami warto się posługiwać?
  • Dopasuj do wieku - jeśli zabawka będzie zbyt dziecinna, dobra zabawa prędko się skończy. Jeśli będzie zbyt "dorosła" może wprowadzić dziecko w zakłopotanie (nie będzie wiedziało, co z nią zrobić), albo może okazać się niebezpieczna ze względu na zbyt małe elementy.
  • Dopasuj do zainteresowań - nawet maluchy, które jeszcze nie potrafią wypowiadać słów, już mają swoje zainteresowania. Dlatego warto dowiedzieć się najpierw, czym dziecko się interesuje.
  • Droga czy tania -  z perspektywy dziecka nie ma to tak naprawdę większego znaczenia. Może się tak zdarzyć, że samochodzik za 5 zł ucieszy bardziej, niż wielki samochód za 300 zł z mnóstwem gadżetów.

Jakie zabawki warto kupować?

Najlepsze zabawki to te, które oferują różne możliwości. Nic dziwnego, że dzieci często cenią  sobie klocki, czy zestawy kreatywne. To zabawa praktycznie niczym nieograniczona. Jej tor wyznacza dziecięca wyobraźnia. Kupując zabawki, warto również inwestować w takie zabawki, które zapewnią nam wspólną aktywność z dzieckiem. To doskonała okazja do budowania więzi i świetnej zabawy, zarówno dla dziecka, jak i dla rodzica.

Trzymajcie się wesoło,
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

5 błędów, przez które Twoje teksty się nie sprzedają

Copywriting to między innymi pisanie tekstów sprzedażowych. Co zrobić, aby były angażujące i atrakcyjne dla Twoich odbiorców? Jakie są najczęściej popełniane błędy przy pisaniu tekstów sprzedażowych?

Photo by Lubomirkin on Unsplash

1) Twoje nagłówki nie są chwytliwe

Nagłówki mają za zadanie przyciągnąć do treści. Tekst jest na pozycji spalonej wtedy, kiedy nagłówki nie zachęcają do lektury, albo wręcz zniechęcają do niej. Dobry nagłówek powinien być chwytliwy, niezbyt długi i konkretny. Powinien być zapowiedzią dalszej treści, a także łączyć się merytorycznie i wizualnie z dalszymi częściami tekstu.

2) Twoim tekstom brak konkretów

Tekst sprzedażowy powinien być konkretny. W copywritingu nie ma miejsca na pustosłowie. Każdy wyraz ma znaczenie i należy unikać sformułowań, które zajmują tylko miejsce w tekście, ale nie wnoszą nic do treści. Są to wyrażenia typu: co ciekawe, niemniej jednak itp. Dobry tekst nie zawiera "zapychaczy", ale same konkrety.

3) Nie mówisz językiem korzyści

Jeżeli jako copywriter za bardzo skupiasz się na sobie i swojej ofercie, a za mało na komunikacji i oczekiwaniach Klienta, Twoje teksty nie będą zadowalające. Musisz mówić językiem Twojego Klienta, wchodzić w jego oczekiwania i wyobrażenia, niejednokrotnie przekazując w treści filozofię jego marki. W copywritingu ogromną rolę odgrywa psychologia pozytywna i koncentracja na korzyściach. Nie chodzi wcale o wymyślanie własnej wersji rzeczywistości, ale o znajdowanie realnych zalet i korzyści, które tkwią w danym produkcie, czy usłudze.

4) Nie zwracasz uwagi na odbiorcę

Teksty mają różne cele, różne style, mają też różnych odbiorców. Pisząc teksty sprzedażowe musisz trafiać do odbiorców określonego typu. Jeśli np. piszesz artykuł o wózkach dziecięcych, Twoje teksty adresowane są do rodziców, a nie do singla Bogdana, który spędza wieczory u ziomeczków na imprezie. Inne wartości są istotne dla rodziców szukających odpowiedniego wózka, a inne dla Bogdana, którego ten temat kompletnie nie interesuje. Jeśli chcesz trafić do odpowiedniego odbiorcy, musisz mówić jego językiem.

5) Nie stosujesz CTA (call to action)

Teksty sprzedażowe to nie są teksty filozoficzne. Ich zadaniem nie jest pozostawianie pytań bez odpowiedzi. Mają dawać konkretne rozwiązania i wyznaczać ścieżki postępowania w odpowiedzi na problemy.  Np. jeśli nie wiesz jaki materac wybrać, powiemy Ci czym kierować się przy wyborze, a równocześnie wytyczymy jasną ścieżkę prowadzącą do określonego produktu lub do oferty określonej firmy. Call to action to coś więcej niż "kup ten produkt, bo tak", to pokazanie, w jaki sposób ten produkt (lub usługa) stanowi realne rozwiązanie na problemy odbiorcy.

Trzymajcie się celów i piszcie konkretnie,
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Jak pokonać własne zmęczenie?

Czy ze zmęczeniem warto walczyć? A jeśli tak, to jakimi sposobami? Czy da się je pokonać bez kofeiny? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w dzisiejszym wpisie.

Photo by Lubomirkin on Unsplash

Nawadniaj organizm

Nie bez powodu wśród amerykańskich matek popularne są ogromne kubki na wodę. Odpowiednie nawodnienie organizmu odpowiada za nasze samopoczucie i ilość energii. Jeśli nie jesteś miłośniczką wody z cytryną, sięgaj po ciepłe herbaty ziołowe. Warto przyprawiać je imbirem, aby pobudzić własną koncentrację do współpracy.

Odżywiaj się odpowiednio

Dieta bogata w węglowodany pobudza i pomaga utrzymać stały poziom energii. Dlatego warto sięgać po ryż, makarony, czy kasze. A kiedy najdzie Cię ochota na "coś na ząb", daruj sobie puste przekąski. Lepiej sięgnąć po owoce i warzywa. Jeśli jedzenie ich przychodzi Ci z trudem, przygotuj sobie pożywne smoothie. Najlepiej z przyprawami wzmagającymi koncentrację.

Bierz zimny prysznic

Nie brzmi przyjemnie, prawda? A jednak to dobra metoda na wzrost energii. Zwłaszcza wtedy, gdy masz problem z brakiem energii przed południem. Zacznij od ciepłego prysznica i stopniowo zmniejszaj temperaturę. Dzięki temu nie tylko pozbędziesz się ospałości, ale również wzmocnisz swoją odporność.

Pamiętaj, że Twoje zmęczenie ma ogromny wpływ również na Twój stan emocjonalny. Niepokój i rozdrażnienie nie zawsze pochodzą z realnych problemów. Często mają swoje źródło właśnie w zmęczeniu. 

Trzymaj się zdrowo,
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Dlaczego Twoje dziecko potrzebuje wolności?

Rodzina to nie produkcja żołnierzy, którzy będą się podporządkowywać rodzicom niezależnie od okoliczności. Dziecko ma czuć się bezpieczne i kochane, to stan początkowy, a nie coś, na co trzeba sobie zasłużyć. Dlaczego Twoje dziecko potrzebuje wolności? 

Photo by Caleb Woods on Unsplash

Czy bunt to kwestia wieku?

Buntownicze dzieci nie biorą się znikąd. Chociaż łatwo jest powiedzieć: bunt dwulatka, bunt trzylatka... Czy zawsze jest to prawda? Niekoniecznie. Dzieci mają w sobie potrzebę samodzielności. Chcą się rozwijać, chcą być za coś odpowiedzialne. Chcą mieć poczucie kontroli nad własnym ciałem i potrzebami fizjologicznymi. Jeżeli rodzic nie pozwala dziecku oddzielić się od siebie na tyle, na ile ono tego potrzebuje, może dojść do tzw. "buntu dwulatka", czyli otwartej walki o autonomię. 

Po co dzieciom wolność?

Każdy człowiek potrzebuje wolności. Wolności myśli, wolności działania, wolności własnych przeżyć psychicznych itd. Granicą jest tutaj tak naprawdę bezpieczeństwo i zdrowie własne, oraz innych. Dlaczego w takim razie rodzice tak często dziwią się, że ich dzieci chcą robić coś po swojemu? O byciu człowiekiem nie decyduje przecież wzrost, ani liczba przeżytych lat.

Miłość i wolność

Wychowanie w miłości to równocześnie wychowanie w wolności. To zgoda na rozwój, który jest nieodłączną częścią życia. To pozwalanie na wzrastanie i równoczesne budowanie w dziecku poczucia własnej wartości. To miłość, która nie uzależnia i pozostawia miejsce na bycie sobą.

Trzymajcie się blisko,
Cześć!
PODPIS

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!
Copyright © Daję Słowo