Copywriting a contentwriting



W Polsce odróżnianie copywritingu od contentwritingu jest poniekąd bez sensu. W naszym kraju te dwie dziedziny mieszają się i właściwie sami zleceniodawcy nie czynią żadnych rozgraniczeń pomiędzy nimi. Niemniej jednak wiedza o tym co jest czym jest bardzo przydatna od strony copywritera.


Musisz wiedzieć co robisz

Choć dla początkującego copywritera może to być trudne, musisz wiedzieć co robisz. Wiedzieć czym się zajmujesz, a czym się nie zajmujesz. Jeśli stwierdzasz tylko, że piszesz teksty to jest to trochę za mało.

Oczywiście trzeba się najpierw zorientować na rynku i poznać własne preferencje żeby wiedzieć czym się zajmować. Nie sposób zrobić to “na sucho” więc najprawdopodobniej na początku będziesz pisać różnego rodzaju teksty a twoja nisza wyklaruje się dopiero później.

Content a copy

Contentwriting jest bardziej zaangażowany niż copywriting.  W contentwritingu często tworzysz od zera zaczynając od własnego pomysłu, idąc przez bardziej ogólne wytyczne. Tutaj liczy się przede wszystkim kreatywność, wiedza fachowa, szybkość jej nabywania i umiejętność dobrego researchu. Osobiście wolę contentwriting, który jest bardziej angażujący ale równocześnie pozwala na większą swobodę.

Powiedziałabym, że contentwriting jest bardziej jak Minecraft a copywriting bardziej jak The Sims. W pierwszym przypadku elementy z których budujesz tekst musisz sobie najpierw stworzyć i wymaga to wiele zaangażowania. W drugim przypadku bazujesz na tym, co jest i musisz stworzyć z tego coś nowego albo przeredagować tekst. Lub napisać go według ściśle określonych wytycznych.

To zależy co kto woli

Ludzie,którzy są bardziej analityczni na pewno polubią copywriting za jasność zasad pisania i ścisłość reguł. A budowanie zdań w oparciu o restrykcyjne wytyczne będzie dla nich wielką frajdą.

Tutaj często pisze się teksty wyszukiwarkowe, teksty katalogowe, takie, które z punktu widzenia czytelnika nie zawsze są atrakcyjne, ale są atrakcyjne z punktu widzenia wyszukiwarki i pomagają wybić się danej stronie wyżej na liście wyszukiwania. Ale uwaga, sztuką jest napisać bardzo dobry tekst, który będzie atrakcyjny zarówno dla czytelnika, jak i dla wyszukiwarki.

Contentwriting jest dla tych, którzy bardziej niż analizę i układanie z gotowych elementów, cenią sobie kreatywność, zaangażowanie i większą swobodę tworzenia. Tutaj pisze się scenariusze, teksty lektorskie i inne teksty, które cechują się większą swobodą tworzenia.

Jeszcze inne różnice

     Copywriting i contentwriting różnią się stylami i technikami
     Copywriting I contentwriting różnią się celem. Ten pierwszy ma wygenerować sprzedaż, drugi wykreować zaangażowanie w odbiorcy.
     Copywriting i contentwriting różnią się kierunkiem. Copywriting jest linearny. Każde zdanie ma ściśle określony cel. Contentwriting jest wielokierunkowy i tak jak post na blogu ma za zadanie tworzyć zaangażowanie na wielu poziomach.

Zgadnijcie, w której dziedzinie odnajduję się najlepiej?

Osobiście najbardziej lubię contentwriting, choć zdarza mi się pisać teksty typowo copywriterskie. To zdecydowanie contentwriting pasuje bardziej do mojej osobowości. Jeżeli decydujecie się na tego typu pracę zdalną to polecam Wam dowiedzieć się, co dla Was będzie większą frajdą. Teksty to nie tylko słowa, to także nastroje które towarzyszyły piszącemu. Jeżeli nie będzie Was interesował temat albo nie będziecie umieli w sobie rozbudzić zainteresowania tym tematem,to niestety nie napiszecie dobrego tekstu. Warto o tym pamiętać wybierając ścieżkę rozwoju.

A w jakiego typu wpisach Wy się odnajdujecie? 

Trzymajcie się ciepło i przytulnie,
PODPIS 

 





Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!

Komentarze