Copywriting a contentwriting
W Polsce odróżnianie copywritingu od
contentwritingu jest poniekąd bez sensu. W naszym kraju te dwie dziedziny
mieszają się i właściwie sami zleceniodawcy nie czynią żadnych rozgraniczeń
pomiędzy nimi. Niemniej jednak wiedza o tym co jest czym jest bardzo przydatna
od strony copywritera.
Musisz wiedzieć co robisz
Choć dla początkującego copywritera może to być
trudne, musisz wiedzieć co robisz. Wiedzieć czym się zajmujesz, a czym się nie
zajmujesz. Jeśli stwierdzasz tylko, że piszesz teksty to jest to trochę za
mało.
Oczywiście trzeba się najpierw zorientować na
rynku i poznać własne preferencje żeby wiedzieć czym się zajmować. Nie sposób
zrobić to “na sucho” więc najprawdopodobniej na początku będziesz pisać różnego
rodzaju teksty a twoja nisza wyklaruje się dopiero później.
Content a copy
Contentwriting jest bardziej zaangażowany niż
copywriting. W contentwritingu często
tworzysz od zera zaczynając od własnego pomysłu, idąc przez bardziej ogólne
wytyczne. Tutaj liczy się przede wszystkim kreatywność, wiedza fachowa,
szybkość jej nabywania i umiejętność dobrego researchu. Osobiście wolę
contentwriting, który jest bardziej angażujący ale równocześnie pozwala na
większą swobodę.
Powiedziałabym, że contentwriting jest bardziej
jak Minecraft a copywriting bardziej jak The Sims. W pierwszym przypadku
elementy z których budujesz tekst musisz sobie najpierw stworzyć i wymaga to
wiele zaangażowania. W drugim przypadku bazujesz na tym, co jest i musisz
stworzyć z tego coś nowego albo przeredagować tekst. Lub napisać go według
ściśle określonych wytycznych.
To zależy co kto woli
Ludzie,którzy są bardziej analityczni na pewno
polubią copywriting za jasność zasad pisania i ścisłość reguł. A budowanie zdań
w oparciu o restrykcyjne wytyczne będzie dla nich wielką frajdą.
Tutaj często pisze się teksty wyszukiwarkowe,
teksty katalogowe, takie, które z punktu widzenia czytelnika nie zawsze są
atrakcyjne, ale są atrakcyjne z punktu widzenia wyszukiwarki i pomagają wybić
się danej stronie wyżej na liście wyszukiwania. Ale uwaga, sztuką jest napisać
bardzo dobry tekst, który będzie atrakcyjny zarówno dla czytelnika, jak i dla
wyszukiwarki.
Contentwriting jest dla tych, którzy bardziej niż
analizę i układanie z gotowych elementów, cenią sobie kreatywność,
zaangażowanie i większą swobodę tworzenia. Tutaj pisze się scenariusze, teksty
lektorskie i inne teksty, które cechują się większą swobodą tworzenia.
Jeszcze inne różnice
●
Copywriting i contentwriting
różnią się stylami i technikami
●
Copywriting I contentwriting
różnią się celem. Ten pierwszy ma wygenerować sprzedaż, drugi wykreować
zaangażowanie w odbiorcy.
●
Copywriting i contentwriting
różnią się kierunkiem. Copywriting jest linearny. Każde zdanie ma ściśle
określony cel. Contentwriting jest wielokierunkowy i tak jak post na blogu ma
za zadanie tworzyć zaangażowanie na wielu poziomach.
Zgadnijcie, w której dziedzinie odnajduję się najlepiej?
Osobiście najbardziej lubię contentwriting, choć
zdarza mi się pisać teksty typowo copywriterskie. To zdecydowanie
contentwriting pasuje bardziej do mojej osobowości. Jeżeli decydujecie się na
tego typu pracę zdalną to polecam Wam dowiedzieć się, co dla Was będzie większą
frajdą. Teksty to nie tylko słowa, to także nastroje które towarzyszyły
piszącemu. Jeżeli nie będzie Was interesował temat albo nie będziecie umieli w
sobie rozbudzić zainteresowania tym tematem,to niestety nie napiszecie dobrego
tekstu. Warto o tym pamiętać wybierając ścieżkę rozwoju.
A w jakiego typu wpisach Wy się odnajdujecie?
Trzymajcie się ciepło i przytulnie,
Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!